Levada Nova to Levada Moinho

Portugal, Ponta do Sol

Een gouden dagje vandaag, waarin de zon centraal stond! ๐Ÿ˜โ˜€๏ธ

We hebben deze ochtend een afspraak met Glen in Ponta do Sol, waarbij we deze zomer langsgegaan zijn om haar schilderijen te bewonderen. Ik volgde haar werken al een tijdje online, maar in het echt waren ze nóg mooier ๐Ÿฅฐ

We kozen in juni totaal onverwachts voor een schilderij waar ze op dat moment mee bezig was, maar met een foutje in het linnen doek. Niet te koop, she said. Tenzij... ze het foute stuk er zou afsnijden ๐Ÿ˜‰ wat het schilderij verkleinde van 2 meter naar 1m63 -> wij meteen: jaaah! ๐Ÿ˜๐Ÿ‘Œ

Voila, het is dus ondertussen klaar en we gaan het oppikken. Na een gezellige babbel krijgen we de koker mee en snorren we de berg verder op om ter herhaling de Levada Nova-Levada Moinho te wandelen. Wat ons betreft één van de mooiste wandelingen op Madeira, dus zeker geen straf ๐Ÿ˜Š

Met de afgelopen regendagen staat de levada knalvol water en storten de watervallen overal in vol ornaat naar beneden. Heel anders dan vorige winter! ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ˜
Alles staat prachtig groen met hier en daar tinten van koper, waardoor het herfstig aanvoelt.

We wandelen zo'n 3u over de totale hike en tegen de middag staat de zon frontaal op de kloof waardoor we met ons bolleke in de zon stappen ๐Ÿ˜Ž Héérlijk!

Bij Brasa Brasil gaan de wandelschoenen uit en de teenslippers aan, voor de eerste keer deze vakantie! ๐Ÿ˜„ It is hot! โ˜€๏ธโ˜€๏ธโ˜€๏ธ 29 graden in de zon alstublieft! ๐Ÿ˜œ

We genieten hier van onze late lunch: picanha steak met gestoofde koolsla. Yummy... ๐Ÿ˜‹

Ives appt nog wat met Peter, de Nederlander die we eergisteren leerden kennen. Hij vraagt ons of we later zin hebben in poncha bij Bar Formiga in Faja da Ovelha.

Dat slaan we niet af, maar eerst gaan we nog wat verkennen rondom Maloeira. Prachtige parels van grondjes en huizen โค๏ธ We wandelen gewoon door de straten (dan zie je meer) en spreken zo met een Portugees, of er niets te koop is. Hij kent overal wel wat, maar helaas allemaal te hoog gelegen, hoger dan 600 meter, wat we absoluut niet willen.

Hij wijst aan dat op de volgende "berg" een Belgische koppel woont met een ijsjesbar, en daar wat verder een Nederlandse vrouw. Aha! Interessant ๐Ÿ˜๐Ÿ‘Œ Netwerken hè mannekes ๐Ÿ˜…

We rijden tot daar en de Belgen zijn helaas niet thuis, maar de Nederlandse vrouw is volop bezig in de tuin. Wat een locatie... jezus! Op de eerste en enige rij bovenop de klif, met zicht op zee... adembenemend. Blijken ze maar pas gekocht te hebben in maart, net op tijd voor de stijgende prijzen zegt ze. Inmiddels zou ze er al bijna het driedubbele voor kunnen krijgen ๐Ÿ™ˆ Crazy times...

Bovendien passeert er wel bijna dagelijks iemand om te vragen of er iets te koop is in de buurt. Verbaast ons niks ๐Ÿ˜‰

Weer heel wat bijgeleerd, gezien en ook genoten... op naar de ponchabar nu! ๐Ÿคช๐ŸŽ‰

Peter zit er al met Noud en hun logé Reina, hele lieve dame. We hebben geklonken, gelachen en voor we het wisten was de zon onder! Wat een leuke dag... graag nog van dat ๐Ÿฅฐ๐Ÿ™

Slaap lekker,
Ellen & Ives

Hoe mooi is Madeira toch๐Ÿ‘Œ

megusta 2022-12-22 09:43:18

vroeg of laat kopen jullie daar je stek veel groeten