Hoei-Fosses la Ville 58 km

België, Fosses-la-Ville

De kamer met ontbijt in Hoei, was OK, zonder meer, we hebben naar ons idee al betere verblijven gehad voor een kleinere prijs. Maar we sliepen goed en kregen gratis animatie bij ons ontbijt, in de vorm van 2 lieve kleindochters des huizes die verstoppertje speelden in de keuken.
Er sliep nog 1 jong koppel met 2 kleine kinderen, en aan de gesprekken die ik opving meende ik te verstaan dat het ook mensen waren met nogal wat schade in hun woning door de wateroverlast. De man gaat overdag aan het huis werken.
Wij zakken terug af naar de Maas en volgen die tot bij de citadel van Namen. Een mooi stuk met veel rotspartijen. We komen rond de middag aan de citadel en slaan daar even af richting centrum om warm te gaan eten, want vanavond zitten we opnieuw in Fosses la Ville, en we hebben geen zin, in alweer dat Wok-restaurant van vorige week. We doen daarom inkopen vóór de middag - want het is zondag - om vanavond in onze logies te eten, net als gisteren.
Na het eten fietsen we verder langs de Samber, die in Namen samenloopt met de Maas. De Samber is hier breed gekanaliseerd en dus minder mooi dan het stuk dat we tijdens de heenreis deden. De laatste 10 km komt er een onweerszone voorbij, en we komen behoorlijk nat aan bij Les Petits nids de Nina. Het is een contactloos verblijf, met een sleutelkastje dus. We proberen onze zakken ietwat af te drogen voor we die binnenzetten in het kraaknet verblijf. Onze lekkende vesten en petten en handschoenen hangen we op in de badkamer.
We trekken daar een deur open, die we eigenlijk niet nodig hadden...maar je weet niet precies wat er allemaal is, dus...Er komt een doordringende mazoutgeur uit wat een kelder lijkt. De dame van het verblijf had gezegd dat ze wel degelijk last hadden gehad van wateroverlast, maar dat ze ons kon ontvangen. Die mazoutgeur zal voor ons alles zijn wat er nog van ongemak is...verder alles picobello in orde. Opnieuw chapeau voor de mensen.
Vorige week sliepen we een stuk hoger in het dorp, en daar waren ze niet geraakt.
Morgen waarschijnlijk weer een zware etappe: meer dan 85 km, niet vlak , en geen goeie weersvoorspelling...

Dat bankje waar Chris op zit, is zeer waarschijnlijk nabij de monding van de Samber in Namen? Ik meen me dat te herinneren van toen we daarop picknickten met de bende van Max.

Patrick 2021-08-06 10:07:42

Ja inderdaad, net onder de Citadel van Namen.