Langsheen rijstvelden ๐ŸŒพ naar Sigiriya

Sri Lanka, Sigiriya

Goodmorning! ๐Ÿ˜Š๐Ÿ™

We komen erin, de jetlag mindert gestaag.
Onbijtje ziet er weer overheerlijk uit as usual: omeletje voor mij, fruit en pancakes voor Ives ๐Ÿ˜‹

De reis brengt ons vandaag verder naar Sigiriya, ook wel benoemd als het achtste wonder van de wereld. Met een oud paleis en fort bovenop een rots van 370m, trekt deze culturele plek veel toeristen aan.

We tukken om en bij de 70km om tot daar te geraken en zoeven langsheen rijstveldjes en talrijke kleine barakjes met mango's, ananas, bananen en kokosnoten.

Hier en daar kruipt een varaan de weg over of zie je de uitgedroogde drollen van een olifant liggen. We are in jungle area ๐Ÿ˜๐Ÿ™Œ

Tegen 13u arriveren we in onze homestay The Cattleya, net aan de rand van de stad. Alweer een oase van groen wat grenst aan het Nationaal park aka the jungle ๐ŸŒด

Ashoka, onze gastheer onthaalt ons met een vers ananas en watermeloensapje. De kamer is brandschoon, en we voelen ons hier al helemaal thuis. Te zot dat je hier slaapt voor 25 euro per nacht! ๐Ÿ™ˆ

We installeren onze bagage en rijden dan meteen door voor lunch bij Little Hut, een restaurantje aan het kruispunt van Sigiriya.
De keuze gaat voor allebei naar de Sri Lankan Curry & rice, hemels al die smaken door mekaar ๐Ÿคค

Wanneer onze buikjes zijn rondgegeten, tukken we naar de Lion Rock.

1500 jaar geleden bouwde Koning Kasyapa zijn paleis en een burcht bovenop deze rots. Kasyapa creëerde eveneens slotgrachten errond met krokodillen, ter bescherming tegen de aanvallen van zijn broer Mogollan.

Nog geen 20 jaar heeft koning Kasyapa van zijn paleis kunnen genieten, want zijn halfbroer Mogallan wist met een leger de burcht in te nemen. Kasyapa pleegde hierop zelfmoord. Mogallan plaatste vervolgens zijn paleis in de hoofdstad Anuradhapura en de Sigiriya leeuwenrots met de burcht raakte in vergetelheid.

Later zouden de boeddhisten hier komen wonen zijn en werd het paleis een klooster.

Om dit wonder te beklimmen moet je maar liefst 1250 treden omhoog, van een work-out gesproken! ๐Ÿ˜…

Het is zweten en puffen geblazen bij deze hete temperatuur. Ik voel het water gewoon van mijn lijf lopen en ik kan mijn t-shirt wel uitwringen ๐Ÿ˜‚
De beste tijd om te starten is net voor zonsondergang, maar let wel; de trappen nemen anderhalf uur de tijd om boven te geraken. Wij zijn dus gestart iets na 16u.

Het uitzicht maakt de pijnlijke kuiten helemaal goed! ๐Ÿฅฐ Wat is het mooi hier!

Tijd om weer naar beneden te gaan, net wanneer het start met miezeren. Onze eerste regen!
Het doet nog deugd ook ๐Ÿ˜„

We gaan ons thuis douchen en dan is het tijd voor een Ayurvedische massage bij Serandib Spa. 135 minuten worden we onder handen genomen. Van de kleinste teen tot de laatste haarspriet op ons hoofd ๐Ÿ˜ด

Geen woorden, I was in nirwana๐Ÿ’†‍โ™€๏ธ๐Ÿ™

Tijd om naar dromenland te gaan, het was weer een dag met een gouden randje โค๏ธ

Tot morgen!
Ellen & Ives

Wat een paradijselijk eiland! En wat een prestatie! Ik dacht dat de St. Romboutstoren beklimmen al heel wat was....๐Ÿ˜‰

Christiane en Paul 2024-01-06 09:24:54

Zalig!!! Genieten maar!! โ™ฅ๏ธโ™ฅ๏ธ

Katleen 2024-01-06 11:25:45

in 1 woord ... wauw!! Geniet ervan :-)

Ilse & Pat 2024-01-06 11:26:38

Wat een heerlijke landje.ook genoten van de massage en het eten.de trappen daar herinner ik me nog goed.toen nog beklommen!!!zalig toch.da zweten neem je er graag bij