Brussel - BKK - Koh Samui

Thailand, Surat Thani

Om 6u deze ochtend worden we opgehaald door onze buurman die ons naar de luchthaven brengt. Het is superkoud en dat hebben mijn tenen geweten in mijne zomeroutfit :p Op Zaventem is het nog heel kalm om dit uur en we zetten ons dan ook nog even in de koffielounge van de Starbucks voor een heerlijke Latte Macchiato Vanilla Bean. Zo, dit is wakker worden :) en het vakantiegevoel kan van start gaan ;)

Om 9u staan we klaar om te boarden en treffen daar geheel toevallig een collega van Ives, met zijn vrouw. Zij gaan rechtstreeks naar Phuket, vanuit Doha.
De eerste 6 uur vliegen met Qatar zijn wel oké, al moet gezegd worden dat we Emirates een pak luxueuser vonden. We krijgen niet zo vaak te drinken en de toiletten zijn een constante van aanschuiven... De stoelen zitten ook kei hard, waardoor ik een pijnlijke rug heb in mn linkerzij. Ik kijk een paar afleveringen Blindspot, en de film 'The 33' - dewelke echt supergoed is! :)

In Doha spreken we af met de collega van Ives en zijn vrouw om nog iets te gaan drinken. Wij hebben een layover van 3,5 uur en zij 2 uur. Twee banana-strawberry smoothies en een Lime Margarita later, nemen we afscheid en begeven we ons naar de de gate om weer te boarden naar vlucht nummer 2 :)

Ook hier heb ik mij 6 uur liggen wringen in de meest comfortabele houding, maar mijn rug doet vreselijk veel pijn :( ik slaap 4 uurtjes, en dan is het bijna tijd om te landen. In Bangkok ben ik blij dat we eindelijk onze benen weer kunnen strekken. Het is enorm druk hier op de luchthaven, maar het gaat allemaal wel snel vooruit.

Ik had een hele tijd geleden onze vlucht naar Samui al geboekt, en voldoende ruimte gelaten tussen het landen van onze internationale vlucht en de binnenvlucht naar Samui met Bangkok Air. Doordat we nergens vertraging hebben opgelopen, hebben we nu dus nog 3 uur de tijd om ons te begeven naar de bovenste verdieping waar domestic flights vertrekken.

We halen onze bagage van de band, en stoppen nog even bij AIS provider. We hebben van thuis uit een extra GSM meegenomen die we gaan gebruiken als GPS op onze scooter ;) De Thaise SIM kost hier bijna niks, en we hebben er nu ééntje laten steken van 500 baht, daarmee hebben we unlimited Wifi anywhere (5Gb aan full speed, en de rest aan 128kbps) gedurende 30 dagen.

Op amper 5 minuten heeft de Thaise dame aan de andere kant van de balie het al gefixt :) Nu is het tijd om in te checken op vlucht nummer 3. We zijn een beetje dood ondertussen, en snakken naar slaap. Bangkok Air laat ons gebruik maken van hun lounge, waar je gratis hapjes & drinks kan krijgen, en natuurlijk ook Wifi :)
Daarna gaan we aan boord van een mini vliegtuigje met amper 25 rijen (2-2) en landen we in no-time in Samui. Welcome to paradise :)

De bagageband staat hier letterlijk onder een rieten hut op 4 palen. Maar het gaat alweer heel snel, en als we buiten wandelen met onze bagage, staat onze chauffeur ons al op te wachten. 20 minuutjes later staan we al voor de poorten van het Sallamai Resort B&B. Het is een prettig weerzien met Isabelle & Bruno :)

We praten even bij en wandelen dan naar exact dezelfde kamer als vorig jaar, met uitzicht op het zwembad. Een duik zouden we nu wel kunnen appeciëren ;) We springen dus in onze swimoutfit en nemen een duikje... zalig! Daarna is het vooral soezen onder de zon, boekje lezen en niks doen. We vallen een moment in slaap en rond 18u nemen we een douche om ons klaar te maken voor de Sunday evening market in Lamai. Deze start om 18u30 en we hebben er zin in!

Niks zo leuk als schransen aan de talrijke foodkraampjes! :) Maar eerst tanken, want onze scooter is volledig leeg... We stoppen aan het tankstation en gooien hem vol. De markt begint hier om de hoek,dus we parkeren de scooter vlakbij en wandelen in 100m naar de markt toe.

Geuren van gebakken maiskolven, lookbroodjes, chicken kebab, geroosterde vis, rijstballetjes... komen ons tegemoet en we kweken een hongertje :)

We laten ons verleiden door een aardappelspiraal die gefrituurd wordt met BBQ kruiden :) we kopen van alles maar één stuk, zodat we kunnen delen. De kraampjes die volgestouwd zijn met oorbellen, t-shirts, decoratieve coconutshells... het is hier nog niks veranderd :D

Ives wil graag een pad thai (noodles met ei/soyascheuten/pijpajuin & kip). We bestellen een kartonnen bordje voor maar 1 euro... zo zot lekker en goedkoop hier! We mogen ons zetten aan het gammele tafeltje en we smullen beiden met 2 vorkjes uit het bord :)

Volgende stop is een kraampje met gegrilde inktvis! Een bordje met een slaatje een pikant eigengemaakt sausje en de stukjes inktvis wordt ons aangereikt en na amper 2 hapjes staat onze mond in brand! haha :D Dat dipsausje is zooooo lekker!!! BUT SO HOT!
Water, water, water... blussen dat spul! Onze buikjes zitten rond, en we sluiten af met een vers kokosijsje, geserveerd in een halve kokosnoot... mmmm...

Totaalprijs van ons avonddiner: 5 euro voor ons twee :)

Het is inmiddels 22u en we krijgen ons klopje weer. Terwijl ons bed roept, beslissen we toch om nog eens te passeren langs één van de vele massagesalons hier op de markt. We laten ons eens goed onder handen nemen. We nemen de full body massage van anderhalf uur en vallen in slaap onder de tonen van Thake That, haha... maar ook hier weer; voor de rekening moet je het niet laten: 15 euro voor ons twee.

De olifanten in mijne nek zijn serieus wakker geschud... zo vast amai, dat het pijn deed! Ik zal nog een paar keer moeten terug gaan om ze er gans uit te masseren ;)

Om 23u20 wandelen we naar onze scooter en is van de markt geen spoor meer: alles opgeruimd! In amper 5 minuutjes zijn we weer in onze B&B en spoelen we de plakkerige olie van ons af in de douche om in bed te kruipen.