25 Fontes & Da Risco

Portugal, Arco da Calheta

Een dagje rust, dat ging het worden vandaag ๐Ÿ˜Š

Boven het huisje ligt het zwembad, helemaal alleen voor ons. Zalig! Het zonneke schijnt, en het is zo'n 23 graden โ˜€๏ธ

Ik start in mijn nieuw leesvoer: "een half jaar met drie onderbroeken". Een verhaal over een Nederlands koppel die de Pacific Crest trail wandelen in 6 maanden, van Mexico naar Canada. Inspirerend!

Af en toe komt Olli, de pup van de eigenaren even kijken of we het nog goed stellen ๐Ÿ˜„ Schattig โค

Om een uur of twee begint Ives zich te vervelen, "gaan we niet wandelen"? Ik lig eigenlijk wel goed zo, maar plooi en zeg dat we er een wandeling in de buurt zullen doen.

Zo gezegd zo gedaan. Om 15u staan we aan de start van de wandeling "25 Fontes", goed voor 10km heen en terug. Veel mensen komen al naar boven, veelal in short en bikini en op teenslippers. Het geeft ons alvast het gevoel "een walk in the park" te zijn.

Wat een illusie ๐Ÿ™ˆ

Het eerste uur gaat over een asfaltweg/rijbaan slingerend baar beneden in de vallei. Het doet vooral pijn in onze benen en knieën omdat we nog maar weinig rust hebben genomen. De weg ligt ook volledig in de blakende zon. Ives beklaagt het zich al snel ๐Ÿ˜…

We kunnen nu niet meer terug. Na een uur dalen komen we aan de effectieve start van de hike, waar een cafeetje is: het Rabaçal Nature Café. Omdat deze gesloten zal zijn tegen dat we terug zijn, besluiten we nu vooraf eerst hier iets te drinken. 2 cola's en een uur later zijn we vertrokken. Voordeel van nu pas te starten is dat er dan echt nog maar weinig mensen op de trail zijn, dus ook aan de watervallen ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ˜Š

Eerst wandelen we een kilometertje om, naar Do Risco, een prachtige waterval die van heel hoog naar beneden stort. Daarna gaat het naar 25 Fontes, en opnieuw gaat het meteen naar beneden met meer dan 200 treden (ja, ik heb ze geteld! ๐Ÿ˜†) ... zwoeg zwoeg... ik probeer er nog niet aan te denken dat we die allemaal weer omhoog moeten straks ๐Ÿ˜‚

Een heel eind gaat het vlak, dan weer wat trappen en dan wandel je weer naast de slingerende levada onder de bomen. Hoewel de zon genadeloos brandt om dit uur, voelt het nog lekker koel in het bos.

Na een dik uur stappen zijn we dan eindelijk aan de 25 Fontes waterval. Er is nog één ander koppel, wat het leuk maakt dat het zo rustig is nu. We eten een banaantje en zetten ons neer. Toch genieten hoor ๐Ÿฅฐ

De terugweg was iets minder genieten en meer afzien ๐Ÿ˜‚ we hebben meermaals gevloekt ๐Ÿ™ˆ
Uiteindelijk waren we rond 20u weer aan de auto, op weg naar ons huisje. Honger dat we hebben!

Snel de douche in en naar de haven hier beneden. We hebben beiden zin in een pizza en die eten we bij Manifettura di Gelato, waar we ook al het lekkere ijs hebben gegeten ๐Ÿ˜‹
Een pizza serrano en voor Ives de pizza Salami, ook weer een voltreffer hier! ๐Ÿ˜๐Ÿ‘Œ

Met volle buikjes bed in, en morgen... morgen wordt het écht, maar écht een NIKSDAG! ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…

Doei,

Ellen & Ives

mooi mooi mooi..... toffe mensen, leuk hondje, hmmm die pizzaโ€™s

paul en christiane 2021-06-26 17:35:58

What a pool view! Schattige pup! Ontploft de stappenteller nog niet๐Ÿ˜‚

Marinaatje 2021-06-27 11:12:54

Ziet er daar toch net iets leuker uit met die zon en de schattige hond ๐Ÿ˜ goe bezig mannekes!