Passadiços do Paiva + Bridge 516 🌉

Portugal, Arouca

Goooodmorning! 😊

Vanochtend tijdig uit de veren voor een geplande hike: de Passadiços do Paiva.

Een houten meesterwerk van trappen en paden door de granieten kloof van geopark Arouca.
Je kan deze trip enkel online vooraf reserveren via: www.passadicosdopaiva.pt

Je kan kiezen voor de wandeling inclusief suspension bridge (combiticket) voor 12 euro.
Je kiest dan online een tijdsslot wanneer je over de brug wil gaan.

Je wandelt vanuit Areinho tot Espiunca, en onderweg kom je de hangbrug tegen waar je dus even over en weer kan over lopen.
De brug is de 2e langste van de wereld met zijn 516 meter en viert zijn 3e verjaardag - relatief nieuw dus 😊

Met onze ticketjes krijgen we om 11u30 de toegang. We zijn onze trip gestart om 10u30 met grijze lucht, maar warm bij 27 graden. Maar toen we de weg terug namen over de hangbrug kregen we plots een helderblauwe hemel 😍☀️

Uiteraard ook een pak warmer, en dat hebben deze melkflesjes geweten 🤣
Die eerste zon is onverbiddelijk, we hebben instant kleur 🙈

De volledige wandeling tot Espiunca is 8,7km
  • one way. Je kan terug wandelen ook, maar hoe meer we de hitte in de kloof voelen (zonder wind) hoe meer we gewonnen zijn bij het idee om op het einde in Espiunca gewoon de taxi of jeep te nemen 😄 (deze kost je 20 euro). Worth every penny by the way🙏

Halfweg de wandeling tref je een rivierstrandje waar je de voetjes in het water kan steken, of zoals de enkele durvers kan zwemmen. Al is het nu in mei echt nog IJSwater 🥶

We stoppen hier even om in de schaduw wat te drinken en een eitje te eten 😋
Daarna zetten we de laatste 4 km verder in de zengende hitte tot onze laatste pitstop in Espiunca, een pop-up cafeetje aan het water met drankjes en ijsjes 🍦 Héérlijk!

Wat een dag! Zo van genoten en een échte aanrader 💕

We rijden weer terug naar Alvarenga Casa do Soutinho, onze uitvalsbasis mét zwembad, waar we nog wat lezen.

Om 18u30 rijden we naar het dichtsbijzijnde restaurant Bifes da Silva. Één tip: don't go there 😆

We hebben goe gelachen, dat wel. Maar echt... het eten was niet om over naar huis te schrijven 🙈 De steak zag eruit als een gekookte varkenskotelet. De frieten dreven in de vleesjus, en de salade verzoop in de azijn 😄 Gelukkig was de gin tonic top 👍🤣

Ons bedje in en morgen vroeg uitchecken, want dan rijden we naar Lamego - wijnstreek onder de Douro 🥰

Vejo você amanhã!

Ellen & Ives

Aha, daar komen al die telefoonpalen van naast onze autostrades dus aan hun 2e leven 😀