Levada Caldeirao Verde

Portugal, Funchal

Hallo vrijdag! 🀩

Wat gaan de dagen plots snel... nog welgeteld één week en we vliegen weer naar onze thuis πŸ€— maar laat ons daar nog maar even niet aan denken πŸ˜„

Om 8u zijn we al in Funchal centrum, early birds vanochtend! We hebben een elektrische auto op het eiland, maar het is een uitdaging om bij te laden als je zoveel kilometerkes vreet op het eiland 😁 Sommige logementen hebben parking en oprit en dan kunnen we creatief zijn met een verlengkabel... maar bij deze B&B kan dat dus niet 🀷‍♀️

Enfin, we pluggen hem in nabij de Universiteit van Funchal en slenteren de straten door in de hoofdstad. Het is absoluut geen straf want de stad is fotogeniek!

In het bakkerijtje van de Mercado dos Lavradores pikken we een koffie mee en eet Ives zijn dagelijkse portie Pastel de Nata πŸ˜„
Vaak vragen ze hier voor de combi "koffie + pastel de nata" slechts 1 euro. Dus Ives eet mijn pastel dan mee op πŸ˜… democratisch!

Om 11u hebben we afgesproken met Hilde en Ben aan de noordkant van het eiland: Parque Florestal das Queimadas.
Hilde is een ex-collegaatje van me en appte dat ze ook op Madeira was 😊 it's a small world!

We wandelen de Caldeirao Verde samen, goed voor zo'n 13km, heen en terug. Het eerste deel volgt door een bos, waarna we inpikken op de levada. Eindpunt of doel: een prachtig hoge waterval die verdoken ligt in de groene jungle ❀️ Hoewel dit voor ons de 2e keer is dat we hem stappen, is het zo hard genieten πŸ₯°

Vorig jaar was het mistig en nat, daar waar nu de hemel open is met een stralend zonnetje β˜€οΈ
Tijdens de tocht praten we wat bij, en aan de waterval tovert Hilde voor ieder van ons een lekker plakje cake uit de rugzak. Smullen! πŸ˜‹

De terugtocht is rustiger met minder volk en onze eindhalte is dan ook het peperkoeken hutteke aan de parking. Ik krijg er een Efteling-gevoel bij πŸ˜„ en bovendien hebben ze lekkere koffie. Zo sluiten we ons tochtje af en nemen we hier ook afscheid van Hilde en Ben πŸ€—

De terugweg gaat naar Funchal, zo'n uurtje rijden en opnieuw is de batterij van de auto toe aan laden. We besluiten onze late lunch dan te nemen in Funchal zelf, zodat we hem aan een openbare laadpaal kunnen hangen.

The Snug, American Smoke House. Dat gaat'em worden vandaag... al een hele dag heb ik goesting in belgische frietjes met een curryworst special. Oké, toegegeven πŸ˜„ het gaat niet hetzelfde zijn, maar let's hope, bij benadering? πŸ˜‰

We bestellen een "dirty pig" om te delen: een bakje friet met gesmolten cheddar en pulled pork met bbqsaus. For heaven's sake! 😝

Calorieën tellen niet in het weekend hè mannekes! En op vakantie is het eigenlijk altijd weekend πŸ˜‡πŸ€ͺ

Als kers op de taart (nee, serieus vandaag is er géén taart!!! πŸ˜†) bestelt Ives de ribbekes met friet en koolsla en ik de hamburger met pulled pork, gekarameliseerde ajuin cheddar.

Ow yeah! 😎

Spijt komt altijd te laat 🀣🀣🀣

Ge kunt ons ondertussen rollen, maar 't was veel te lekker en het was een evenredige concurrent voor een pakske friet met ne curryworst πŸ‘πŸ˜œ

Gelukkig is den otto niet volgeladen in een uur, dus we zijn nog anderhalfuur gaan wandelen door de stad πŸ˜‰ Op 26.000 stappen tikken we vandaag den teller af en kruipen in ons bed.
Moe, maar voldaan πŸ‘Œ

Tomorrow's another one!

Grtjs
Ellen & Ives

Zo prachtig groen allemaal, altijd leuk om meegenomen te worden in de verhalen en prachtige foto’s. Voel me bijna zelf op vakantie πŸ˜…πŸ€ͺ

Cin 2022-06-19 11:18:59

Wat is het mooi daar! Komt op verlanglijstje πŸ₯°