Levada dos Maroços

Portugal, Machico

Goodmoooooorning!! ☀️

Het is zowaar nog warmer dan gisteren, dus gaan we vandaag wandelen in Machico. Machico ligt in oostelijke deel van Madeira, en is wonderlijk groen door de vele regen die er valt. Het is ook dezelfde regio als waar we met de quad zijn gaan rijden vorige week.

We starten met een koffie bij de Amenhecer en rijden dan bijna een uur tot Machico. We parkeren de auto naast de snelweg op de P&R en wandelen zo tot de start van de Levada dos Maroços.

Het pad slingert eerst langsheen lokale huisjes en vloeit dan over naar wildgroei, maar ook akkertjes waar de oudere generatie nog aardappels, fruit en groenten telen. Heel leuk om te zien, en dan vooral in de ochtend omdat dan de wereld net ontwaakt 😊

We horen een kraaiende haan, de stromende levada en enkele fluitende vogels. Heerlijk!

Gedurende een uur en half stappen we het pad af en keren dan terug via dezelfde weg. Onderweg kopen we bij een fruitstandje van een huis enkele zoete bananen voor een vrije gift 🥰

Na onze wandeling rijden we 50 minuten door tot Boaventura. Het is dé moment weer om in het Noorden te vertoeven, aangezien de lucht hemelsblauw is. Sao Cristovao is een miradouro (uitzichtpunt) maar heeft tevens een verborgen restaurantje met een prachtig terras.

We vertoeven hier toch al snel 2 uur, eten bolo do caco en salade tonijn. Mmmmm... 😋

Erna rijden we terug huiswaarts voor een korte siesta, douchen ons en wandelen te voet naar de Igreja (kerk) 3 straten achter ons huisje.
Vandaag is het feest in Calheta en de straten zijn bont gekleurd met 1000 slingers en lichtjes.

Mensen doneren manden met drank, heuse "trossen" van diverse groenten, maar ook fruit en citroenen worden hier gedoneerd en opgehangen.

Morgen zal de community hier om 16u samenkomen om per opbod zo'n tros fruit of groenten te kopen. Het geld gaat dan naar de kerk. Ook een kip en een schaap staat op de donatielijst 😄

Maar eerst is het feest! En dat is niet zonder ponchastalletjes, bbq met espetada en muziek 🥳 Na 2 ponchas besluit ik wijselijk mij niet te laten vangen. Poncha is lekker, maar gevaarlijk! Je voelt niks, zelfs niet na 10 stuks... tot het licht plots uitgaat 😅

Vorig jaar heb ik mij een keer laten vangen, maar deze keer niet. De derde ronde wordt getrakteerd door de huurbazen van het huisje van Wim en Annick. Ik besluit deze poncha gewoon vast te houden en niet leeg te drinken, zodat ik een excuus heb bij alle volgende traktaties 😂😂👌

Ik zie mijn trio (Ives, Wim en Annik) het plezanter en plezanter hebben, en ik waarschuw hen voor den hamer... 🤭
"Neenee, ik voel niks" 😂😂😂 -> heel herkenbaar!

Om 1u stopt de muziek en druipen de meeste mensen af. Daar komt die hamer! 🙈 Het is een ware uitdaging om het trio nog goed en wel terug naar boven te brengen naar onze huisjes. De gesprekken en bijna onderhandelingen van "ik wil gaan zitten" tot "ik ben moe, ik kan niet meer" terwijl we de straat opstijgen zijn vermoeiend, maar ook wel hilarisch 😂

"Is het nog ver" heb ik ook vaak moeten horen 😅 maar gelukkig heb ik iedereen veilig in zijn bed kunnen steken. Morgen zal een zwaar dagje worden in gezelschap van Dr. Dafalgan denk ik 😜

Slaapwel,
Ellen

👍

p&c 2022-06-13 11:36:10

poncha hier, poncha daar maar de hamer komt later