Bangkok

Thailand, Bangkok

6u30 en de wekker gaat, alweer :) No time to waste, we moeten een taxi nemen naar de verhuurfirma van de fietsen: Recreational Bangkok Biking. De afgeprinte voucher nemen we mee, alsook de instructies om tot aan hun kantoor te geraken. Normaal neemt het maar 10 minuutjes met de taxi. Maar met de spits van gisteren, gaan we toch maar wat vroeger vertrekken!
We zijn er in amper 15 minuutjes, wat dus veels te vroeg is :) Gelukkig is Dave er al - vrolijke Nederlander die dit bedrijfje runt - en kunnen we ons nog even zetten in de zetel bij een fris drankje. Man, het is al warm deze morgen! Dat belooft...

Ket, onze gids van vandaag stelt zich voor in haar beste Engels. We vinden haar (of hem) meteen heel leuk en grappig! Maar we speculeren dus bijna de hele dag of ze nu een mannetje of een vrouwtje is?? hihi...

Eerst wordt ons gezegd dat we de enige ingeschreven personen zijn... dat vond ik wel jammer... altijd leuk om anderen mensen te leren kennen. Maar goed.

Enkele minuten later komt er een kerel bij ons zitten - Patrick - die zich dan blijkbaar toch nog last minute heeft ingeschreven en met ons meegaat. Gieren!! Patrick is van Zwitserland en reist alleen voor de ganse maand. Hij heeft nog een jetlag van jewelste, aangezien hij pas gisteren is aangekomen, maar hij is gewoon echt zooooo grappig :D Ik rij met de fiets de ganse tijd achter Ket aan, terwijl Ives zijn handlanger gevonden heeft in Patrick en de jongens haast de hele tijd achterblijven met de fiets :)

Ket rijdt met ons eerst door de sloppen, wat een smalle straatjes hier!! Je kan er amper met je fiets tussen... Mensen die hier wonen, leven hier vaak met ganse families samen. Ze krijgen van de staat 300 baht per maand, per persoon. (dat is ongeveer 7 euro) waar ze mee moeten rondkomen.

We stoppen in de sloppenwijken bij de lokale kinderopvang. Zij steunen dit project met hun fietstochten, of tenminste een deel van het geld gaat hiernaartoe, dus das wel mooi :)
Daarna rijden we met onze fiets over de 5 baanvakswegen, net alsof je over de autostrade zou fietsen (crazy!) maar je voelt je geen moment onveilig. Veel Thai kennen Ket al merken we. Waarschijnlijk van elke dag die tour te rijden, dus overal wordt uitbundig gezwaaid naar ons :)

We arriveren aan de rivier die we over moeten steken met een bootje. Maar vooreerst krijgen we een fris drankje aan de overkant. Dat smaakt bij deze hitte! Daarna worden de fietsen op de boot geladen en is het tijd om onze reddingsvesten aan te trekken en ook aan boord te gaan van deze gammele sloep, haha :D Geweldig! Het water stinkt als de pest en we zijn in amper 15 minuutjes aan de overkant, waar we onze fietstocht verder zetten door de jungle en de 'buiten' van Bangkok. Prachtig groen hier, je kan je niet inbeelden dat ook dit 'Bangkok' is!
We rijden over supersmalle betonnen paadjes die verhoogd over de moerassen in de jungle liggen. En de zon brandt op ons hoofd.

Onze eerstvolgende stop is: Sri Nakhorn Khuankan Park. Koning Bhumibol gaf het park deze naam in 1992. Het park fungeert als groene long voor de inwoners van Bangkok, om hier te relaxen en de drukke stad te ontvluchten. Er staan kraampjes met visvoeder, en fietsen of bootjes kunnen worden gehuurd om hier te varen op het meer.

Ket koopt voor ieder van ons een zakje visvoeder, en dat gaan we dan ook doen: de vissen, voederen :) Wat een joekels!! Ik ga hier alvast geen plonske doen ;)

Het is bijna 11u en tijd voor de lunch. Ket belt even met een nabijgelegen restaurantje waar we even gaan pauzeren en een lekker Pad Thai gaan eten. Tijdens het eten babbelen we over vanalles en nog wat. Patrick heeft zijn ontslag gegeven bij een bank om in mei ergens anders te starten en profiteert nu van een maand vakantie in Thailand. We kunnen hem geen ongelijk geven!

