Koh Samui

Thailand, Changwat Chiang Mai

Gooooooodmorning Samui! Zalig om wakker te worden tussen het gekwetter van vogels en luide krekels :) We zitten hier echt superrustig... Tijd voor ontbijt, al zijn we een beetje aan de late kant vandaag, het is inmiddels 10u... gelukkig is breakfast-time tot 11u :p We krijgen frans brood, confituur, een scrambled egg met tomaatjes en bacon en zelfgemaakte yoghurt met 3 verschillende homemade jams :) We are spoiled :p

Daarna zijn we klaar om in gang te vliegen met onze scooter, deze hebben we meteen bij het hotel bijgehuurd, voor slechts 5 euro per dag :) We krijgen een kaart mee van het eiland en nemen als eerste de mountain road in het binnenland, maar niet vooraleer we getankt hebben! Op de parking staat een klein kraampje met een Thaise mevrouw die niks anders verkoopt dan vers fruit. We kopen bij haar een zakje vol met watermeloen, oranje meloen, en mango... mmmm, dat gaat lekker zijn onderweg :D

We nemen de weg naar de Standing Buddha, die staat ergens op een bergtop in het buitenland. De kaart heeft geen straatnamen, noch zijn er pijlen, dus we volgen gewoon tot we ineens na een halfuur rijden een versleten bord zien staan met 'ddha' LOL :) We nemen dus die richting en komen dan na een paar kilometers hobbelweg eindelijk aan de buddha aan. Slippers gaan uit voor het betreden van dit plekje, en we betalen ook 40 baht om het beeld te gaan bewonderen. Leuke aan deze plek is ook dat je een prachtig uitzicht krijgt over de kustlijn, gewoon prachtig met dat blauwe water!

Onze rit gaat verder op zoek naar de Magic Gardens, maar we geraken er niet vanwege de barslechte weg... ik ga meer tevoet dan dat ik achterop de scooter zit, dus we geven het op! Dan maar terugweg nemen en eens een kijkje nemen bij de Hin Ta Hin Yai rotsformaties aan het strand! Mooie rotsen met een aangrenzende Rockbar...mmm tijd om even af te koelen bij een lekker drankje :p We nemen de Watermelon shake en zitten op een in hout getimmerde stelling met verschillende etages, waardoor iedereen relax kan zitten met zicht op zee. Het druppelt héél even vanuit de lucht, maar de echte regen blijft uit, gelukkig :)

Na ons drankje wandelen we even door het winkelstraatje dat uitkomt op de Hin Ta Hin Yai, en hier is ook ineens tussen al die souvenirwinkels een Ice Cream shop! Jaaaaaaaa... I'm an ice-cream addict :p Al vraag ik me bij het binnenstappen wel even af of de Thai wel net zo goed ijs kunnen maken... blijkt het toch wel een Italiaan te zijn zeker?? hahaha... Francesco is van Milano, en hij legt het uren en uurrrrren uit :) We proeven enkele samples van zijn ice cream, en die is zooooo lekker! Je begrijpt niet dat hij gelegen is in zo'n ministraatje tussen van die souvenirwinkeltjes die allemaal hetzelfde verkopen?? Hij vertelt ons dat je zijn factory kan bezoeken op de main road. Dat zou wel eens leuk zijn voor morgen! Ik neem het pistacchio ijs en caramel with salt... yummie in my tummy :D

Hierna zetten we koers naar het Noorden, richting Chaweng. We gaan op zoek naar een wok zoals die van in de kookles van Chiang Mai. We weten niet waar te zoeken, maar Francesco zegt dat je misschien best kan kijken in de Makro. Hier rijden we dan ook naartoe. Grote winkel, maar veel te opgepoetste wokken, ik wil ne "échte" gene perfecte ;) en ze zijn loodzwaar... ook niet wat we zoeken :) We kopen wel een wokspatel in de Makro! Toch niet voor niets :)

We zijn het plakweer echt beu, het is tijd voor een zwempartij. Het is inmiddels ook al 17u, dus we gaan terug naar het hotel om lekker te zwemmen bij dit hete weer. ik denk dat het haast 37 graden is. Je hebt moeite met ademen, en alles plakt meteen aan je lijf! het heeft hier al 2 maanden niet meer geregend, geen druppel!

Rond 19u gaan we weer terug naar khun Chai's, waar het goed is... ;-)

Deze keer neem ik de Chicken Cashew, en Ives opnieuw vis, maar we vragen of ze ook een gefrituurde versie heeft. Aangezien het weer leeg is in haar restaurant, zegt ze dat ze dat zeker kan maken, maar dat ze het niet op haar kaart zet vanwege het vele werk & timing. Maar ze is blij om het klaar te maken! :) We nemen ons voor om toch eens werk te maken van een review voor haar restaurant. Er is hier zoveel concurrentie op de weg, en ze is nog maar 6 maand open. Ze heeft nog maar 3 reviews, waarmee je niet hoog komt in de lijst, maar Tripadvisor kan het verschil echt wel maken. Dus elke review is welkom natuurlijk :)

Ik vraag haar waar we een wok kunnen kopen. Eerst wou ze de hare gewoon geven!! haha.. maar dat accepteren we niet. Daarna vroeg ze of ze er een nieuwe moest meebrengen, maar dan moest ze wel het formaat kennen... We dringen er op aan zelf te rijden - tenminste als we terecht konden daar waar zij haar wok koopt. Dat is geen probleem zegt ze, we moeten gewoon naar de Laemdin Market in Chaweng. Het heeft serieus wat voeten in de aarde om uitgelegd te krijgen waar die markt net is, aangezien we geen exacte locatie vinden op het internet. Maar dan vonden we het ineens! :)

Nu maar hopen dat we het morgen ook effectief vinden, het is een héél lokale markt, met foodstands... etc... maar open van 5u in de cohtend tot 11u 's avonds :) We moeten vragen naar een "Kataa", ne wok dus :p Ik ben benieuwd!! We laten jullie weten of onze zoektocht iets heeft opgeleverd ;)

Tot morgen en slaap lekker!