Yellowstone

Verenigde Staten, Park County

We hebben het gevoel dat het hier echt mega groot is, dus we hadden onze wekker supervroeg gezet, nl. 6:00u.
Ik was me nog snel even, spurt dan in de kou naar buiten om mijn ochtendplasje te doen, ik zei het al, een toilet had wél handig geweest op de kamer :)

Maar we checken zometeen al uit, dus voor één nacht is het geen ramp ;)

Na een klein uurtje staan we klaar met al onze spullen weer in de auto om op pad te gaan! Spannende dag vandaag! We willen eerst en vooral eens gaan kijken naar de Mammoth Springs Terraces… brrrr… wat is het koud! Zeker om dit uur op de morgen…

We nemen met de auto de Upper Terraces Drive, van daaruit zijn enkele stops voorzien waar je met de wagen kan parkeren en stukjes kan gaan lopen. Wel makkelijk zo! Het is hier snel bekeken voor ons, dus we reppen ons naar het midden van dit prachtige park: Canyon Village. Onderweg houden we nog wel halt bij Tower Falls, hier lopen we een klein pad naar beneden, werkelijk adembenemend! Je voelt je hier zo nietig… echt onvoorstelbaar!

Voor degenen die het niet wisten, Yellowstone is in feite een supervolcano, het heeft een oppervlakte van 9000 km². Yellowstone is een "hotspot", dewelke wel meer voorkomen, maar dan eerder onder de zeespiegel, terwijl Yellowstone onder een continent gelegen is.

De supervolcano is de grootste ter aarde en heeft een diameter van 65 km! Om de 640.000 jaar zou hij uitbarsten, wat ongeveer uitgerekend NU zou zijn volgens wetenschappers… maar uiteraard, niemand weet het met zekerheid. Tussen 2005 en 2006 meette men een zwelling van de vulkaan van maar liefst 7cm, terwijl het andere jaren maar 2cm/jaar is.

Wat wel zeker is, ALS deze vulkaan zijn lava de lucht in blaast start voor wereld "aarde" de nieuwe ijstijd. Creepy eigenlijk… maar laten we maar hopen dat het pas voor enkele 100 jaren verder is, en dat we het niet hoeven mee te maken!

In Canyon Village slapen we de komende 2 nachten. De grote diep ingesneden canyon van Yellowstone loopt hier door en we zijn van plan deze zeker vandaag te gaan bekijken!

We bekijken eerst de uitkijkpunten van North Rim Drive en dat is al héél indrukwekkend en mooi! Maar we zijn van mening dat we de laatste dagen al zoveel tijd in de wagen hebben doorgebracht, en we willen nu echt wel eens iets meer actief wezen dan enkel en alleen op elke parking te stoppen om naar een outlook-point te gaan zien…

We willen dus op North Rim de Cascade Overlook Trail lopen, deze zou 2,4 km zijn en das toch al leuk om te starten he! We starten bij Glacial Boulder, een reuzesteen. We lopen echt gans alleen in de bossen, en noch Ives, noch ik kunnen wandelen zonder te denken dat er hier echt wel een beer kan rondlopen, spannend en creepy tegelijk, haha…

Er staat namelijk bij het begin van de trail een bord met de route, waar wandelaars worden gevraagd dat ALS ze een beer spotten tijdens de hike, de datum te noteren op dat bord. Je ziet toch heel wat datums staan, haha… best wel griezelig dus!

Enfin, we genieten eigenlijk wel van de wandeling, zo “ganz allein”… naast de canyon met prachtige kleuren!

We doen er ongeveer anderhalf uurtje over, en bij het terugkomen dacht ik dat ik bijna een hartinfarct kreeg door een hert dat wegspurtte!! Men zegt dus dat je best zingt of lawaai maakt tijdens het wandelen, het schrikt ook beren af, of maakt hun al minder geinteresseerd, en ze zijn ook al minder verrast.
Dus ik zal mijn keel maar eens openzetten :))

We krijgen honger en gaan een burger eten in de Diner van Canyon Village, waar Ives de Bison Burger probeert. Lekker, maar droog…
Na dit hapje willen we de South Rim bekijken. We hebben nog genoeg energie en willen de Unce Tom’s Trail doen en als laatste de view bezien van Artists Point, het allerlaatste viewpoint in het lijstje van de Yellowstone Canyon!

Nu, Uncle Tom’s Trail: ik voelde me echt super, dus ik zeg tegen Ives, “komaan sjoeke :) we zullen hier die 385 trappen ne keer trotseren!”
Uncle Tom’s Trail is een wandeling die heel dicht bij de waterval komt, half de canyon zelf, dus je gaat in de canyon per ijzeren trap, heel steil… en euh… what goes down, must go up again! Ge snapt het al, haha… :)

Ik dus stoer naar beneden zoals een dartel veulen, en daar stond ik dan naast die immense bulderende waterval die de Yellowstone Canyon instort slik… wat mooi! Maar mijn knie’kes knikken fel van al die trapkes :D

Nu nog terug naar boven… man man… wat een afbeulerij!! K-A-P-U-T-T was ik, en buiten adem ook ;)
Maar dat gevoel is snel vergeten eens je de fotokes ziet :)

Als we alle viewpoints bekeken hebben, en het nog maar 16u is, willen we toch nog naar Artists Paintpots en Norris Geyser Basin. Dit valt wel mee, geen bison te bespeuren die onze weg verspert en we zijn er op 20 minuutjes! Strange … echt héél strange… het bubbelt, borrelt en STINKT hier naar zwavel, of op zijn zachtst gezegd; naar rotte eieren! :p

We genieten weer van het schouwspel want dit is echt heel speciaal, de wondere wereld van Yellowstone die gewoon in de caldera van een vulkaan ligt… boordevol magma in de bodem… brrrr…

We besluiten rond 18u30 terug te keren naar onze villa (lees: cabin) haha… en we ontdekken dat er een toilet is in de cabin + douche! Jawel! :)

Moet gezegd zijnde, de cabins zijn echt de max!! Zo proper, eigenlijk nieuw vanbinnen! Das een leuke meevaller! We douchen, honger hebben we niet echt… dus Ives leest nog een beetje in de Yellowstone boekses en ik typ hier nog ff wat door… zometeen nog een wijntje opentrekken en dan dodo doen… ;)

Het was een fysiek inspannende dag, maar absoluut voldaan :)))
Morgen wordt het een wandeling aan het meer van Yellowstone…

See you tomorrow folks! xxx