Marathon - Key West

Verenigde Staten, Key West

Zalig nachtje achter de rug, zij het met dank aan de witte wijntjes in ons systeem... het waren er straffe!! ;)

We willen zo snel mogelijk op pad vandaag, de rit naar Key West is niet ZO lang meer, amper een uur en 15min, maar onderweg is er nog heel wat te beleven :) Zo las ik een tijdje geleden online dat er een Turtle Hospital is op de Overseas Highway, de enige weg die je brengt tot Key West... surrounded by lots of blue and turkoois water :)) Ik wil wel eens een kijkje gaan nemen daar, het lijkt me best wel interessant! Maar eerst gaan we een ontbijtje nemen bij de iHop, niet onze allerlekkerste maaltijd van de vakantie (zo blijkt achteraf) maar nu kunnen we weer even verder zonder honger.

De eerste educational tour in het Turtle Hospital begint om 10u, het duurt ongeveer anderhalf uur. We krijgen heel wat info over de soorten zeeschildpadden die er bestaan. In Florida heb je voornamelijk de Green Turtle of de Loggerhead Turtle, maar ze vangen ook de zeldzame soorten op zoals de Hawksbill, de Kemps Ridley en de Leatherback Turtle. Deze laatsten zijn echte reuzen, ze kunnen volwassen tot 900 kg wegen en zijn tot 1,6 meter groot! Ze leven alleen in volle oceaan, en je zal ze dus niet snel treffen aan de kustlijnen, tenzij ze hun eitjes gaan droppen.

Wisten jullie trouwens dat een schildpad moet nadenken om te ademen?? Wel, de schildpadden die hier worden opgevangen in het hospitaal die worden vaak geopereerd aan tumoren die je duidelijk ziet aan hun ogen, hoofd, hals, flippers, maar men heeft ons dus verteld dat, omdat een schildpad moet nadenken over zijn ademhaling, het onmogelijk is om de schildpad langer dan 1u onder anesthesie te houden, hij zou het niet overleven. Daarom worden bvb tumorenoperaties in meerdere keren uitgevoerd.

Ze hebben hier 13 permanent residents, dat wil zeggen dat deze schildpadden onmogelijk nog op hun ééntje kunnen overleven in de wijde oceaan, dus zij worden hier met alle liefde verzorgd :) De andere schildpadden die binnenkomen met bvb tumoren, die blijven tot zolang ze hersteld zijn van hun operatie en gaan dan terug de zee in. Of zelfs turtles met 1 flipper (omdat de andere door een haai werd afgebeten ofzo) gaan uiteindelijk terug de zee in als ze er klaar voor zijn. Daarom wordt ook elke schildpad hier goed gemonitord.

De meest voorkomende ziekten zijn de tumoren (door een bacterie/niet besmettelijk naar andere schildpadden toe) of bubble butt's, dit zijn schildpadden die geraakt zijn door een boot of de schroef van een boot, waardoor hun schild werd geraakt, of zelfs dieper: hun ruggegraat. Hierdoor zien ze eruit alsof ze een bultrug hebben, en zo wordt er lucht gecreeërd onder hun schild, waardoor de turtle een drijfeffect krijgt en dus niet meer kan duiken onder water en uiteindelijk ook sterft, gezien hij onder water zijn eten vindt! Wat doen ze hier? Ze plakken gewichten op hun rug (ook weer niet teveel, de schildpad moet nog om lucht kunnen happen boven water ;) zodat het beestje weer met plezier onder water kan gaan roven :) De Leatherback schildpadden kunnen tot 5u onder water zonder weer aan het wateroppervlak te komen! Ik vond dat best wel ongelooflijk en interessant allemaal... Alleszins, we hebben best wel genoten van al de info die we kregen, chapeau voor het werk dat ze hier leveren!

Hierna rijden we verder door naar Key West, het is inmiddels middag en ongeveer een halfuurtje rijden van Key West bevindt zich "No Name Key", waar ik ook ergens gelezen had dat er hier een supercoole pub/bar was, maar moeilijk te vinden. Je mag hier ook overal maar 25 mijl per uur rijden, gezien we hier ook vlakbij Deer Key zijn, en het stikt hier van de bambi's :))) we willen er liever geentje tegen onze voorruit plakken ;) We hebben wel goed uitgekeken en de bar springt eigenlijk helemaal niet in het oog gezien het een beetje verscholen ligt achter de struiken, but we found it!!! :-D

Wat typisch is aan de No Name Bar, is dat het binnenin VOL hangt met 1 dollar biljetten (ja, echte!!) LOL Maar de meeste mensen die hier een pintje komen drinken zetten hun naam of een boodschap op dat biljetje, dus je kan ze niet van de muur plukken, ze zijn onbruikbaar geworden ;)

We krijgen dan ook een bakje met viltstiften (op vraag) en maken er een klein kunstwerkje van :p tijdens het genot van een Corona. Daarbij rammelt onze maag precies ook een beetje dus we bestellen de specialiteit van het huis: Spicy Carribean chicken wings :) En spicy zijn ze!! Whoa :-D Ze zijn gans door een spicy saus gehaald, waarin je de brokjes look nog proeft... Opgepast: stinkiewinkies in the house!! haha :-D Maar ze zijn lekker!! NI NORMAAL!

