Vik - Porlakshofn

IJsland, Reykjavik

Vanochtend staan we wat later op, gezien we willen gebruik maken van de douches in Vik bij het lokale zwembad, maar dat gaat pas open om 10u ;) dus we kunnen een beetje luilakken, en het weer leent er zich ook weeral toe... want, surprise surprise: het regent!

We betalen onze 3 euro aan het zwembad en zijn de allereersten op deze zondagochtend :) Douchen moeten we weer vooraf, en dan is het buiten meteen spurten naar de hotpot!! KOUD!! :)) We vinden dit toch altijd onze highlight van de dag eerlijk gezegd, niks zo zalig als buiten zwemmen, en dan al helemaal als het verwarmd is ;)

Na een uurtje zijn we gewassen en helemaal relaxt, maar het regent nog steeds pijpestelen :( We wilden graag naar Dyrholaey rijden om de 'puffins' te zien (papegaaiduikers) en we rijden ook tot daar, maar een groot deel blijkt afgesloten wegens broedtijd... het zit ons niet mee :)
We blijven toch koppig volhouden en blijven wachten in de auto tot de regen een beetje mindert (zoals blijkbaar nog anderen op de parking) en er is één iemand die zich toch door de regen waagt, maar ge wilt ni weten hoe die is teruggekomen, haha... hare paraplu stond alvast binnenstebuiten ;)

Geloof het of niet, maar we hebben 2 uur gewacht op die parking, 2 uur!! Het bleef kletteren en de wind bleef maar gieren... op den duur hebben we het opgegeven. Dan geen puffins. We weten zelfs niet of ze wel effectief te zien waren, we zagen vooral vanuit de auto heel veel meeuwen, dus wie weet waren ze zelfs niet eens te zien...

Anyway, we zetten onze tocht verder en de volgende taak was een doos pralinen afzetten bij een Guesthouse in opdracht van een vriend. Dat was snel gepiept, de mevrouw was totaal overdonderd en helemaal blij :) Mission accomplished! ;)

We rijden, rijden en rijden... passeren de Skogafoss waterval, wat mij betreft een pracht van een waterval, maar iedereen kijkt vanuit de auto omdat het gewoon GIET met bakken uit de lucht... Het is nu wel genoeg geweest voor ons met al die regen, wij willen een beetje droog weer :))

Jammer genoeg heeft het gegoten tot nu (en het is inmiddels 22u 's avonds) we zijn blijven doorrijden tot in Reykjavik, omdat we hoopten hier misschien meer geluk te hebben met het weer, maar we vangen bot :( We zien héél even de zon tijdens de stortbui en dat levert een pracht van een regenboog op.

De mannen van de glacier hikes, gaven ons nog een tip met een plek om vis te eten, waar we met gewone kledij binnen mogen ;) In feite is dat adresje maar enkele huizen verwijderd van waar we de eerste dag onze hamburger hebben gegeten (Hamborgara Bulla) en het noemt Seabaron.

We weten niet waar we ons aan moeten verwachten, maar 't is echt iets superbasic en tof :p Je komt precies binnen in een frituur/zeebonkentent, veel groter dan een frietkot is het namelijk niet ;)

Er liggen 3 planken van een boomstam die dienen als tafel met vaten als 'stoel' om op te zitten. In de koeltoog liggen allemaal verschillende sates van verse vis en je bestelt en betaalt aan de toog. Ives bestelt walvis, ik neem de heilbot. We nemen nog een sate van groenten en aardappelen erbij :)

De special is de kreeftensoep, en die probeer ik ook: S-U-P-E-Rlekker!! :))
Daarna krijgen we onze sates die werden gegrild. De walvis is lekker volgens Ives, maar ik vind het maar niks... t zit misschien tussen de 2 oren, want een heilbot is evengoed een vis, maar een walvis is toch echt wel te erg om op te eten :(

Anyway, een echte aanrader, deze plek! :))

We zoeken ons een laatste overnachtingsplek met onze caravan (want dat is het ondertussen wel geworden ;) en rijden tot aan de vuurtoren van Reykjavik. We lezen nog een boek, het is nu 22u30 en we krijgen constant buren bij ons op de parking, jonge mensen met hun uitgekaste Subaru's die voorbijscheuren, even parkeren, een halfuur in den auto smsm-en en dan weer doorrijden. Zo gaat het nu al een half uur aan de gang.

Ives krijgt het er van op zn heupen en vreest dat het heel de nacht zo gaat zijn, dus we moeten op zoek naar een andere plek.

Dan maar doorrijden naar Porlakshofn, helemaal in het oosten van het schiereiland Reykjanes, en toch een dik halfuur rijden :-s maar dan zijn we stad Reykjavik toch al uit, en kunnen we morgen van hieruit onze laatste trip rondom Reykjanes voltooien voordat we de auto binnenbrengen.

Nog één dagje en het zit erop... jammer van het weertje toch, we hopen op een laatste dagje droog weer!!