Yosemite - Hetch Hetchy

Verenigde Staten, Californië

Goeiemorgen! ;)

Ochtendstond heeft goud in de mond, zo ook deze morgen om 7u :) We zijn redelijk vroeg wakker en hebben lekker geslapen.

Geen beren gezien of gehoord vannacht, wel enkele bambi's deze morgen aan de tent ;) Het ontbijt nemen we aan onze picknicktafel, en we zijn zowat de enigen die volgens mij al wakker zijn :) Het is redelijk koud, en de thermometer geeft 8°C aan deze morgen. We eten onze portie fruit, yoghurt, bagel, kaas... een beetje power opdoen voor onze allereerste hike van vandaag: Wapama Falls.

We moeten hiervoor helemaal naar de noordzijde van Yosemite rijden, en dat neemt iets langer dan een uurtje. Ongeveer rond half 10 arriveren we aan de O'Shaunessy Dam en kunnen we van start gaan. De zon brandt al hevig, en we zijn blij dat we voldoende water mee hebben, aangezien de trail bijna gans in de zon loopt, naast het Hetch Hetchy reservoir. Er lijkt geen einde aan te komen! De klimmen zijn redelijk "zwaar" te noemen, maar dan vooral omdat je moet zien waar je je voeten zet met al die opgestapelde rotsblokken, en nogmaals: de zon is enorm hevig.

Deze hike is ongeveer 9 km heen en terug, dus alvast een goeie voorbereiding op de Panorama Trail van morgen ;) De teleurstelling is echter groot wanneer we arriveren aan de Wapama Falls, ze staan volledig droog :( Al kunnen we ons wel inbeelden hoe indrukwekkend het moet zijn als die tonnen water naar beneden storten. Onderaan de watervallen is een brug gebouwd, en we hebben gelezen dat hier ieder jaar mensen overlijden in het voorjaar (mei-juni) die de brug willen oversteken terwijl het water van de waterval over de brug stort. Nu is dat helemaal het tegenovergestelde, het zijn hier woestijntemperaturen bij 37°C ;)

We lunchen hier wat in de schaduw, en dat wordt een wrap met de inhoud van een bakje sla dat je overal kan kopen ;) Kwestie van een beetje inventief te zijn :D Het smaakt ons, en we maken ons alweer klaar voor de trip terug, die we in een halfuur minder lopen dan in het heen gaan. Zo blij dat we weer aan de auto zijn!

Tijd nu om weer terug te rijden naar de campground, we hebben nood aan een douche en een apero ;) In Half Dome Village gaan we ons dus weer uitgebreid douchen, om erna iets te eten in de Pizza Bar. We bestellen een medium pizza met jalapenos en champignons om te delen, lekker!

De dag is gevlogen, en we zijn weer benieuwd naar de volgende :) We liggen vrij vroeg in ons bed elke avond, aangezien onze buren redelijk op zichzelf zijn (ik vermoed dat het Duitsers zijn) en zo liggen we dus elke avond uitgeteld om 21u in onze tent ;) Dat maakt vroeg opstaan uiteraard wel makkelijker.