Blonduos - Akureyri

IJsland, Akureyri

Het zonneke schijnt deze morgen!! :) Whieeeee... amai, dat doet deugd! Even een wildplassen bij gebrek aan een camping in de buurt (de meesten openen pas vanaf 15 mei) dus ook geen toilet ter beschikking... en dan zijn we weer onderweg (vroege vogels!) GOE bezig :p

We rijden vandaag de tipjes eraf van het noorden :) Dat wil zeggen schiereiland boven Blonduos (kust afrijden) en aansluitend ook schiereiland met haven van Dalvik. De eerste was opnieuw redelijk saai en groffe gravel met veel putten. We hebben hier trouwens bijna een lammeke omver gevlamd :-s dat ging snel! want we reden helemaal niet zo vlug, maar we hadden dat beestje gewoon niet gezien met de gietende regen (again)!!

Gelukkig heeft dat lammeke echt overgestoken zonder stoppen, moest die op de remmen zijn gaan staan, dan zat het nu in onze voorruit :) Het 2e schiereiland was daarentegen prachtig, we zaten plots helemaal in de sneeuw en de bergen... sprakeloos! en warm!! Z-A-L-I-G! Ik kan me voorstellen dat een reis naar Ijsland met overwegend droog weer veel mooier is dan hetgeen wij nu al 3 dagen over ons heen krijgen... het verschil is enorm.

We stoppen in verschillende haventjes, eten nog nen hotdog (ze zijn geweldig!) en rijden tot slot tot in Akureyri, een 2e "grote" stad op Reykjavik na maar dan in het noorden. Opnieuw geen camping open, pas vanaf 1 juni. Ik zie het niet meer zitten om NOG een nacht te gaan slapen zonder me gewassen te hebben, I have my limits ;)

Een andere optie is naar een openbaar zwembad gaan, zo kunnen we ineens gebruik maken van de douche. Gezien het toch grijs is, en de winkels op zondag allemaal gesloten zijn, gaan we naar het openbaar zwembad om lekker te broebelen, en ons eens duchtig te wassen!

Entree is 6 euro voor ons beiden, niet slecht, toch?? :) Er zijn wel speciale voorschriften in Ijslandse zwembaden. Eerst en vooral dien je apart te gaan voor het omkleden. Links is voor de mannen, rechts voor de vrouwen. De mevrouw aan de kassa legt uit dat je je kleding in een locker dient op te bergen en je EERST moet douchen in een grote gemeenschappelijke doucheruimte én naakt. Daarna doe je je bikini aan en ga je naar het zwembad, dit hetzelfde voor het mannengedeelte.
De zwembaden zijn uiteraard wel gemengd ;)

We trekken wat baantjes om die hotdogs te verwerken :p zetten ons in de hotpot van 37 graden om wat op te warmen, en er is ook een hotpot waar geen kat in zit, en die geeft 44 graden aan :) Natuurlijk kan ik daar in!! haha... ma zo goe... oké, eerst de voetjes, even voelen branden... dan tot aan de kuiten, step by step, maar echt zalig!! :)

Na ons zwemuitje douchen we ons, en op de parking zoeken we via een hotspot van de buren, online via Tripadvisor een leuke plaats om te gaan eten :) We komen terecht bij het restaurantje Bryggjan, supertof ingericht met veel hout, echt gezellig.

We nemen lookbrood als appetizer en de ribbekes van de grill met BBQ saus als hoofdgerecht. Het was meteen een schot in de roos, nog nooit zo'n lekkere ribbekes gegeten! Zelfs niet in Amerika :) Go figure ;)

Ondertussen is het 21u en gaan we ons voorzien van een parkingspot, op 500m van het restaurant gaan we staan op een openbare parking met zicht op het meer en de besneeuwde bergtoppen :) Perfect! Wat een avontuur... ik moet zeggen dat het slapen in onze camionette super meevalt! Alleen de gesloten campings met gebrek aan toilet is niet echt geweldig in de ochtend... niet teveel drinken de avond voordien dus ;)

We hopen opnieuw morgen op enkele uurtjes zon, want terwijl ik dit neertyp regent het alweer enkele uren...