Pai

Thailand, Mae Hong Son

7u30 en de wekker loopt af. GEEUW... je moet er wat voor over hebben om het één ander te zien ;) Zo willen we deze ochtend naar de Sai Ngam Hot Springs, ook wel bekend als de 'Secret' Hit Springs. Het ligt amper 20km vanuit Pai, en tevens op weg naar de Lod Cave. Dus we combineren onze roadtrip met deze 2 activiteiten vandaag.

Eerst en vooral: er zijn 2 hot springs in Pai, de Pai Hot Springs die belachelijk 'duur' zijn (300 baht pp) maar waar ook veel meer toeristen rondhangen omdat het netjes is in de zin van 'resort' style. En dan heb je de Secret Hot Springs, dewelke trouwens niet zo 'secret' zijn... ze liggen inderdaad wel een eindje van de hoofdweg af, en je moet een hele rollercoaster trotseren van bergen (opgepast als je je niet comfortabel voelt met héél steile stijgingen en dalingen met een scooter!) maar het kost je met zn twee maar 60 baht entree, en daarvoor heb je wel zalige dip in een natuurlijke hot pool :)

Wanneer we arriveerden om 8u45, zagen we 4 mensen in de pool. Het lijkt een vijvertje temidden van de bossen. Maar wanneer je dichterbij gaat kijken is het water kraakhelder met wat steentjes op de bodem. Geen enkele vis te bespeuren ;) Ik heb meteen mijn kleren uitgetrokken en ben er in gegaan, Ives had er geen zin in zo vroeg op de ochtend. Het was net of je stapte in een zalig warm bad. En nee, gelukkig zo vroeg op de ochtend nog geen 40 graden buiten ;) Ives wou zelfs nog een vestje aantrekken omdat het hier 's ochtends in de vallei nog kil kan zijn op de scooter. Ik denk dat we hier al bij al een halfiuurtje zijn gebleven, daarna zag je bosjes toeristen toekomen die ook wilden baden... dan is de fun eraf ;)

We hebben gisterenavond op de streetmarket in Pai nog wat vers fruit gekocht dat we vandaag mee hebben in onze rugzak. Ons ontbijtje aan de hot springs is dus ananas en watermeloen ;)

Hierna rijden we een stukje van de rollercoasterweg weer terug, en dan is het verder op de 1095 road. Dit is trouwens dezelfde richting als we gekomen zijn met Mr Boon, de kronkelweg richting Chiang Mai. De Lod Cave is nog een uurtje rijden in die richting, en het is letterlijk een geslinger van links naar rechts met om de zoveel meter een haarspeldbocht. Het moet wel gezegd dat het leuker is met de scooter dan in een busje :D Je kan rondkijken zonder dat je ziek wordt.

De Lod Cave is een mega-batcave met stalagtieten en stalamieten. We betalen 550 baht met zn twee om de grot te doen met een bambooraft. Dat is wel net zo leuk, anders doe je hem te voet en niet tot vanachter aan de laatste hal. Onze gids Chioem neemt ons mee met haar olielampje naar hjet bamboevlot, waar we opstappen en een eindje gaan varen in de pikdonkere grot.

We horen de vleermuizen kwetteren boven ons hoofd. En halfweg moeten we afstappen om dan een reeks trappen af te werken, ik kan ze niet meer tellen, maar het waren er een hoop!! Je moet sowieso dicht bij je gids blijven, want zij heeft de olielamp bij en anders zie je geen meter voor je! Gezellig hoor! :D haha...

Ze is superenthousiast bij elke vorm van stalagtiet of -miet dat ze ziet, ze spreekt geen engels en is stokoud. Wanneer ze met haar zaklampje naar het plafond schijnt kent ze maar één woord: Batman en giechelt met haar 3 tanden bloot :) Fijn om te weten, dank u :D

De trip was hoedanook wel leuk, geen highlight, maar wel blij om het gezien te hebben. We rijden nu terug naar de hoofdweg (1095) en heel even 1 km verder in de richting van Chiang Mai omdat daar een klein dorpje is met benzine en food! (dat hebben we nergens gezien onderweg).

We bestellen beide aan een eetstalletje een Pad Thai en tanken ook de brommer even bij. Daarna is het weer tijd om een uur en 15 minuten bochten te trotseren! Bij de inmiddels opgelopen temperatuur van 40 graden, is dat op zijn zachtst gezegd, een uitdaging :) Zo blij als we aankomen aan onze Dog House, om een koude douche te nemen! We nemen heel even een siesta van een uurtje en volgen vanavond de suggestie van onze B&B hosts om te gaan eten bij Reverie Siam oftewel Silhouette Tapas Bar. Het is een hotel/restaurant en de man die het beheert verzamelt antiek. Het is een heel speciaal restaurant, beetje mediterraans, maar superromantisch.

Het eten is heel westers, maar dat mag wel eens voor een keertje :) We drinken een Hendricks Gin & Tonic en Ives een Vodka en Lime. We bestellen als voorafje een tartaar van tomaat en avocado en een meloen met priosciutto. Hoofdgerecht: chicken saté met tzatziki sausje, slaatje en pilav rijst. Dessertje: home made pistacchio ice-cream.

Delicious dinner! Wauw... echt genoten hier, met live gitarist en veel kaarslichtjes :) Supergezellig! De rekening was 3x zo duur dan onze andere diners: 32 euro voor 2 personen. Maar wij klagen niet hoor, haha :D Weer naar ons hondenhuisje en ons bed in... morgen reizen we weer terug naar Chiang Mai, maar deze keer per vliegtuig ;) We hebben genoeg bochtjes gezien de afgelopen 2 dagen :)