Elephant Nature Camp

Thailand, Changwat Chiang Mai

Om 7u gaat de wekker, die we gelukkig bewust aan de andere kant van de kamer hebben gelegd, zodat we zéker wakker zouden zijn ;)

Een snelle douche, zorgt dat we fris en monter zijn voor onze vroege uitstap! We wandelen nog snel naar het restaurant van het hotel waar we ontbijt nemen van het buffet. Een hoopje fruit, en we kunnen er effe tegen :p

De mensen van het Elephant Nature Camp komen ons oppikken met een minivan aan het hotel. We zijn de laatste mensen van de groep die worden opgepikt, het busje zit dan vol. We krijgen een papier dat rondgaat - een zogezegde 'insurance' - ingeval je moest vertrappeld worden door de lieve olifant :) LOL

Elephant Nature Camp is de enige plek in Thailand waar er NIET gereden wordt op olifanten. Ik ben er dan ook geen voorstander van... we krijgen een filmpje te zien waar olifanten in zo'n toeristische kampen slaag krijgen, gestraft worden, om gewoon maar te zorgen dat ze toeristen 'toelaten' op hun rug. De film die ze tonen onderweg in het busje is dan ook erg aangrijpend, en ik ben alleen maar meer geboeid door de dieren die ze daar opvangen en een beter & vrijer leven geven.

Het hele kamp bestaat uit sponsoring, de grond - 250 acres - werd gedoneerd door een Zuid Afrikaans kopel. Hier zijn nu 44 olifanten (waaronder 5 baby's) die hier vrij rondlopen en ook verzorgd worden door 77 personeelsleden. Wassen en voederen is zowat iets wat hier de hele dag in beslag neemt. Onze gids , King, vertelt me dat niks 'moet' voor deze olifanten, wij gaan vandaag met ze wandelen door het ganse gebied, de heuvel op., maar er wordt nooit op ze geroepen, gemept, of wat dan ook. We geven ze alleen héél veel eten :) maar dat is ook wat olifanten doen: een hele dag eten!

We starten met instructies voor veiligheid, want tenslotte lopen we gewoon tussen olifanten :) We mogen ze nooit benaderen langs achter, ze hebben een heel kort zicht. Wanneer we eten geven moet dit meteen gegeven worden, niet plagen of wegtrekken. Als eten op de grond valt moet je het laten liggen, ze zouden het aanzien als 'stelen'. En... je gezond verstand gebruiken: altijd achterom kijken, je hoort ze niet en je weet nooit hoe dicht ze achter je aan lopen ;)

Daarna is het de eerste gewenwording aan eten geven. We zijn met 5 koppels, en er zijn 7 olifanten + een baby van 5 jaar :) Ze zijn zo schattig, en hun slurf is mega hard als beton als je voelt... zo vreemd :)

We geven ze watermeloen, pompoen, en bananen. Als we op pad gaan krijgen we ieders een zak met daarin véél bananen! Een drinkfles voor onderweg, aangezien de hike ongeveer een uurtje neemt naar de top en een uurtje terug. Tijdens onze wandeling mag je de olifanten af en toe een banaantje geven, en dat weten ze maar al te goed wat er daar in onze zakken zit. De olifant die naast Ives loopt zit constant met zn slurf in zijn zak te snuffelen :D

Eens we aangekomen zijn op de heuvelrug, staat er een hutje voor ons klaar met lunch. De gidsen laten ons alleen en we kunnen met de anderen kletsen, terwijl we onze lunch nuttigen. Er is een koppel van Londen, Zwitserland, Californië en China. De meesten van hun zijn op reis voor minimum een maand... Ik zou zo willen wisselen ;-)

We krijgen onze zakken weer volgeladen met nieuwe bananen, onze olifantjes hebben ook honger! ;) We lopen weer terug naar beneden, en mogen de olifanten op het einde van onze trip wassen in de rivier: gewéldig vinden ze dat! :D Al het stof en de viezigheid lekker van hun af gooien, om zich daarna lekker in de modder en het stof te gaan wentelen! haha... Ik zie een olifant gewoon met zijn slurf zand nemen en het over hem heen spuiten :) Volgens King doen ze dat om zich te weren van insecten.

