Fosses la Ville- Scy 70 km

België, Scy

Deze morgen gaan we eerst naar de bakker in Fosses la Ville, zodat we onderweg al kunnen eten, want we hebben nog wat kaas en salami van de vorige inkopen.
By de Aldi koopt Chris zijn voorraadje sigaretten en elk een flesje frisdrank. Dan fietsen we verder op een mooie Ravel gedurende de hele voormiddag. De gevolgen van de regenbommen hier in de streek zijn het eerste wat we opmerken : grote velden graan zijn volledig platgewalst. We fietsen langs railbikes die actief zijn, ondanks het feit dat er hier en daar omvergevallen bomen de weg versperren...ook voor ons. Gelukkig riep Chris "pas op" of ik was pardoes in die boom gefietst...ik was de rotsen links en rechts van het pad aan het bewonderen...
Op een gegeven moment moesten we zo door de modder ploeteren, dat het niet meer normaal was, ze waren daar met bulldozers een parking aan het vrijmaken. Het was maar een kort stukje, maar genoeg om onze fietsen er als "moddermonsters" te laten uitzien.
We lunchen aan een soort kapelletje met 2 tuinstoelen. Na de middag komen we bij de Maas aan en net voor centrum Dinant steken we die over en slaan we af. In de randgemeenten van Dinant zien we weer bij veel huizen afval staan, al hebben we de indruk dat hier vooral kelders zijn ondergelopen , want de aard van het afval lijkt eerder op jarenlang opgestapelde spullen als flessen, karton, oude kastjes...dit zijn nog niet de zwaarst getroffen plekken volgens ons. Gelukkig maar, want ik weet nu al niet goed in welke plooi ik mijn gezicht moet leggen als ik mensen kruis...
We krijgen nog wat klimwerk te verduren, en komen tussen 16 u en 17 u aan bij La petite Roulotte Bleu in Scy. We zijn pas binnen in de woonwagen als het begint te regenen. Wat een timing.
We zitten hier wel een beetje in het hol van pluto ...dus een resto zal er hier wel niet zijn en een winkel is er slechts op 6 km volgens onze gastvrouw Anne. Ze zegt wel nog zelf boodschappen te zullen doen en wil iets voor ons meebrengen. Ik heb nog steeds enkele aardappelen mee van thuis en had al gedacht tijdens het fietsen, eieren zal die mevrouw wel in huis hebben en dan hebben we toch ook gegeten. Ik krijg dus 5 eitjes uit de tuin van de buren en een bokaal boontjes van hak. In de woonwagen is alleen een microgolf aanwezig, maar gelukkig is er een elektrische tweebeksvuurtje en een pan en enkele potten in de opbergruimte onderaan de pipowagen te vinden.
Anne heeft ons gered, ook met nog wat boter om te kunnen bakken en ze bracht ons nog een fles rosé wijn mee op onze aanvraag. Morgen rekent ze dat bij onze rekening voor het ontbijt.
We kunnen ons douchen in het tuinhuis en daar is ook een afwashoekje en een droogtoilet.
Het is nu 19.30, we hebben lekker gegeten, Chris is gaan douchen en we zitten lekker droog...wij zijn alweer tevreden. En zoveel luxueuzer dan met een tent, dus we zijn alweer 5 fietsdagen ver, zonder noemenswaardige problemen.
Morgen weer 70 km op het menu en hopelijk niet te veel regen...

Ziet er een leuke pipowagen uit :-) Hoo het vooral knus en droog, zou ik zeggen!

Björn 2021-07-26 20:40:04

Mooie locatie in die "oude" caravan.....hi. Terug al "teen en tander" meegemaakt in de vorige dagen. Geniet van jullie trip en hou het droog.

Jos 2021-07-26 22:34:40

Zô romantische lakentjes, ziet er echt knus uit. Dus zelf hebben jullie nog geen zware regenbuien gehad? Hier was gisteravond een serieuze plensbui die lang aan hield, zonder gevolg gelukkig... tamuzeleute