Pai - Chiang Mai

Thailand, Changwat Chiang Mai

We staan deze morgen op tijd op, snel de douche in en Matt staat al voor onze deur om ons naar Pai Airport te brengen. Desondanks dat onze papieren aangeven dat we er 45 minuten vantevoren moeten zijn, zegt Matt dat dat niet nodig is. 'It's like taking a bus', er is helemaal niks te zien zegt hij. Aangezien in Pai maar 1 vliegtuig per dag vertrekt van Kanairlines, en het maar 20 minuten vliegt naar Chiang Mai, is de luchthaven superklein!

We wachten met zn twaalven op een stoeltje, geven onze bagage af en 20 minuutjes voor vertrek moeten we door een korte scan (body & luggage). Wat een klein vliegtuigje!!
Mijn God, en zo krap binnenin :D dit gaat plezant worden! We krijgen zelfs voor het instappen een kleine lunchbox: een boterhammeke met pindakaas en een watertje.
Een paar luchtzakken en 20 minuten later, landen we al in Chiang Mai en onze bagage kunnen we bijna letterlijk mee volgen tot aan de bagageband. Needless to say dat we supersnel
op de parking stonden van Chiang Mai Airport. De taxichauffeurs staan allemaal links buiten als je bij arrivals buiten loopt. Je geeft gewoon aan naar waar je moet en spreekt een prijs af.

Wij worden voor 150 baht naar ons hotel in de stad gebracht, dat valt prima mee! BED Prasingh is een relatief nieuw hotel temidden van de stad. Het wordt gerund door een Nederlander, met Thais personeel. Allemaal supervriendelijk en behulpzaam, en het hotel zelf is supermodern. Alles is in zwart en wit geschilderd, en bij de inkom is een gezamenlijke ruimte waar grote frigo's flesjes water aanbieden, gratis. Ook gesneden vers fruit (ananas, watermeloen, pomelo, etc...) staat hier een hele dag aangevuld in de ijskast, free of use! Zalig :)

We vragen meteen naar een scooter, en de receptioniste laat iemand komen van een betrouwbare verhuurfirma. Hij staat er na 10 minuten al, en zo regelen we meteen op de middag nog een scooter :) Na een verfrissende douche schieten we in actie! Maar eerst: food! We hebben nog niks gegeten sinds vanochtend en onze buikjes rammelen. We komen uit bij het Woo Café, en zijn compleet onder de indruk! Prachtige decoratiezaak waar hier en daar tafeltjes zijn neergezet, dus je luncht of eet tussen heel wat prachtige nep-boeketten en lampjes, teakspullen, etc... zo mooi!

We zien een koppel Chinezen iets eten uit een reuze bowl: een rice salad, zo blijkt. Iets typisch Thais, en dan voornamelijk vanuit het zuiden. We zijn zo benieuwd, dat we dit ook willen proberen! Een rijstschaal wordt neergezet op onze tafel met 2 kleuren rijst: blauw en roze (de blauwe is gekleurd door Dried Butterfly Pea tea, en de roze van Jackfruit.
Verder staan er nog 15 verschillende potjes bij, die gaan er stuk voor stuk in om later met elkaar vermengd te worden. Bvb; dried shrimp, lemongrass, pomelo, dried coconut, etc... een smaakBOM!

We smullen beide van deze grote rijstkom, een lichte lunchkeuze zo blijkt, want we hebben nog een klein plekje voor wat zoets. De taarten onder de stolpen zijn té uitnodigend,
en ook al zijn de Thai niet sterk in desserts, deze zien er verrukkelijk uit! Ik kies voor de coconut pie en Ives voor de Banofee pie. Er is maar één woord voor: goddelijk! :)

Hier vlakbij ligt de 3D Arts Museum, en hoewel ik eerst dacht om dit te behouden voor slecht weer, is het in feite geen slecht idee om dit nu te doen bij deze hittegolf. Het is echt ongelooflijk heet, de airco zal ons deugd doen! Het museum is niet goedkoop naar Thaise normen (400 baht pp) maar wel héél leuk. We hebben enorm gelachen en er op los gefotografeerd. 500 foto's op vandaag alleen al, dat zegt genoeg denk ik ;)

Om 19u zijn we nét rond, dat betekent dat we hier maar liefst 3 uur hebben rondgelopen. Maar er zijn dan ook 3 verdiepingen, en er was - jammer genoeg voor ons - net een school met kinderen aanwezig, dus het duurde wat langer eer we rond waren ;)

Het is dus plots donker als we buiten komen, maar het kan ons niet deren, dit was zo leuk! :D
We gaan ons even douchen in het hotel en gaan dan naar de Night Market. Zowel op zaterdag als zondag is het markt. Een markt van maar liefst 3,5 km straat VOL kraamkes. Souvenierkes, eten, zonnebrillen, kleren, you name it!

Je kan hier over de koppen lopen, en dat vinden we niet zo fijn. Het lijkt wel alsof ze gans China hebben losgelaten in Chiang Mai, en trust me: that's NOT a good thing :-
Chinezen zijn boertig en kijken je niet eens aan als ze tegen je aan botsen, laat staan dat ze iets zeggen.

Ze boeren in het openbaar en kunnen NIET met een scooter rijden (volgens de receptioniste van ons hotel is dat echt een probleem omdat bijna alle accidenten hier met scooter gebeuren met Chinezen. Blijkbaar hebben die geen rijbewijs?!) Alleszins, we slenteren dus van her naar der en eten wat kleins en lekkers aan de foodkraamkes. Chiang Mai spicy sausage (superlekker & hot!) maar ook kleine stukjes inktvis met een pikante dip, de sweet potato balls, en een ijsje om het af te toppen!

We zijn een beetje dood na deze drukke dag en sluiten hier op de markt nog af met een footmassage. 80 baht voor een halfuurtje, geen geld dus! :)
Wanneer de dames in kwestie klaar zijn, rijden we weer terug naar het hotel. Het is al na middernacht en ons bed roept...