Levada do Castelejo

Portugal, Calheta

Bom dia!

We zijn vannacht wakker geworden van vlagen wind, maar ook van regen. Gelukkig is daar vanochtend geen sprake meer van 😉

De rit gaat vandaag naar het noorden, de eerste keer in deze vakantie, maar heel bewust omdat het daar ook vrijwel dagelijks regent.

Het Hawaii gehalte is hier dan ook héél hoog. We stoppen uiteraard eerst bij het tankstation voor een bica en een pastel de nata.
Daarna gaat het richting Porto da Cruz, waar we ons parkeren in het kleine straatje waar de hike begint.

Het gaat meteen met trappen naar beneden, en daarna volgen we gewoon zoals altijd de levada. We passeren weer huisjes van locals die hun fruit uitstallen, waarbij je iets kan kopen voor amper 0,50 cent. Zo kiezen we elke keer voor iets wat we niet kennen en het kunnen proeven 😉

De english tomato kiezen we uit en die gaat mee voor straks. Halfweg worden we vervoegd door een hond - geen flauw idee van wie hij is, maar hij kent duidelijk het pad en vraagt constant om een steen te gooien zodat hij het kan vangen 😂

Hij gaat met ons mee voor de volgende 12km, en wanneer ik halt hou voor een foto komt hij me halen, als een echte schaapsherder 😆

De wandeling is prachtig met vergezichten op een waterval, groene oase, en de oceaan in de verte. Hier en daar staan we heel kort bij de afgrond en dat maakt me nerveus omdat de hond vaak echt balanceert op het randje, alsof het niks is! 🙈

De english tomatoe wordt opgesmuld (lekker zoet!) en wanneer we terug arriveren bij het begin van de wandeling, zijn we het er over eens dat ook deze wandeling in onze top 5 mag 😁👌

Tijd om te lunchen, en dat doen we in Santana bij een vinotequeria met tapas. De mosselen in lookroom, kippevleugels en de bruschetta smaken ons enorm 🥰😋

Wanneer onze buikjes zijn rondgegeten stoppen we nog bij de Rum distillery in Porto da Cruz, daarna gaat het richting huis... moe maar voldaan 😊

Morgen gaan we kerstshoppen! Ze geven heel wat regen vanaf vannacht en code geel... geen ideaal weer om te gaan wandelen dus 😁

Tot snel!
Ellen & Ives

Man man man ... zucht :) xx

Sharon 2021-12-20 18:47:14

dat lekker eten, zit hier te watertanden. Die hond, geweldig toch dat hij mee op stap gaat. Voorzichtig met de rum als jullie gaan wandelen.....zal eens zo rap gaan.....hasta mañana😘