Sunrise on Haleakala β˜‰

Verenigde Staten, Haleakala National Park

Om 3u gaat de wekker, it's now or never 😁. Morgen verlaten we namelijk Maui.

Om half 4 zitten we al in de auto, onderweg naar de vulkaan Haleakala. De rit duurt ongeveer 1,5 uur πŸ˜† ja zot zijn doet gene zeer πŸ˜›

Toch zijn we niet alleen hoor, talloze auto's die hier omhoog rijden. Als we aan de ingang van het park toekomen moeten we onze reservatie tonen en onze America NP jaarpas. Sinds begin dit jaar is het verplicht te reserveren om de zonsopgang te kijken. Er is gewoon niet genoeg parking meer! Je betaalt online 1,5 dollar per wagen, en klaar is kees πŸ˜‰

We zijn maar net op tijd, aangezien we 25 minuten moesten aanschuiven aan het rangerkotje. Iedereen moet een geldig reservatiebewijs tonen... en dat neemt meer tijd dan voorzien.

De zonsopgang is prachtig, maar... enorm toeristisch! 😱 Omdat we tijd verspeeld hebben met aan te schuiven aan het rangerskotje, is de summit view (hoogste top) al geclosed wegens 'vol'. Al de overigen moeten dus kijken van bij het visitor center, laat daar nu net geen enkel gaatje meer vrij zijn! Grrr... dit is echt hatelijk als zulke dingen al bijna als een 'attractie' worden beschouwd. Mensen duwen, gaan ongegeneerd voor je staan... Net wanneer mijn goesting bijna over is, zeg ik tegen Ives: we volgen het begin van een paadje/trail. Niemand die het deed of eraan dacht, en wij waren er goed mee πŸ˜‰

Als je dus zou belanden op de parking van het visitor center, priem je dan niet aan de reling zoals iedereen, maar volg een keien pad/trap rechts van het visitor center! Je staat 10 meter hoger pal boven iedereen, en er waren maar 5 mensen 😍

Ik was helaas net te laat om nog kiekjes te maken vanop dit plekje vooraleer de zon kwam piepen, maar het was wonderlijk mooi! We zaten op 10.000 feet hoogte en keken uit op het kraterveld wanneer de zon boven de wolken kwam piepen.
Helaas ook niet veel geluk gehad met het weer voor foto's zoals je ze ziet op het internet... heel veel mist en beetje miezer.

Direct na de zonsopgang ging quasi iedereen weer naar huis toe, zo gek! Het is meer dan een uur weer die berg afrijden?!

Nee, wij willen méér zien πŸ˜› dus we starten op dezelfde parking aan het visitor center met de Sliding Sands trail. Hoe verder we wandelden hoe mooier de kleuren! 😍

We wilden graag de volledige Sliding Sands doen overgaand in de Halemau'u Trail, maar dat was buiten het superveranderlijk weer gerekend πŸ˜’

De volledige route is zowat 20km, en dat wilden we ook doen. Maar na 7km stappen begon het ineens gigantisch te regenen 😞 de fun was eraf... Bovendien was het zo mistig dat je geen 100m voof je kon zien. We kappen ermee en draaien weer om. Dalen ging sneller dan stijgen, dus we zijn toch een goeie 4 uur onderweg geweest. Gelukkig was de regen weer verdwenen bij onze terugtocht πŸ˜‰

Hoedanook, het was prachtig! Net een maanlandschap met heel veel kleurtjes 😊

We hebben honger gekregen en rijden naar Kihei. Het regent onophoudelijk vanaf we de auto instappen op de Haleakala. Jammer want we hadden best nog meer willen zien, maar alles hangt in één dikke mist.

Eten doen we bij Three's Bar & Grill in Kihei. Ik bestel een Mahi Mahi visje met mango curry en rijst. Ives kiest voor ribbekes met Hurricane fries (en zo zien ze er ook uit πŸ˜‚πŸ˜‚).

Het smaakt ons, maar we zijn zo moe dat we bijna in slaap vallen in ons bord. Geeuwen, geeuwen en nog eens geeuwen! Het is nu ongeveer 15u en ik wil slapen liever nog wat uitstellen, anders gaat straks mijn lichtje ineens aan om middernacht ofzo en dan kan ik niet meer slapen! πŸ™ˆ

Na de lunch rijden we door het grijze, plakkerige weer naar Makena State Park. Een klein groen parkje met een mooi strand. Onderweg naar daar passeren we de gigantische hotels van Wailea, een golfbaan, etc... het ziet er allemaal too picture perfect uit en we zouden hier dan ook nooit willen verblijven. Zelfs de tuinen zijn allemaal perfect aangelegd. Ietsje verder slaan we Makena Road in, prachtige huizen achter gigantische poorten à la Hollywood Hills πŸ˜‰ We vermaken ons wel met hier eens door te rijden, zeker met het minder goeie weer.

Daarna gaat het toch richting onze B&B waar Ives een siesta'ke neemt en ik niet kan stilzitten 😁. Met het oog op uitchecken morgen moet de ganse auto weer leeg en alles gepuzzeld worden in de bagage. Reken maar dat het echt puzzelen is! πŸ˜‚πŸ˜‚

Als Ives wakker is, wil ik de smelly clothes van de afgelopen week gaan wassen voor ze de valies ingaan. Dat doen we in een wasserette in Kahului, en gaan tijdens de was nog een koffietje drinken bij de nabijgelegen Starbucks.

Nu begin ik stilaan mijn klop te krijgen van de hamer. Om 20u kruipen we onder de lakens, ready for a new adventure tomorrow: Kauai! πŸ˜πŸŒ΄β˜‰

Slaap lekker allemaal,
Ellen & Ives

Gek dat het op een paar jaar tijd zo enorm toeristisch kan worden he...maar toch, de zonsopgang blijft even mooi! En erna genieten van de rust als iedereen zich naar beneden haast...we waren er toen ook nog helemaal alleen op de parking met onze cocoa puffs ;)! Spijtig van de regen, maar het geeft wel iets mysterieus op de fotootjes :)! En jullie fotootjes van het eten doen ons altijd zo watertanden :)! Op naar Kauai, joepie, wat ons betreft het mooiste eiland...we kunnen al niet wachten om mee te genieten!

Elisa & Tim 2017-06-13 10:13:12

Jullie zijn precies overal alleen, weer prachtige fotokes!!