PR2 Trilho Vinho do Porto

Portugal, Samodaes

Om 8u30 zitten we aan de ontbijttafel, want deze ochtend rijden we op een halfuurtje hiervandaan naar Samodaĕs.

Aan het kerkje vertrekt de PR2, een wandeling van 8km doorheen de wijngaarden.

Het eerste deel van de wandeling gaat voornamelijk langs supersmalle paadjes naar beneden. En hoe meer we slingeren en dalen langs wijngaarden, huizen en tuintjes, hoe mooier het zicht dat we krijgen 😍

Portugezen moeten alleen langs zulke paden of wandelingen nog een terrasje uitvinden, want er is dus echt níks onderweg he 😄

Wél hebben we langs de weg een kersenboom getroffen in volle bloei. Je kon letterlijk langs de weg plukken 🥰👌
Hoewel ze nog niet heel donker waren van kleur waren ze al heel zoet en lekker. En gratis! 🤭

We zetten onze weg verder naar beneden, en lopen na een km of 4 volledig naast de Douro.

Je ziet hier en daar een kleiner bootje passeren, maar ook de grote witte toeristenboten. Deze worden vaak geboekt als combi vanuit Porto.
Toeristen die Porto bezoeken, boeken dan een dan een dagtrip met een bus naar de wijnstreek, incl. boottrip en wijnproeverij.

Beneden aan de Douro staat geen zuchtje wind meer, en in de volle zon voelt het haast als 35 graden. We beseffen nu ook dat we weer omhoog moeten 🥵☀️

De paadjes zijn oneffen met rotsblokken en zand, en schaduw is er bijna niet. En tevens: de stijgingsgraad is enorm! Na 1 minuut klimmen in volle zon sputtert onze motor al 😂

Het is dus 5 passen zetten, en wachten. En zo gaan we wel even door... maar we vinden het toch best een prestatie wanneer we het halen 🙈
Tip: doe de wandeling op een bewolkte dag!

Maar hoe dan ook, de wandeling zelf was zeker de moeite en één van de mooiste die we totnogtoe deden 👌

Daarna rijden we weer naar onze quinta en lezen wat aan het zwembad tot 18u.
Om 19u hebben we gereserveerd bij Bom Garfo, een restaurantje hier in centrum Armamar.
Onze keuze valt op de Dourada, een lekker gegrild visje met aardappels en sla 😋

Een lekkere afsluiter van een prachtige dag 🥰

See you tomorrow!

Ellen & Ives

Ja de Douro vallei: prachtig !!!

Paul en Christiane 2024-05-13 10:26:09

Oh, ik voel de ontspannende 'vibe' tot hier :)! Cheers to meer van die dagjes :)!

Elisa 2024-05-14 11:20:53

Waaauw 🤩, zo'n prachtige zonovergoten 🌞landschappen ! Jullie genieten er duidelijk van. Kei mooi die foto met jullie 4 🥰 !