Sossusvlei 🐜

NamibiΓ«, Sesriem

Om 5u45 staat onze wekker. Ik hoor je al denken: heb je dat overleefd? πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Awel, het is hier warmer qua gevoel (windstil) en t was 12 graden deze morgen. Dus het ging vrijwel goed! Geen doucheke, dat niet.
We sliepen hier vannacht precies op de afterparty van één of ander festival. Lawaai tot 2u vannacht, dat is ook de eerste keer.

Na 2u vond den Oryx het geweldig lekker rondom onze tent want we hebben hem meer dan 2u horen bokken beneden πŸ˜„

Met andere woorden: veel hebben we dus niet geslapen vannacht.

Maar nu zijn we ready to rumble: de poort voor logees op deze camping gaat open om 6u30. De poort naar de welbefaamde Sossusvlei.
Campers die buiten de poort slapen mogen er pas in om 7u30. We hebben ondanks onze slapeloze nacht dus wel het voordeel de duinen te beklimmen nog voor de zon hoog staat.

55km rijden we in colonne in de stekedonkere naar de Sossusvlei. Let wel, de laatste 5 km gaat door mul duinenzand. Niét voor watjes πŸ˜†
Wanneer we dus aan de laatste 5 km komen staat er een shuttledienst met tractor klaar tegen vergoeding. Laat mijnen Dakar Knip dít nu net het meest fantastische stuk vinden 🀦‍♀️

Daar gaan we: bandenspanning verlagen naar 1.2 bar en we glijden en hobbelen de laatste 5 kilometer naar de finish πŸ˜…
Deze co-piloot heeft vooral gezweet en geroepen dat hij vooral NIET mocht stoppen, want ik ging niet schuppen hoor! πŸ™ˆπŸ˜‚

Rond 7u30 - één uur nadat de gate open ging, zijn we dan eindelijk aan de Sossusvlei. We ploeteren door het duinenzand (van ne workout gesproken!) en banen ons een weg naar de Big Daddy Dune - met zijn 350m, de hoogste top rondom de Sossusvlei.

Op 1/5e van de duin zijn er al veel die forfait geven en naar beneden lopen richting de Sossusvlei. Wij gaan nog even door, op't gemakje πŸ˜πŸ‘ Om kwart voor 10, na veel gepuf, gehijg en 10.000 calorieën minder, hebben we de top van Big Daddy bereikt 🀩 Kei fier op ons, want de meesten hebben al lang afgehaakt πŸ˜„

Nu de beloning, naar beneden lopen via de duin met een hellingsgraad van 50%. Het staat (gelukkig) niet op beeld, maar bibi is gewoon los overkop gegaan met mijn gezicht en haar in het zand. Ik was zo diep gezakt met mijn been in het duinenzand dat dat been niet meer mee kwam - gelijk in een moeras. Het voelde effe alsof mijn heup uit de kom ging πŸ™ˆπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Ik denk dat ik pas morgen ga weten hoe het écht voelt πŸ₯΄

We hebben ons mega-geamuseerd en hebben als afsluiter beneden in de Sossusvlei nog wat foto's genomen van de dode bomen, wat mooie kiekjes oplevert 😊

Daarna rijden we weer terug via Dakar naar onze camping. Cortisol op zijn hoogste punt, vooral wanneer we deze keer 2 jeeps passeren die zo ver in het zand vast zitten, dat je hun banden zelfs niet meer ziet πŸ™ˆ But we made it! πŸ˜œπŸ™Œ

De banden weer bijpompen voor we asfalt gaan rijden en dan checken we in op de mooie camping hier, net buiten de poort: Sossus Oasis. Wat het zegt: een oase in de woestijn 😍
Zwemmen in uwe fantasie, want het water van het zwembad is volgens mij 5 graden 🀣🀣

We installeren ons, douchen het zand uit onze oren en lezen wat. 't Is weer genieten bij 30°C β˜€οΈ en straks mogen we alweer bij de lodge gaan smullen πŸ˜‹

Morgen nog een dagje hier - taking it easy - voor we naar Swakopmund rijden.

Tot morgen!

Ellen & Ives

πŸ‘πŸ‘Œ

P&C 2023-06-25 20:47:02

Soms is dat handig om lange benen te hebben in dat zand. Die foto"s, geweldig.xxx

Marinaatje 2023-06-25 21:00:45

inderdaad, over de duinenrug lopen en er afrollen zijn unieke ervaringen. Mooie foto’s !

Dirk 2023-06-25 21:29:20

Wat een belevenis! Super!

Christiane 2023-06-25 22:00:07

Prachtige foto’s van de duinen en Dode bomen! ❀️❀️

Annik 2023-06-25 22:34:11

Je moet er iets voor over hebben (slechte camping, het risico lopen vast te zitten in het zand, een pittige wandeling, enz.) maar eens daar vergeet je dat direct! Het is daar echt prachtig!

Tim 2023-06-26 02:18:07

Heeerljjk seg! We zien jullie genieten en wij genieten mee. 😘 (ik stond wat achter met verslagen lezen maar ben weer helemaal terug bij.) πŸ™Œ Laat ze maar komen. πŸ₯³

Kimberly 2023-06-26 02:50:21

Wauw, wat een avontuur!!! Prachtige foto's 🀩

Katleen 2023-06-26 06:04:52

Da is toch zweten he als je over die duinen moet lopen maar zo mooi.zalig toch zo.genieten maar

Vera 2023-06-26 06:51:13

Schitterend he. Een van onze absolute hoogtepunten, die Sossusvlei. Goh, die Knip van jou is toch ne charel zene... zo graag zelf in dat zand manoeuvreren :-). Wij mochten sowieso niet met de eigen jeep naar de zoutvlakte met de dode bomen (death valley), maar deden dit geleid in een klein groepje. Haha, ja die beloning van na de inspanning om de hoogste duin op te klimmen, daarna naar beneden te mogen rollen en dollen, vonden wij ook grandioos. Enjoy, lieve vrienden.

Ilse & Pat 2023-06-26 13:42:37

OMG, ik zie het al voor mij: gij in een stress omdat de Knip in Dakar-mood is πŸ™ˆπŸ˜‚ En dan daarna rollen in dat zand. Ik dacht, toen ik het las, amai, dat moet nogal een zandbak zijn als ge uw kleren en schoenen uitdoet, totdat ik de Knip zijn foto met die schoen vol zand zie πŸ˜‚πŸ€£ Geniet ervan lieverds!! ❀️

Inge & co. 2023-06-28 18:25:31

Oh boy, memories... wij reden ook helemaal door het mulle zand tot aan BIg Daddy en ik deed het ook bijna in mijn broek van de stress. En amai, ik heb halverwege opgegeven vanwege mijn diabetes, ik wou het risico niet nemen onder die loodzware zon. Geweldig dat jullie het uitgestapt hebben...echt niet voor watjes en een hele prestatie! Onvergetelijke plaats!