Hofn - Skaftafell

IJsland, Reykjavík

Jammer genoeg laten de weersvoorpellingen ons niet in de steek... het regent, en deze keer weer met bakken uit de lucht :( Ives doet toch nog een poging om even naar beneden te lopen, maar ik blijf in de camionette om het reisverslag en de foto's bij te werken ;)

Wanneer hij terug is, heeft hij een filmpje gemaakt van een zeehond die zich amuseert tussen de ijsblokken, geweldig!! :) Hij overhaalt me om mee te gaan, maar ik trek het niet lang wanneer ik kletsnat ben van de regenbui en een goeie kou heb te pakken.

Tijd voor ontbijt! Gisteren deden we in Höfn nog wat boodschappen en hebben we eitjes en spek en een (normaal) brood gekocht.

Ives haalt de pan boven en maakt ons spek met eitjes bij een lekkere boterham, terwijl de regen weeral klettert op het dak. We doen op het gemakje, blijven hier nog even staan om op te drogen, kijken nog een filmpje en dan is het tijd om weer verder te rijden. Het plan was om vandaag naar Skaftafell te rijden en te informeren naar de Glacier hike, maar dit zie ik niet meteen zitten bij dit weer.

NORMAAL voorspellen ze voor morgen mooi weer (bewolkt welliswaar) maar droog. Dus misschien is de optie beter om het morgen te doen. Omdat we traag op gang komen vandaag, is de voormiddag al snel om. We rijden langs de verschillende gletsjertongen en stoppen bij de Kviamyrarkambur, om de wandeling tot daar te maken, gezien je hem niet ziet liggen vanop de ringweg. Het miezert nog een beetje, maar als we niet uitstappen zien we niks.

Heb ik al verteld dat we over de 2000 km achter de kiezen hebben? :) De ringweg is slechts 1340 km lang, dus we hebben best wat omwegen gedaan ;)

Anyway, de wandeling naar de gletsjer was niet heel lang en gaat over golvende heuvels van mos. De lucht zit zo goed als dichtgepakt met witgrijze wolkenmassa,
als plots de zon komt piepen :)) Wat een zalig gevoel toch... ik snap wel dat die Ijslanders soms zo nors zijn zenne!! haha...
Anderhalfuur later zijn we terug bij de auto en rijden we bij droog weer naar Skaftafell National Park. Hier kunnen we ons informeren naar een gletsjerhike.
Er zijn 2 kantoren die iets soortgelijks aanbieden, dus we gaan vergelijken.

De eerste Mountain Guides biedt een tocht aan van 4u, maar het houdt voor ons al snel op als hij zegt dat de tocht van 13u volgeboekt is. We willen liever niet om 9u gaan, gezien we in de ochtend nog nooit chance hebben gehad met het weer :p

Degene ernaast Glacier Hikes, biedt idem dito aan, alleen een tocht van 5u en die van 13u is nog vrij :) We hadden gisteren online gekeken en voor zover bleek inderdaad dat zaterdag een schitterende dag hoorde te zijn qua weer. We boeken dus maar!

Joepie joepie joepie!! Helemaal benieuwd wat dat gaat geven :))

We rijden nu even naar de cammpingsite net naast het visitor centre van Skaftafell, een grote mooie groene camping. Ik maak een pasta met courgettekes, tomaatjes, champignons en lamsgehakt.

Maar met een volle maag gaan slapen lijkt ons niet echt ideaal, en het is nog maar 20u en helemaal licht buiten! Er zijn verschillende hikes die vertrekken vanop de camping met wegwijzers, en gezien we de energie nog hebben besluiten we maar van nog een hike te gaan doen om dit uur ;)

Zot zijn doet geen zeer, trouwens... we hebben nog niet veel uitgespookt vandaag, dus nog wat in te halen! ;) En als het droog weer is, kan je er hier in Ijsland maar beter van profiteren!! haha...

We lopen tot aan de waterval Svartifoss en terug, das een dikke 4 km waarvan de eerste een serieuze klim is en mijn tong bijna van op de grond plakt :)) Maar de waterval is prachtig ingesloten in een soort canyon, en we zijn helemaal alleen.

Een kleine 2 uur hebben we er over gedaan, nu is het dus tijd om te gaan slapen. Zo kunnen we er morgen tegenaan op de gletsjer :p