Het is weer tijd om door te rijden en deze keer bezoeken we 2 tempels, een oude en een nieuwe. In de oude tempel vertelt Ket vanalles over Buddha en bewonder ik de mooie schilderingen tegen de muur. Ket neemt een kokertje met houten stokjes dat vooraan staat en vraagt me om er mee te schudden. Het is een soort van fortune-telling. Je schudt met de open koker en het eerste stokje dat eruit valt heeft een nummer, dat nummer correspondeert met briefjes die ophangen aan de ingang. Die mag je dan afscheuren en daar staat een kleine voorspelling op :) Ik schud en krijg nummer 2. De voorspelling gaat zo: 'momenteel ben ik zoals een uitgestorven en uitgedroogde boom, maar ik zal weer gehydrateerd worden door de regen en heropleven als nooit tevoren' :) Ik moet aangesterkt worden. Om mijn doelen te bereiken moet ik betere compromissen sluiten en onderhandelen. Mensen die ik uit het oog ben verloren zal ik opnieuw vinden. Good luck is coming my way'.

Dus voila, dat weten we dan ook alweer :p
Patrick en Ives zijn niet zo into tempels, dus ze zijn buiten blijven kletsen ;) Ze zijn nog altijd in discussie of Ket nu een 'hij' of een 'zij' is :) Wanneer we een monnik zien met een oranje laken en Patrick grappend vraagt of de man underwear draagt, is het hek helemaal van de dam! haha... Ket bloost en giert van het lachen, ik denk dat nog nooit iemand zo'n vraag heeft gesteld :p LOL

Ze denkt van niet en vraagt prompt of Patrick en Ives wel ondergoed dragen. Waarop de mannen bij vertrek nog meer overtuigd zijn dat Ket een mannetje in transformatie is ;)

We rijden in een heus tempo weer richting de rivier, waar we opnieuw de gammele boot in stappen om ons aan de overkant weer af te zetten. Hop, de fietsen op, het zweet loopt overal... op het voorhoofd, boven je lippen, en je voelt het zo lopen over je rug... bah!

Patrick heeft een halve dag tour genomen, waarbij we dus weer even stoppen bij kantoor. Inmiddels is het 13u en zouden wij dus in feite voor de ganse dagtour nog 4 uur fietsen bijkrijgen in de stad zelf. Maar eerlijk gezegd hebben we daar geen zin meer in. Het was echt wel superleuk! Maar zonder ons 'Patje' - zoals we hem nu noemen- is dat niet hetzelfde :D

En ook: het is gewoon vééls te warm. In 37 graden volle zon nu nog fietsen is only for die hards ;) Wij geven het op, en gaan liever een pintje drinken met Patje from Switzerland!

We delen met ons 3 een taxi, want Patrick slaapt ook in de Sukhumvit Area. We stoppen aan Terminal 21 shopping en zetten ons op het terras van een pub. Onder het genot van een frisse pint babbelen we nog wat bij en nemen rond 16u afscheid. We wensen Patrick nog een superleuke reis toe en wisselen e-mails uit.

We wandelen naar onze hotelkamer en nemen een snelle, koude douche. Gevolgd door een dip on the rooftop swimmingpool. Maar lang houden we het er niet uit met de horde kinderen die gillen in het zwembad. We rusten wat uit op de kamer en gaan dan rond 19u weer op verkenning om iets te eten. Deze keer kiezen we voor Westers eten. Er zijn weinig Thai restaurants hier in de buurt, enkel streetfood, maar dan heb je het gebrek weer aan een zitplaats :( We willen gewoon airco en een rustige plek om iets te eten, dus we stappen binnen bij Snapper Restaurant. Lekker eten straight from New Zealand! Van Fish & Chips tot burgers of een lekkere lamssteak, keuze te over!

Ives neemt een gepaneerd visje en ik neem de Fish Burger met verse tartaar. Zoooo lekker! Met de buikjes rond gegeten slenteren we weer terug naar het hotel for a good night sleep. deze keer gaan we uitslapen... ons laatste nachtje trouwens in Bangkok! Morgenavond vertrekken we, jammer maar helaas :(

Nog geen echt plan voor morgen. We gaan afwachten hoeveel slaap we nodig hebben ;)