Arlington & Pentagon

Verenigde Staten, Washington D.C.

Vandaag geeft de temperatuur heel wat minder aan... 18 graden en rond de middag wordt er regen verwacht. Bummer! Maar we laten het niet aan ons hart komen en voorzien ons van een paraplu ;)

Het oorspronkelijke plan was om een fietstocht te doen naar Georgetown en Arlington, maar dat hebben we dan maar aangepast naar het betere metro-werk :) Petra heeft ons gisteren al uitgelegd dat je beter een smart trip card kan nemen, dat kost je 10 dollar (2 voor de kaart, en 8 dollar kan je oprijden en kan bijladen wanneer je maar wil) de tarieven staan altijd vermeld aan de ingang van de metro. Weekend is off peak, dus meteen ook weer n beetje goedkoper.

De metro brengt ons naar stop n°1: Chinatown! We lopen bij Walgreens binnen voor breakfast, en starten meteen met iets gezond (dat was dan ook meteen het enige gezonde van de ganse dag, haha...) Ives bestelt een Foggy Bottom Smoothie met appelcider, banaan, frambozen en aardbeien, en ik neem de Life, banaan, aarbeien en orange juice :) Een echt bommeke, buikje vol met zo'n kleine beker! Maar wel lekker :p

Hier vlakbij op amper 500m is het Spy Museum, lijkt ons wel leuk... Alle musea op de Mall zijn gratis, dit niet. We betalen 22 dollar voor de toegang en we vinden het eerst wel grappig, we zitten in het begin precies in een film... ze vragen ons om een new identity te kiezen op de muur, te onthouden voor straks. Wij gelijk 2 zotten maar herhalen in ons eigen wie we waren... Ives was John Campbell en ik koos Greta Schmidt :D Uiteindelijk (vreemd genoeg) hebben we er gewoon niks mee moeten doen :( dat was wel jammer, ik had het museum net iets interactiever verwacht. Je ziet veel parafix toestanden en afluisterapparaten van in de jaren stillekes tot nu... Een speciale afdeling met James Bond toestanden... maar eigenlijk vonden wij het zijn geld niet waard.

It's metro-time, en deze keer nemen we hem naar het Pentagon! De rit duurt niet langer dan 15 minuten en als we uitstappen vinden we de Memorial niet meteen. Het Pentagon zelf kan je ook bezoeken, maar die Tour moet je net zoals een tour door het Witte Huis 6 maand vantevoren aanvragen (en dan nog ben je niet zeker dat het doorgaat...)

We komen dus voor het memorial, zoals iedereen wel weet is er ook een vliegtuig in het Pentagon gevlogen op 11 september. Ter ere daarvan heeft een jong koppel - die op dat ogenblik architectuur studeerden - een project ingediend samen met andere studenten om het ontwerp te mogen 'winnen' van deze memorial. Het is heel mooi gedaan, zowel visueel als de symboliek erachter.

Naast het gebouw van het Pentagon is een strak/modern plein aangelegd waar 184 vleugels/bankjes zijn aangelegd, gelijk aan het aantal slachtoffers die dag.

Als je het parkje betreed, kom je eerst bij het jongste slachtoffer staat aan de zijkant gemarkeerd met een tegel 1995 (kind) aangezien een kind niet in het Pentagon werkt, was het kind één van de aanwezige passagiers in het gekaapte vliegtuig, daarom staat de vleugel/bankje met de naamsgravering richting de 'sky', de bankjes/vleugels van de andere mensen die werkten IN het Pentagon hebben een vleugel/bankje met hun naam richting het gebouw.

Omdat het eergisteren 9/11 was zie je hier en daar bij een bankje een bloemetje gelegd. Het is echt heel mooi gedaan, en de studenten die dit project hebben ontworpen en dus ook gewonnen hebben met hun voorstel, hebben hiermee maar liefst 22 miljoen dollar binnengehaald. Ze zijn naar het schijnt ook getrouwd ondertussen.

Vlakbij het Pentagon heb je een shoppingmall, maar we moeten braaf zijn, aangezien onze koffers VOL zitten. We willen enkel in het naar huis komen een extra valies bekostigen (100 dollar voor extra baggage PER vlucht) dus we kunnen gewoon niets kopen nu met de tussenvlucht van morgen ;)

MAAR we willen wel iets eten op de Foodcourt en nemen een marginaal stuk pizza en een pasta die niet zo lekker is :) LOL Soms maak je ook al eens de verkeerde keuze ;) we struinen wel een uurtje door de mall, maar dan houden we het voor bekeken.

