Lassen Volcanic

Verenigde Staten, Californië

Goeiemorgeeeeuuhhh!!! :)

It's a good day today! Het zonneke schijnt en we zijn helemaal in onze nopjes omdat het 'hiking day' is vandaag... niks zo leuk dan jezelf afpeigeren in Moeder Natuur :p We pakken de camera's in, lunch en rijden in 20 minuutjes naar Lassen Volcanic National Park. Hier schaffen we ook weer meteen een Annual Pass aan, zodat we ook de andere natuurparken kunnen bezoeken tijdens deze reis. We krijgen een routemapje en ik zoek meteen de Bumpass Hell Trail op. Na een rit van ongeveer een 10-tal minuten zijn we er al.

De parking staat redelijk vol, en de wind staat superstrak! Fleece aantrekken, en we beginnen er aan. De trail begint redelijk vlak, maar met een erg rotsachtige ondergrond, dus altijd ogen openhouden dat je niet tegen de vlakte gaat ;) Wanneer we een beetje starten met de afdaling krijg ik het toch wel erg warm. De wind is quasi weg nu, en de fleece gaat dus uit :) Zalig de rust hier... de stank van de brubbelpotjes komt ons tegemoet en we rieken nu al dat we er bijna zijn!

Het is natuurlijk geen Yellowstone, maar het is toch mooi om weer wat fotootjes te maken hier. De kleurschakeringen onder de helblauwe hemel komen mooi uit op foto :) We wandelen hier zo'n 20 minuutjes rond via de paadjes die zijn aangelegd, en dan is het weer tijd om terug te keren. Het is helemaal geen moeilijke trail, in totaal deden we er een 2-tal uurtjes over.

Het is 12u op de middag en we kiezen een leuke plek uit voor de lunch: Manzanita Lake. Ligt aan de ingang van het park, en hier zijn heel wat picnickbanken voorzien om gewoon eens lekker uit te rusten bij zicht op water, of zoals ons - onze marginale hotdogsandwichen uit te pakken, en op te eten met Cheddar Cheese - bij gebrek aan lekkere kaas. Op dat vlak heeft Amerika er gene kaas van gegeten :p

Na de lunch rijden we langs de westkant uit het park, om zo rond te rijden naar de noordkant (bij gebrek aan een route/weg IN het park). Deze leidt ons naar Butte Lake, en hier parkeren we onze auto voor de start van de Cinder Cone trail. Ik had een verslag gelezen van andere reizigers en bijbehorende foto's en MOEST gewoon deze trail gedaan hebben! Prachtige foto's, maar geen ongewone trail, hij is ook echt 'strenuous'! En dat hebben we geweten :-O

De trail gaat eerst door het naaldbos, maar je stapt al wel door fijn zwart lavazand... dus we worden al voorbereid op erger :)) LOL

Na een wandeling van een uur door dat bos, zien we tussen de bomen al een stukje van de Cinder Cone vulkaan opduiken, en Ives dacht dat het grapje was :p haha... Er is een duidelijk pad zichtbaar dat schuin cirkelt om de vulkaan. Aan de voet van de vulkaan sta ik met een glimlach vol adrenaline, dit is gewoon de max! Prachtig stukje natuur... en de beloning is the view on top ;) Maar de glimlach verdwijnt al snel als ik door het mulle zand naar boven draaf, 30 stappen en mijn pijp is bijna uit... om nog maar te zwijgen over het humeurtje van mijn wederhelft die zich luidop afvraagt of ik nog van die 'leuke ideeën' heb ;) hihi...

Maar we bijten door en na een halfuur klimwerk, worden we bijna weggeblazen door de strakke wind, maar staan we wél op de top van de vulkaan. Sprakeloos! Zo mooi... zeker één van de mooiste hikes die we ooit hebben gedaan in Amerika. We lopen wat rond, nemen véél foto's van het uitzicht beneden, maar ook van de put of krater. De kleuren van de lava die gaan van zwart, naar roze en rood/oranje geven een leuk effect.

Na een halfuurtje besluiten we de trip weer naar beneden te nemen. Dat gaat gelukkig veel sneller dan dat we naar boven zijn gezwoegd, haha... Eenmaal beneden zijn mijn schoenen ook ne kilo zand rijker :D Schoenen even ledigen en weer doorgaan! STEENDOOD zijn we als we aan de auto komen! Dit verdient een pizza vinden we, en zo gaan we naar de enige eettent in Shingletown: Pioneer Pizza.

Een vooroorlogse pizzatent, niet teveel nadenken over het interieur... maar zalig lekkere BBQ Chicken pizza met jalapenos! Mjam mjam... Buikje rond gegeten en dan op naar onze cabin voor een welverdiende nachtrust. Morgen alweer een rijdagje richting Lee Vining :)