We hangen ons dollarbiljetje met behulp van een nieter aan de muur ter aandenken :) en vertrekken verder richting onze eindbestemming - en tevens het verste zuidelijke punt van Amerika - KEY WEST :) Héél de weg was het bewolkt, 23°C... komen we aan in Key West: volle zon! Joepie! Hopelijk houden ze dat zo nog een paar dagen vol ;)

We checken in bij The Artist House, 2 jaar geleden sliepen we ook in The Artist House, maar dan op hun locatie in Eaton Street (vlakbij Duval Street, dé hoofdstraat). Maar omdat we toch nog "verrast" willen blijven bij elke reis die we maken, kozen we voor hun nieuwe vestiging op Fleming Street. Laat ons zeggen 10 min langer wandelen tot de main street. Ook hier is het allemaal weer perfect in orde, en ik moet zeggen: I LOVE Victorian Houses... zucht die porches, die witgeschilderde hekjes, g-e-w-e-l-d-i-g! :)))

We worden hartelijk ontvangen door Trevor, de gastheer die hier niet woont, maar wel elke dag aanwezig is voor het ontbijt en dan verder tot 17u. Daarbuiten heb je het huis voor jou alleen (met de andere gasten uiteraard ;-) In de grote keuken staat altijd wijn of drinken waar je naar hartelust mag nemen, en een versgebakken cake staat er ook een hele dag onder de stolp :)

Gezien we nog niet heel lang geleden onze lookvleugels hebben verorberd, hebben we nog niet meteen honger. Oh God, ik hoop maar dat onze gastheer niet stillekes is doodgegaan van onze lookadem, haha :-D

De kamer (Gator Room) is fantastisch gedecoreerd (I like!) en een fles champagne staat gekoeld in de emmer voor onze honeymoon (Oops... I did it again :p) haha... Ja se, wie niet probeert... ;-) We verfrissen ons snel en zijn op pad naar Duval Street, daar waar vanalles te zien en beleven is :) Hier zie je ALLES: bachelorparty's, zatte mensen tijdens happy hour, speciale auto's (ik zag vandaag bvb een Chevrolet Deluxe Coupe van 1940), of een kerel die stopte int midden van de straat met zijn moto met eigen ingebouwde "jet turbine" oftwel de motor van een helicopter: NI normaal!! Natuurlijk stond iedereen daar meteen rond, de vlam die uit zijn pijp schoot... de geur!!? Tja, het is hier ook wel een beetje crazy Key :) Maar er is ambiance, veel winkeltjes, véél terrasjes en resto's en alle type mensen lopen hier rond, dat maakt het net zo leuk :)

We passeren een handlezer op Duval Street, de man is van Trinidad en heeft volgens de krantenartikels die uithangen een zekere reputatie :) Ik kan het echt niet laten en stop om ook mijn handen aan hem toe te vertrouwen. Hij is supervriendelijk, helemaal niet kitsch of geeft me niet het gevoel een geldklopper te zijn, maar vanaf de eerste 3 zinnen die hij me vertelt zit hij er helemaal op. Mijn hart slaat zelfs sneller omdat het best wel creepy is :) Lang heeft hij er niet over gedaan, ik denk een 20 tal minuten, maar hij heeft me helemaal beschreven zoals ik ben en ik heb de hele sessie geen woord gezegd tegen de man. You are practicing the wrong job zei hij... you need a job where you are dealing with foreigners, or foreign countries. (zou die B&B in het buitenland er dan toch ooit van komen ;-) You are very good in words, you could explain a picture, only in words. Dat vond ik een mooi compliment :) en het is wel algemeen geweten denk ik, dat ik niet zo beknopt ben in vertellen :p haha... Enfin, het was een absolute aanrader, en beter meegevallen dan ik dacht ;)

We kijken nog naar de zonsondergang op Mallory Square, en dan is het tijd voor een hapje en een drankje! We hebben nog geen idee waar... maar wandelen gans Duval Street af en stoppen bij een resto/bar genaamd Point 5, de bar is boven met een beperkte menukaart, resto is beneden. We kiezen ervoor om te eten boven aan de bar. Daar zie en hoor je veel ;) De bar geeft een beetje cubaanse sfeer weer, zacht muziekje op de achtergrond en slechts een koppel en single man aan de toog. Maar meteen zijn we in een gesprek verwikkeld als de man ons vraagt of we getrouwd zijn. We eten ondertussen een puntzakje friet aan de bar, wijntje en BBQ ribs (al waren de frietjes lekkerder dan de ribs).

Na een leuke (late) avond is het tijd om in ons bedje te kruipen, morgen zijn het hier Power Boat Races (heel druk ook in Key West) dus we willen vroeg op om een goed plaatsje te bemachtigen ;)