Lecce

Italië, Lecce

Om 8u komt Elisabetta een mand brengen met ontbijt deze wordt afgeleverd voor onze deur, en de eerste keer dat we deze openen kijken we met nieuwsgierige ogen wat er allemaal in zit :) Een kleiner mandje met warme croissants in, en de geur is verrukkelijk!! We nemen hierbij de 4 kleine potjes confituur die Elisabetta zelf gemaakt heeft: watermeloen-jam, citrus-jam, abrikozen-jam en aardbeienjam Daarbuiten zitten er nog 2 kleine inmaakpotjes yogurt in de mand, en een grote kom met stukken versneden pruim en perzik.

Eten doen we op het terras onder de luifel, zalig toch?? Waarom kan een mens dit niet elke dag doen… dit is wat mij betreft echt vakantie! Na het eten legt Elisabetta ons een plannetje voor van de Oostkust en vertelt ons waar we best naartoe kunnen. Echt, een betere gastvrouw hadden we ons niet kunnen indenken! We volgen haar advies en rijden vandaag naar Otranto, een middeleeuws stadje mét strand :)

We parkeren ons op de public parking voor 3 euro voor een ganse dag (hoewel we maar van plan zijn hier 2,5 uur rond te lopen). We lopen door kleine straatjes, Ives koopt een leuk hemd, doen een terrasje… genieten van de oude sfeer die Otranto uitademt.

Het is héét om niet te zeggen HEEL HEET! Maar in de schaduw van een kerkje, genietend van een fris glas prosecco, kan ik het me niet aantrekken :)

Bij de plaatselijke pharmacia kopen we wel nog een mosquito bestrijder, want wat mij hier gebeten heeft dat zijn volgens mij SUPERmuggen! Niet normaal! :-s
Dus ik koop een anti-itch zalfje met cortisonen, en een anti-muggenspray gewapend tegen deze kleine monsters ben ik!! :p

Met onze blitse Lancia Ypsilon rijden we de hele kustlijn af langs de rotsachtige kuststrook naar Castro Marina. Elisabetta heeft ons daar een adresje bezorgd voor de meest verse en lekkere vis als lunch. Je kiest de vis zelf uit de bakken en deze wordt dan klaargemaakt voor jou. Een hele basic plek, niks sjieks, vooraan lijkt het een frituur waar je betaalt & bestelt, maar als je je plateau’ke meeneemt kan je achteraan in de tuin eten, en daar is het best wel leuk vertoeven.
Ives bestelt de calamri als voorgerecht, en de gegrilde zwaardvis met sla. De gegrilde tonijn met kerstomaten en rucola is voor mij :)

Onbeschrijfelijk lekker alweer… we rusten hier onder de luifel weer even uit en laten ons eten een beetje zakken. Daarna halen we de spullen uit de wagen om te gaan zonnen. Het is nu 16u, dus we leggen ons nog even op de beton aan de zee (hier is geen strand) maar iedereen ligt hier zo, en het is wel zalig zo voor een uurtje!

Het is weer 80km terug van Castro Marina naar Lecce, dus we vertrekken rond 17u richting ‘huis’ en stoppen onderweg nog even in de supermarkt/shopping.
We kopen daar een beetje drinken en een fles Prosecco, een bol Mozarella, Prosciutto, en een beetje salame.

Gezien onze lunch van vanmiddag, hebben we geen megagrote honger en zullen we de crostini met tomaten uittesten van Elisabetta.
Het zal dus een rustig avondje worden op ons terrasje met uitzicht op de daken van Lecce. In de shopping zijn ook nog enkele shops, dus ik koop nog een dagcrème bij Italiaanse Kiko, Ives koopt nog een paar schoenen.

Een winkel in keukenspullen deed er een grootse uitverkoop van vanalles en nog wat, en voor ik het doorhad was ik op slag verliefd… Op prachtige champagneglazen! We hebben ze natuurlijk gekocht, en dit voor amper 18 Euro voor de 6 stuks. Hoe we ze gaan meenemen… geen flauw idee! :)

Om 20u aangekomen bij de B&B, snel de douche in, en aan de slag met de crostini! Raar om dit in water te soppen, hopen maar dat het geen melige boel gaat worden… Maar het moet gezegd: lekker! eeeeeeeeeeech lekker! (klink ik nu als reklame? haha...)

We drinken de hele fles Prosecco leeg… gezellig avondje, maar nu is het toch alweer bedtime…

Het was een op en top fijne dag vandaag met toch een verrassende uitschieter namelijk Isola del Sole waar we voor een prikje echt superverse vis hebben gegeten (én met korting omdat Elisabetta naar hun had gebeld dat we op weg waren :)

Wij willen méér van dit!! :)

Morgen gaat het naar Martina Franca, maar eerst KOOKLES!