De volgende metro-stop is Arlington, één van de grootste militaire begraafplaatsen ter wereld. JFK en Jackie O. zijn hier ook begraven, en liggen centraal begraven op een heuveltop. Op hun begraafplaats brandt 24u per dag een vuur...

Hoewel het regent, is het best wel een intrigerende plek om te bezoeken. Het is zo immens, je kan hier echt verloren lopen! Inmiddels is het 15u en we nemen de metro naar Dupont Circle. 100m van de uitgang van de metro zien we een klein koffiehuisje Dolcezza. We besluiten dat we wat gaan opwarmen bij een tasje koffie, maar wanneer ik zie dat ze ook homemade ice-cream hebben, kan ik niet anders dan een kleine cup Thai Coconut ijskreem te proberen ;) Yum!! Best Ice Cream ever!!!

Het leuke is dat hier gewoon geen toeristen zitten, er is één grote houten tafel temidden van de ruimte waar mensen gezellig zitten te keuvelen of anderen gewoon zitten te typen op hun computer. We gaan er gewoon bij zitten en raken dus al snel aan de praat met Andy. Hij is een advocaat uit Baltimore en bouwt momenteel een huis in Griekenland?! :D Beetje connecties leggen, je weet maar nooit waar het goed voor is :p We wisselen ons e-mailadres uit, en nemen afscheid na een 2 uur (!!) koffieklets.

Hoog op het to-do lijstje was een pitstop bij Ben's Chili Bowl, dé place to be waar Bill Crosby zijn chili hotdog komt eten, en natuurlijk ook President Obama frequent stopt om zijn dosis chili-fries te nuttigen :p Als je hier binnenloopt waan je je even weer in een goeie 'black people' film (geweldig!) Barry White zingt luidkeels door de jukebox en er hangt echt een coole sfeer. Al stelt de tent op zich niet veel voor, het kon evengoed een Mc Donalds zijn. Het heeft wel iets om hier de Prez' favorite te bestellen, en natuurlijk doen we dat ook ;)

Onze cholesterol en caloriemeter staat op 'overdosed' vandaag :-D haha...

Weer veel gewandeld ook, kuiten zijn al helemaal opgestijfd. Van Ben's Chili Bowl is het gelukkig nog 'maar' 5 blokken wandelen tot aan ons appartement, en dan is het tijd om onze valiezen te pakken en ons te begeven naar de luchthaven. We hebben de vlucht van 8u morgenvroeg naar San Francisco.

Onze taxirit van Dulles naar het appartement eergisteren, was maar liefst 70 dollar. We proberen er iets op te vinden, want dat is echt wel heel veel. Er staat nog 4 dollar pp. op onze metrokaart, en we zoeken uit wat het 'dichtste uitkomt' als laatste eindstop van de metro in de richting van Dulles, want er is geen trein noch een subway die helemaal tot daar rijdt. (Reagan Airport wel)

Wiehle-Reston is de laatste stop die echt niet ver meer van Dulles ligt, dus we doen dat. Wanneer we op de roltrap staan en die lijn zien klaarstaan spurt ik me naar daar en gaan de deuren NET toe wanneer ik...... met mijn lijf in de metro sta en mijn armen nog buitenhangen aan de trolleys :-O ECHT WAAR! Dat moet mij weer overkomen... PANIEK!

Ives stond nog op het perron, en even dacht ik dat ik hem moest achterlaten met 2 trolleys en 2 grote valiezen, haha... In Antwerpen gaan de deuren automatisch weer open als er iemand tussen zit, hier dus niet! Een man op het perron spurtte ter hulp om de deuren open te duwen en mij er weer tussenuit te krijgen... Oh yeah... I made my fame, haha :D

Na 15 stops van de metro en veel gegaap en gegeeuw, komen we 45 minuten later eindelijk in Reston Station aan, final stop. Nu moeten we nog een taxi zien te vinden, en die staan hier niet... die moet je bellen, zo blijkt. Hop, dan maar even bellen (ondertussen kijk je zzooooo uit naar een warme douche en een bed :D).

Maar wanneer we de taxi maar 20 dollar meer moeten betalen tot aan het luchthavenhotel, zijn we toch blij met onze besparing van 42 dollar ;-) Kunnen we weeral extra van shoppen straks!

I love you Hampton Inn & Suites... the shower was great, the bed is amazing... we're good to go: sleepmodus ON!