Otavi: a day filled with family, food & wine 🍷🍾🥖🧀🍗🍓

Namibië, Outjo

Een tweede dag hier op de wijngaard en dat is geen straf 🥰 We zijn hier graag gezien en we merken hoe hecht de familie hier is.

Je hebt de Thoninngi Winery rechts, beheerd door Lelani Boshoff. En dan heb je de Boshoff Vineyards waar we logeren, uitgebaat door Guilmar Boshoff (de broer van Lelani) en zijn vrouw Tamara (zij is Zwitserse).

We krijgen opnieuw een heerlijk ontbijtje geserveerd met zicht op de bergen en de wijngaard. Alles staat dor momenteel, maar dat is logisch aangezien het nu winter is in Namibië.

Vandaag is een rustdagje. Zo babbelen we bij het ontbijt een ganse voormiddag met Tamara. En om 12u hebben we de befaamde "wine tasting & lunch" geboekt bij de buren: Thonningi Winecellars.

We gaan dus letterlijk van het ontbijt naar de lunch 😄 Lelani is de grappige, creatieve chaoot van de familie. Ze heeft ooit mode gestudeerd, maar volgde erna haar hart om nog 3 jaar te studeren voor chef-kok.

We proeven drie soorten huisgemaakte wijn. Wit, rosé en rood, waarvan de rosé onze voorkeur draagt 😋 Ondertussen babbelen we met Lelani's vader, een puike 75'er met heel wat verhale. Hij heeft een boek gemaakt over zijn familiestamboom en heeft terug kunnen gaan tot 1800. Nu is hij bezig met het bouwen van een duivenhok, maar ook miniatuurtreinen maken is één van zijn hobby's 😁

Tijdens ons gesprek zien we Lelani plukken in de tuin en weer verdwijnen in de keuken.
Rond 14u krijgen we een prachtig pallet aan kleuren "farm to table" lunch geserveerd 😍
Versgeplukte organische wortels, radijsjes, kruiden, aardbeien... you name it!
Zelfgemaakte mozarella, recht van hun koeien. Kruidensalade, butternutmuffins, zelfgemaakte kaas van hun schapen, game meat steak, gerookt impalavlees, salami van Oryx. Een waar feestje op tafel! ❤️👌 Ze schotelde op het einde ook nog zelfgemaakt aardbei-ijs voor

We genieten van al dat lekkers op tafel, maar ook van deze lieve mensen. Voor ons de ideale afsluiter van deze prachtige reis 🥰

We hebben niet meer gekookt 's avonds, je kon ons letterlijk rollen! 🤣🤣 😋

Tot 18u hebben we bij Lelani gegeten, gedronken en gezellig gekeuveld. Ives vertelt dat hij tegenwoordig zo graag dingen plant en tuiniert. Lelani haar liefde ligt letterlijk in de tuin, alles wat ze klaarmaakt komt van hun land.
"Ken je de Marula boom?" vraagt ze? 😄
Het is de heilige boom van Afrika, en we maken er onze befaamde Marula likeur van. Het is ook gekend voor het lekkere gele fruit (zoals een pruim) en de bladeren hebben een helende werking. Ives is helemaal gebiologeerd, maar zegt dan: "we kunnen/mogen helemaal geen zaadjes meenemen naar Europa 😏".

Waarop Lelani schatert en zegt: "Ik kan wel iets bedenken hoor!"

Je moet weten dat de olifanten ZOT zijn van de Marula vrucht, dus je bent vaak te laat om het fruit te oogsten. En wat Lelani dan doet is de zaden uit de uitgedroogde drollen halen van de olifant 😜 zo kan ze weer nieuwe bomen planten.

Ze komt dus af met een jerrycan VOL bollen/zaden van de Marula. Gerecupereerd uit de olifantendrol 😄 en ze stelt een meesterlijk plan voor om ze mee te nemen naar huis 🤭

Ze laat ons zien met plastic lint dat ze er een ketting van kan maken, maar ze gaat het vanavond maken met organza-stof. We zijn helemaal om, dit wordt spannend! 🤣🤣👌

Kortweg, het was een superleuke dag. We hebben genoten en gelachen... en sluiten Namibië in ons hart als een gastvrij land waar de mensen - rijk of arm - enorm vriendelijk zijn. We hebben nog nooit op geen enkele van onze reizen zo weinig prikkels ervaren. Totale rust in je hoofd, en dat was net wat we nodig hadden ❤️

Morgen checken we uit en rijden we in één ruk 400km naar Windhoek 😊

See you tomorrow!

Ellen & Ives

fantastisch !!!

Paul en Christiane 2023-07-10 18:21:05

Wat een geweldige afsluiter vandaag puur genot.bedankt voor het leuke verhaal de knapper fotos.de herinnering aan namibie vergeet je nooit meer.ik heb het stiekem terug beleefd

Vera 2023-07-10 18:58:45

Dat ziet er allemaal megalekker uit, jammie. Jullie hebben een prachtige reis gehad en lieve mensen ontmoet zoals jullie. Met een valies prachtige herinneringen richting België xxx

megusta 2023-07-10 19:40:53

Wat een mooie afsluiter ❤️!