A day full of history @Washington DC

Verenigde Staten, Washington D.C.

De jetlag maakt dat ik weer wakker ben om 5u, dus neem ik de laptop erbij en start met het reisverslag ;) Daarna is het tijd om Ives te wekken die er precies geen last van heeft en een hele dag zou kunnen slapen! :p We trekken onze wandelschoenen aan en zetten koers richting The Smithsonian subway, daar hebben we afgesproken met Petra, onze gids van vandaag die ons de National Mall gaat laten zien. Mochten sommigen onder jullie denken dat we gaan shoppen, niet dus :)

De National Mall duidt het gebied aan tussen het Capitool en het Washington Monument (obelisk), aangelegd met grasvelden, bloemenperkjes, fonteinen... prachtig bij dit weer maar je legt ettelijke kilometertjes af om alles te zien... en dat is wat er vandaag op de planning staat.

We hadden tickets online besteld voor een bezoekje aan de obelisk, zodat we ook de view from the top konden zien. De tickets zijn gratis, maar je betaalt wel administratieve kosten en dat is iets van een dollar per ticket. Het uitzicht is prachtig bij deze zonnige hemel, we zien het Capitool in de verte, maar ook The White House, Tidal Basin, en Arlington Cemetary als je ver genoeg kijkt :)

Van hieruit gaat het naar de Vietnam Veterans Memorial, een heuse zwarte granieten muur die is opgezet ter ere van de veteranen en gesneuvelde soldaten uit de Vietnamoorlog. Je ziet hier hordes mensen die een traantje wegpinken bij de namen die in de muur staan gegrift. Veteranen en familieleden van omgekomen troepen staan om de namen van hun kameraden of familie op te zoeken. Je ziet hoe emotioneel deze plek nog steeds is voor velen.

Daarna gaat het verder naar De Lincoln Memorial en zijn reflecting pool, ook zo herkenbaar uit de Amerikaanse films, en ook de plek waar Martin Luther King zijn 'I still have a dream speech heeft gehouden :) We klimmen de trappen hier omhoog en binnenin, achter de witte zuilen schuilt het standbeeld van Abraham Lincoln. Ze hebben hem op een stoel gezet met één hand in een vuist en de andere hand losjes in rust. Dit geeft enerzijds zijn harde karakter weer en zijn fluwelen karakter. Ik had het beeld al vaak op foto gezien, maar het was reusachtig in het echt!

We wandelen weer door via het Korean War Veterans Memorial, en komen daarna toe bij het Tidal Basin waar zich het standbeeld bevindt van Martin Luther King Jr. Zijn standbeeld staat aan de rand van het Tidal Basin, met zijn gezicht naar de horizon. (en aan de overzijde van het Tidal Basin het Jefferson Memorial) Het Tidal Basin is omringd door prachtige kerselaren die in bloei staan in de periode wanneer de 'King' is gestorven.

Hierna lopen we via het Jefferson Memorial naar The Ebott Grill, waar we gaan lunchen, al dat wandelen makes us hungry! ;)

Ik neem de Salmon Burger, Ives de pasta met kip en Petra neemt een veggieburger, smaakt super! Het is hier een drukte van jewelste, en alweer een mix & match van toeristen en zakenlui die hier hun zakenlunch houden. Na de lunch voelen we onze beentjes slapper worden als elastiekjes :) maar we hebben nog niet gedaan! We wandelen nog tot de voorzijde van The White House, aangezien we gisteren enkel de achterkant hebben gezien. Hier sta je veel dichterbij, en oogt het toch net iets imposanter. Leuk weetje: als een presidentschap afloopt hebben ze 8 uur de tijd om The White House leeg te maken voor de nieuwe president, en evenveel tijd om het helemaal opnieuw te schilderen/in te richten naar de smaak van de nieuwe president!

Ons uiteindelijke doel is Library of Congress achter het Capitool, maar Petra besluit ons een kleine detour te geven via Chinatown, kwestie van een beetje afwisseling te hebben ;) Chinatown is eerder klein, en er wonen blijkbaar ook steeds minder of zelfs bijna geen Aziaten meer. Grappig zo'n Starbucks met Chinese initialen :D Onderweg zien we nog het FBI building, verkozen tot het meest lelijke officiele gebouw van Amerika, en ook het Newseum. Hier vervangen ze buiten het gebouw elke ochtend de voorpagina van de kranten van ALLE staten in Amerika. Zo zien we dat bvb dat Pistorius officieel is vrijgesproken. Bijna aan het Capitool - oef - we beginnen het echt te voelen in de kuiten nu!

Het Capitool, de zetel van de volksvertegenwoordiging van de Verenigde staten, hier zetelen zowel de Senaat als het Huis van Afgevaardigden. De Senaat met zowat 100 senatoren (2 per staat) en het Huis van Afgevaardigden (ongeveer met een 450-tal) zo vormen ze samen het 'Congres'.

Het Capitool is gescheiden van het Witte Huis door the Mall, om de scheiding met de uitvoerende macht - de president - aan te geven. Hier stopt ook onze rondleiding van vandaag, en eerlijk gezegd is het voor ons ook even genoeg nu. Je doet zoveel indrukken op op één dag, en die kilometertjes in de zon voel je ook wel ;) We nemen dus afscheid van elkaar en nemen de metro met Petra's hulp richting Dupont Circle. We zetten ons hier nog even op een terrasje voor we nog een 2-tal kilometer stappen naar het appartement toe.

Dat wijntje heeft nog nooit zo goed gesmaakt na een wandeling van 15 km! ;) Om de hoek zit nog een supermarkt en hier kopen we nog wat water en frisdrank. Rond 18u arriveren we eindelijk weer 'thuis' in het appartementje en leggen we ons op bed. Wat eerst de bedoeling was om een kleine siesta te houden, bleek al over te slaan op een volledige nachtrust, we zijn gewoon als een blok in slaap gevallen, en nu ik dit typ is het ongeveer weer 5u in de ochtend. Jetlag is er dus nog steeds :)

Het was alleszins een schitterende dag met mooi weer, en boeiende dingen die we gezien hebben! Op naar de volgende!