Yosemite - Bridgeport

Verenigde Staten, Californië

Goooooooodmorning! :)

Het gaat ons eigenlijk nog goed af, dat vroeg opstaan :D Tijd om onze spullen te pakken want we verlaten Yosemite vandaag. Het mag dan weeral 7u zijn, we hebben er zin in om weer eens wat anders te zien. Al staat er vandaag niet veel op de planning, aangezien we al konden vermoeden dat we vandaag een beetje immobiel zouden zijn :D My God, als ik al dacht dat ik geen spier in mijn lijf zou hebben, vandaag word het tegendeel bewezen! Pfoeh... we kunnen allebei amper stappen, zo'n pijn in de kuiten, NIET normaal!

Het is dus een serieus getreuzel vandaag, en we zijn zo rond 8u goed en wel vertrokken. We passeren eerst even bij Crane Flat Gasstation om onze tank vol te gooien en dan kunnen we volop gerust de Tioga Road rijden. Een prachtige slingerweg doorheen Yosemite, richting oostelijke uitgang.

Maar eerst houden we halt na een uurtje rijden bij Olmsted point. Olmsted was de ontwerper Yosemite toen het een recreational area werd. En één van de overlooks is hier naar hem vernoemd. Er is om dit uur gelukkig nog bijna geen volk te bespeuren en we kunnen op ons gemakje de halve berg trotseren om de overlook te gaan bewonderen van Yosemite Valley. Onze spieren stijven op van stil te zitten, dus dat uurtje in de wagen zitten heeft geen deugd gedaan, integendeel, ik kan niet anders dan gebrekkig uit de wagen stappen en te kreunen van de pijn :) hahaha... ge moest ons die berg zien opgaan, precies 2 oude mensen :) Maar eens we boven waren, was alles weer losgewerkt en voelde je uiteraard de pijn nog wel, maar ging stappen alleszins weer veel beter ;)

De overlook is prachtig. Tenminste als je de moeite neemt om vanaf de parking overlook, de weg te volgen naar de berg waarop je kan klimmen om zo toch net een mooier en weidser zicht te hebben. We worden er even stil van, en vooral omdat we de plek even voor onszelf hebben, zo vroeg :) We nemen uiteraard wat kiekjes en dan is het tijd om door te rijden.

Volgende stop is het heldere meer 'Tenaya Lake'. Hier lopen we ook een klein eindje naast het meer in het zonnetje, heerlijk! Ook al is het nog maar steeds 16°C ofzo... het zonnetje is lekker warm op je snoet!

Een uur later zijn we dan eindelijk aan de uitgang van het park. Het is middag en dus ook meteen lunchtijd :) We komen aan in Lee Vining, net aan de uitgang van Yosemite en besluiten hier maar te stoppen. Het enige terras dat we hier zien (terrasjes zoals we ze kennen in Europa zijn schaars in Amerika, omdat Amerikanen gek zijn op airco) is bij Bodie Mike's BBQ, dus we twijfelen niet lang om hier onze lunch te nemen. Al is er weer niet veel meer keuze dan hotdogs, burgers, ribs of steak ;) We nemen beiden de special burger met een koolslaatje. De frieten die ze erbij serveren, beslaan echter meer dan de helft van het bord, haha :) Ik heb ze wijselijk laten liggen, ik zou me alleen maar een indigestie eten. De burger was wel mmmmmm... gegrild in famous BBQ sauce... GE-WEL-DIG! :)

Het is een rustiger dagje voor ons vandaag, na de hikes van de afgelopen dagen. We rijden dus even tot het ski-oord Mammoth Lakes en kopen hier in de solden nog 2 t-shirts voor Ives en drinken een koffie'tje. We stappen ook nog even binnen bij de public library en maken hier handig gebruik van het internet om het verslag nog even bij te werken ;) Tja, kamperen is vaak geen internet, dus dat maakt het een beetje moeilijker.

Daarna is het tijd om te rijden naar Bodie Ghosttown, een verlaten spookstad die we 2 jaar geleden al eens wilden zien, maar we waren toen te laat vanwege het sluitingsuur. Nu arriveren we rond half 5 en hebben dus nog ruim de tijd (anderhalf uur) om hier door te lopen en de camera even te laten werken ;) Prachtig hier, heel mystiek, fotogeniek... het heeft ons eigenlijk positief verrast, iets waar we eigenlijk niet echt hoge verwachtingen over hadden.

Op amper enkele kilometers van Bodie is onze campground. Deze keer slapen we niet in de bossen, maar wel in Bridgeport nabij het meer. Onze tent ligt zelfs op enkele stappen ervan, maar we moeten nog eten en douchen en nadat de tent is opgezet, blijft er nog weinig tijd over dus om van the view te genieten. Douchen it is dus, en daarna naar Bridgeport om iets kleins te gaan eten.

Rond 21u zijn we weer terug, onze kaarsjes weer uit en ons bed is welkom :)

Morgen weer een nieuwe dag!