Sequoia NP

Verenigde Staten, Californië

Oh what a night part two... amai amai... om 4u30 worden we ook hier op de camping wakkergebruld door een vrouw die staat te schreeuwen achter onze kampeerplek. Hysterisch roept ze: "Where's my fork?!" The bear stole it! You f*king bear, bring back my stuff!! en zo wel ne keer of 5... je vraagt je dan af of ze er niet bij stilstaat dat er ook nog mensen proberen te slapen?

Maar goed, je gezond verstand zegt dan dat je beter in je tent blijft... zeker als er effectief al zoveel beren zijn gespot hier de laatste dagen. Het was dus alweer een vroege ochtend :)
Om 8u komen we uit onze tent en pakken onze wasspullen, om ons te douchen. Gisteren waren de douches al gesloten en waren we te laat, en na deze 2 dagen hebben we er echt nood aan! Voordeel is dat de douches proper zijn en er geen kat te bespeuren is om dit uur ;)

Na onze douche gaan we in de Lodgepole Village een ontbijtje nemen, wat serieus overrated is. Mijn roerei was ijskoud en Ives had een breakfast burrito, maar hiij heeft het gevoel achteraf dat er een blok beton op zijn maag ligt. No better way dan een goeie hike te ondernemen om ons eten wat te laten zakken. Om 9u30 vertrekken we van aan onze tent naar de trail van de Tokopah Falls, een prachtige hike van 5,4 mijl naar de watervallen. De hike is redelijk easy zolang hij nog naast de rivier loopt, maar wanneer het tijd is om te stijgen, is het ook weer zien waar je je voeten plaatst aangezien het allemaal rotsblokken zijn.

Alleszins, we vonden het een hele mooie en afwisselende hike, maar we verwachtten een prachtige waterval... en helaas was dat slechts een kleine waterstraal die je amper kon opmerken. Tot zover onze traktatie aan het einde van de trail. De weg gaat helemaal langs hetzelfde pad terug, en ook nu zijn we weer sneller in het teruggaan als in het heengaan. 3 uur in totaal.

We nemen de wagen en willen de General Sherman Tree gaan bekijken. Deze grootse sequoia is de bekendste van het park, en samen met nog een heleboel andere sequoia's kan je de hem combineren met de Congress Trail. In totaal weer goed voor een 3 miles.

De Sherman vonden we eerder tegenvallen. Nu we al zoveel andere reuzen in dit bos hebben gezien, is er vergelijkingsmateriaal, en we hebben toch al mooiere gezien zonder dat er een hetze toeristen rond een boom staan (waarschijnlijk was dat nog het irritantste!).

Na Congress Trail hebben we nog wat moed over en willen we rond de vieren ook nog Moro Rock beklimmen. In het weekend kan je hem enkel bereiken met de park shuttle, maar tijdens de week kan je je wagen boven parkeren en van daaruit de klim doen.

Moro Rock is een serieuze kuitenbijter, amai! Maar als je echt een reward wilt op het einde van een heuse inspanning, then this is it! Wauw... the view is supermooi! We nemen onze tijd om alles hier in ons op te nemen, en ook om even weer op adem te komen ;) maar het valt ons zeker op dat er ook enorm wat smog hangt rond de bergen. Dat of firesmoke van de fires hier langs de kusten van Californie. We zijn niet zeker.

Onze trip terug naar beneden verloopt weer vlotjes en we stoppen met de wagen nog even langs Tunnel Log, een omgevallen boom over een weg, waar men dan een gat heeft uitgezaagd zodat je er alsnog met de wagen door kan :) Een kiekje kan hier natuurlijk niet ontbreken voor we weer terugrijden naar onze campground.

Vanavond gaan we ons tegoed doen aan een restaurantetentje. De BBQ waslekker, maar de grocery store hier in het park heeft geen vers vlees, noch lekkere sla. Wusachki Lodge heeft een restaurant dat normaal enkel reservaties neemt, maar je kan wel spontaan langsgaan en je op een waiting list laten plaatsen, dat doen we dan ook. We nuttigen intussen een lekker cocktail van Cucumber Vodka, verse basilicum en een halve geperste citroen. Mmmmmm...

Een halfuurtje later kunnen we al aan tafel! We bestellen een pasta met cajun spices en hot sausage, een Caesar Salad en een flatbread met tomatoes en mozarella. Onze ogen waren weer groter dan onze maag, en we kunnen alles amper op, maar het was wel heerlijk!

Tijd om weer terug te rijden en de slaap te vatten - dat hopen we althans.