Het is nu bijna 14u, en we worden weggebracht naar de rivier voor een namiddagje river raften! We stappen in de boot met het koppel van Londen, en onze captain: Jackie Chan from Thailand :D Man man... die had toch een paar 'happy pills' teveel op hoor! Zo scheel als een otter zag hij, superdruk, supercrazy, hij was haast vermoeiender dan onze peddeltocht van een uur! :D

Om 16u waren we klaar met raften, goed nat! Maar wel lekker bij deze temperatuur ;) We worden nog gevraagd om mee te gaan kijken naar Indy, de kleinste baby-olifant van 1 jaar oud in het Elephant Nature Camp. Je ziet dat de 5 volwassenen die bij haar zijn zich meteen als een muur om haar heen zetten! Ze zetten pas naar de rivier en we volgen ze vanop een afstandje om daarna te zien dat de kleine Indy zich rot amuseert met zich te laten vallen in het water, zelfs kopje onder te gaan en zich constant aanwrijft tegen mama-olifant :) So cute!

Onze dag zit er nu echt op, en ik kan het alleen maar aanraden! Wij deden hier het 'Pamper a Pachyderm' program, wat toch wel echt de moeite was. Je kan het Elephant Nature Camp ook gewoon bezoeken, maar dan geef je ze eten vanop een platform met 100 andere toeristen en daarna krijg je hier gewoon lunch in het café. We hebben iets meer betaald, maar vonden het upclose & personal moment met de olifanten vééééééél leuker :)

Het was een dag met een gouden randje, Ives vond het helemaal geweldig, al was hij eerst een beetje voorbarig over het 'gaan wandelen met olifanten' ;) TOPdagje!

We zijn wel helemaal uitgeput nu, en slapen tijdens onze rit naar het hotel gedurende het ganse uur. Honger hebben we wel gekregen, dus we nemen snel een douche en zoeken weer iets leuks op via Tripadvisor. We hebben zin in typisch Thai food en vinden nummer #8 in the list van Tripadvisor: "Cooking Love".

Een resto met die naam kan toch niet anders dan goed zijn, toch? ;-) We nemen de tuk tuk en worden weer ergens in een heel smal klein straatje gedropt, waar geen kat te bespeuren is. Tot we een lichtgevend 'gat' in de muur zien, waar de felblauwe muren afsteken tegen de pikkedonkere :) We hopen dat er nog een plekje is, en ook hier weer: nog één tafeltje vrij!

We willen ALLES proeven, hihi... dus we beginnen door te geven aan de serveuse: Fried fish of the day, green curry chicken, Chicken Cashew, KhaoSoi, en ik wil ook nog de mango salad vragen maar de vrouw kijkt ons verschrokken aan en zegt: TOO MUCH!!

We schrappen dan maar de salade en houden het bij al de rest, maar ze kan haar ogen niet geloven, haha...

Eerst brengen ze de vis met een pikante zelfgemaakte dip. Oh my God... zooooo lekker!! We smullen met zn tweetjes van de vis en in no-time is alles op. Next gerechtje is de KhaoSoi, heel bekend in Chiang mai, en naart schijnt een ware specialiteit. Ik wist niet eens wat ik ging krijgen, maar het is een soort van romige curry-kokossoep, met noedels in en een kippebil! Daarbovenop nog iets krokant zoals de ajuintjes van een Bicky, maar ik moet nog uitvissen wat dat nu net is ;)

Dit is echt genieten voor geen geld :D Onze volgende schotels komen eraan: de groene curry en de Chicken Cashew. We eten er geen rijst bij, want dan krijgen we het niet op :p De curry is lekker, maar ik ben zelf eerder fan van de rode curry. De Cashew noten met kip en groentjes zijn dan weer om vingers af te likken... mmmmmm...

Na onze culinaire indigestie vragen we de rekening en betalen voor dit alles inclusief wijn: 18 euro :D Mogen wij naar hier verhuizen? Good food is addictive :)

Deze keer nemen we geen tuk tuk, maar lopen het hele eind te voet naar het hotel, kwestie van het eten een beetje te laten zakken ;) Tegen dat we er zijn, wou ik dat we vandaag ook nog een voetmassage hadden genomen... mijn voetjes zijn nu echt dood na al dat gewandel van vandaag :p

We sorteren onze bagage op de kamer, want morgen is het moving day! We checken uit, vliegen naar Koh Samui en zetten onze horloge op island time :) Om 7u weer bedje uit, want we willen eerst nog naar de Doi Suthep Tempel in de voormiddag!