Madrid, op verkenning

Spanje, Madrid

Het is 8u deze ochtend als de wekker gaat, en het is heerlijk ontwaken in het Van der Valk Hotel in Charleroi! We kozen voor de Sleep, Park & Fly formule, superhandig om onze auto tijdens deze 3-daagse achter te laten op de parking en tevens gebruik te kunnen maken van de luchthavenshuttle in deze all-in-one formule!

Ives gaat deze morgen zijn examen afleggen voor werk in Antwerpen, wat maakt dat ik jammer genoeg alleen moet vertrekken, maar hij komt achter met een latere vlucht.

De luchthaven is nagenoeg leeg, dus het is zalig snel inchecken en door de controle lopen. Ruim een uurtje vantevoren sta ik klaar aan de Priority Boarding van Rynair, ready to board :) Met een vertraging van een halfuur mogen we eindelijk aan boord stappen en kan de vakantie eindelijk beginnen!

2 uur en 15 minuten later sta ik op Spaanse bodem, en wandel ik in een sneltempo naar de taxi-standplaats. Taxichauffeur Ramon brengt me in een vaartje naar het centrum voor 20 euro, en het is ongelooflijk warm buiten: WOW! Zelfs Ramon – die enkel Spaans spreekt – wuift met zijn handen wat koelte toe met de woorden ‘qué calor!’

Gelukkig is er een zuchtje airco aanwezig om te vermijden dat ik omgetoverd word in een zweetbol ;-) Voor dit weekend vonden we een leuk appartement via airbnb. Klein maar fijn, meer moet dat niet zijn! De ligging is ideaal in de levendige buurt van La Latina, met een metro halte op 200m van de deur.

Ik ontmoet Mario de eigenaar, wanneer hij de deur al opent vooraleer ik aan kan bellen! Grappig, ik herken hem meteen van de foto :) Bij het klimmen van de trappen bij deze warmte vertelt hij me ondertussen dat hij nog net de lakens moet leggen op het bed en dat hij ze zo gaat halen bij de wasserette om de hoek. Daar maak ik weinig problemen van, ik wil zo snel mogelijk buiten in het zonnetje lopen en de stad verkennen! Bovendien heb ik ook een hongertje gekweekt en snak ik naar een hapje te eten.

Mario neemt het stadsplan erbij en vertelt me dat Plaza Santa Ana een heel gezellig en non-toeristisch pleintje is, waar je nog gemoedelijk kan genieten van een slaatje of een tapa :) Dit in tegenstelling tot het overrompelende Plaza Mayor. Ik volg dan ook zijn advies en trek snel even iets anders aan, terwijl hij onze lakens gaat halen in de wasserette. Off I go!

Ik ben nog geen 10 minuten onderweg en ik ben bijna uitgedroogd van de zengende hitte. Buiten bij de apotheek hangt een thermometer die maar liefst 41°C aangeeft… in de schaduw! Het voelt buiten bij de minste inspanning dat het je adem beneemt. Ik stap snel even een winkeltje binnen en voorzie me van het nodige water ;) Santa Plaza Ana is een kleine 15 minuutjes wandelen van het appartement, en wanneer ik daar arriveer zitten de 3 aansluitende terrasjes al bomvol. Ik neem plaats op het terras van ‘Tartufo’ en bestel een fris glas cola met een slaatje rucola, krokant gebakken ham en parmesanschilfers, besprenkeld met veel balsamico-azijn. Mmmmmm… dat smaakt!

Ik blijf hier een tijdje zitten mensen kijken, en hoor dat de 2 tienermeisjes naast me van West-Vlaanderen uitgebreid keuvelen en mensen beoordelen. Zo grappig wanneer je ze hoort zeggen dat je Nederlanders, Fransen en Duitsers er zo kan uithalen… alsook Belgen, maar ik zit vlak naast hun, dus ik vraag me dan natuurlijk af in welk vak ik thuis hoor ;-)

Na mijn lange middagpauze is het inmiddels 15u en wandel ik verder door naar de Gran Via, het is gewoon te warm om de hele tijd buiten rond te lopen – zelfs in de schaduw – dus wat anders kan een mens nog doen dan shoppen? ;) Ik slenter door de winkelstraten en geniet van de heerlijke verkoeling elke keer weer ik een winkel mag binnen stappen :)

Ik koop enkele jurkjes en een nieuwe handtas met als beloning een zalig yoghurtijsje! Mmmm… :) Geloof het of niet, maar het is nu bijna 19u, dus ik ben al enkele uren aan het slenteren en dat hebben mijn voetjes geweten!! Ze schreeuwen om een koud voetbad en rust, haha… en Ives heeft me intussen per sms laten weten dat hij gelandt is, dus ik zet mijn koers terug richting La Latina om me te verfrissen in het appartement.

Om 20u is hij dan EINDELIJK daar, en zijn examen is goed gegaan :) nu kunnen we dat stukje alvast gaan vieren met een hapje en een drankje! We lopen naar de alombekendste rooftop bar van La Latina, ongeveer op 5 minuten van ons verblijf: El Viajero.

Het is er al druk, en we schuiven alvast aan bij de toog om ons aperitiefje te bestellen in afwachting van een zitplaatsje. Een Gin Tonic smaakt en de sfeer zit hier helemaal goed! We hebben geen zin om nu ergens binnen te gaan zitten… dus een beetje ‘high in the sky’ is een goeie keuze ;-)

We bestellen hier enkele tapas, waaronder: Patatas bravas & Calamares en smullen onze buikjes rond. Er heerst een gezellige lokale drukte, en het valt ons op dat wij bijna de enige ‘toeristen’zijn, en nét dat maakt het zo leuk! Ives is moe en mijn voetjes zeggen net hetzelfde van mijn urenlange gewandel door de hitte. We maken een einde aan onze eerste avond en duiken rond middernacht ons bedje in. Morgen een nieuwe, hete dag!