Koh Samui

Thailand, Surat Thani

Vanochtend staat de wekker al om 8u30 :) jaja, we zijn er eens vroeg bij! haha...

Temeer omdat het vandaag cooking class is, en Ying - onze chef - ons komt oppikken om 9u15 :) We ontbijten snel wat fruit en een sapje en bewaren de rest van onze honger voor al het lekkers van de kookles! Ying is vrolijk en superlief als ze ons begroet aan de ingang van het hotel. We rijden meteen door naar een ander hotel en pikken daar nog een ander koppel op: Sarah & Anand van Engeland.

We maken meteen kennis in de wagen, terwijl Ying meteen doorrijdt naar de local market. Het is alweer bloody hot, maar we trotseren de warmte op de markt, door af en toe onder de zeilen te schuilen. We zien heel veel vis, klein beetje vlees, en dan laat Ying ons nog een specialty zien in afgesloten plastic zakjes: eekhoorn :-/ Ieeuwww... mijn maag draait al bij de gedachte, vooral omdat je duidelijk ziet dat het eekhoorn is, het pelske zit er nog aan en ook het hoofd!

Het leuke aan deze les is dat je zelf een menu mag samenstellen, per koppel mag je ieder 4 gerechten maken. Aangezien wij vorig jaar ook kookles hebben gevolgd met een vast menu, hebben wij de typische gerechten al gemaakt (Pad Thai, Sticky rice, Chicken Cashew, Red Curry, etc...) dus dat maakt het voor ons leuk om nu eens voor iets totaal anders te gaan!

We kiezen het volgende: Minced Chicken Lemongrass Salad, Octopus fried garlic, Seabass fried garlic & lemon, en als afsluiter willen we onze favoriet maken: Fried banana! :D

Ying neemt echt de tijd om alles goed uit te leggen, maar de actie moet je zelf ondernemen ;) Superleuk!

De inktvis met look, zwarte peperbolletjes en korianderwortel draagt onze voorkeur! Daar zijn we echt positief van verrast :) Maar eigenlijk was alles superlekker... De ingredienten die je nodig hebt voor het slaatje - en wat je niet kan vinden in Belgie - is Baked Sticky Rice die gemalen werd. Er zit een beetje 'crunch' in. Lekker, en onmisbaar!

We rijden dus na de kookles nog even terug naar de markt om deze te gaan halen, kunnen we het thuis nog eens maken :p

De kookles heeft maar liefst geduurd van 9u30 (marktbezoek) tot 16u, dus we zijn redelijk volgepropt met al dat lekkers en willen nu vooral douchen en rusten ;) Hoewel... rusten is misschien niet het juiste woord; we checken morgen uit en varen verder naar onze 2e bestemming: Koh Phangan :) Beetje kleiner dan Samui, en beetje meer paradise!

Valiezen weer schikken en onze aankopen hier en daar sorteren, het avondje is zo om. Maar we kijken weer uit naar iets nieuws!

Update over Koh Phangan is dan ook voor morgen! ;)