Nusa Lembongan

Indonesië, Jungutbatu

We zijn vanochtend gestart met een laat ontbijt, het was bijna 10u. Fresh orange juice, omeletje, gebakken ham & toast! mmmmmmm...
De ochtenstond heeft lekker ontbijt in de mond zeg ik! :)

Vastbesloten op deze enige dag toch wel wat van het eiland te zien, gaan we vandaag het hele eiland rondcrossen met de scooter. Er is maar 1 weg op het eiland en die is ongeveer 15 km. Spannend! ;-)

Ze vragen hier 6 Euro voor een scooter met een volle benzinetank voor een hele dag, werkelijk niet duur dus!
We rijden wat rond, en je ziet dat de overgrote bezigheid van de plaatselijke bevolking van dit eiland, zeewier drogen is. Het wordt daarna gebruikt om lotions, of eten te maken.

Ze wonen allemaal in hutjes van stro met een stoffen lapje als voorkant van de woning, geen deur, helemaal niks... de stof doet dienst als bescherming tegen de zon. Strange, we zitten precies in de film Castaway of iets in de zin van Robinson Crusoe.

Iemand van de plaatselijke bevolking vraagt of we een tochtje met de boot willen maken door de mangroves, we stemmen toe en vragen hoelang het duurt. Een halfuurtje zegt ze :) Ze vraagt 7 Euro voor ons twee en als we toestemmen rent ze naar haar man die in het midden van de zee zeewier staat te vangen. Ik heb het gevoel dat ze van dat geld waarschijnlijk een week zouden kunnen eten. In vasteland Bali hebben ze niks, maar hier... ik denk dat ze hier nog minder hebben. Ze leven letterlijk aan de grond.

Fijn voor hun dat ze hier iets aan hebben, en wij ook! Het is mooi, haar man Made brengt ons door de mangroves, we zien veel vogels, maar het is echt superwarm vandaag. De zon staat pal boven ons, en we zijn blij als er ook maar een beetje schaduw is tijdens onze vaart puf puf...

Made grabbelt met zijn blote hand in het slijk van de mangroves en laat vol trots zien dat er ook krabbetjes zitten in de mangroves, in honderdduizend kleuren, geel, rood, groen, wit, en ook blauw :)

We varen terug en betalen Made voor de leuke trip. Als we verder rijden gaan we op zoek naar “Dream Beach”. We zijn benieuwd omdat er zo gestoeft wordt over het witte zand en de prachtige waves. We zijn wel 200x een mini-straatje ingereden dat we dachten “we zijn er” maar telkens zaten we in de tuin van iemand van de lokale bevolking, haha :-D

Enfin, we zagen wel een baai, maar geen volk en mega hoge golven, dus niks om in te zwemmen. We hadden wel een map, dus dit moest wel Mushroom Bay zijn, net voorbij Dream Beach, gewoon voorbijgereden dus!

Op de terugweg EINDELIJK gevonden: Dream Beach met een strandbar! We zijn superdorstig dus dat komt goed uit! Een lekkere Cola en Tonic kan er wel in, en dan gaan we het strandje eens verkennen ;-) Na een halfuur doen onze bovenbenen pijn, en blijkt dat we mooi verbrande kreeften zijn. Rijden we toch maar terug naar het hotel om ons in te smeren en daar een plons te nemen in het zwembad.

Vanavond eveneens ons laatste diner on the Island...