Akureyri - Myvatn

IJsland, Skútustaðahreppur

We worden weer wakker rond half 8 met het getik van regen op onze ramen. We pakken ons boeltje, het was een berekoude en rusteloze nacht hier op de parking in Akureyri :( We hebben allebei niet zo goed geslapen en gaan eerst eens even naar de Bonus (winkel) om boodschappen. Rondom Myvatn zijn amper winkels te vinden, dus we willen nog wat drinken inslaan en verder op pad. Blijkt dat de Bonus pas opengaat op maandag om 11u... verdikke seg!

Dan rijden we naar het centrum van Akureyri en gaan dan maar op ons gemakske ontbijten bij de bakari :) Véél zoet oftewel pizza's en allerhande pistolets met gesmolten kaas op. Vreemde keuze voor ontbijt, maar ik neem de frangipane koek en een fruitsapje, en Ives een Berlijnse bol met gesmolten chocola en een langwerpig broodje met gesmolten kaas tussen (koud).

Het weer is miezerregen en bewolkt. We wandelen naar een giftshop, neuzen daar wat rond en rijden dan opnieuw naar de Bonus. We moeten nog een dik halfuurtje wachten en Ives doet een powernap in de auto, terwijl ik nog wat verder lees in mijn boek ;) Tijd vliegt zo, en in no time staan we weeral buiten met volle winkelzakken! :)

Als we in de auto stappen blijkt dat onze omvormer het begeven heeft. Deze zorgde ervoor dat onze batterijen van de camera en de laptop kon laden tijdens het rijden :( Pffff... dit is tegen onze zin, maar we kunnen moeilijk overal in een tankstation een uur gaan zitten iedere dag om te laden (en gezien alle campings hier toe zijn, hebben we dus een elektriciteitsprobleem :-s Enfin, we bellen Sverrir van de rental company. Hij zegt ons dat het beter is van meteen een nieuwe te kopen in Akureyrir en hem de rekening te bezorgen als we de camionette inleveren. Ok dan... op pad voor een inverter :) We lopen zoals hij had aangegeven naar de N1 (een tankstation) waar ze deze zouden verkopen. Niet dus...

De mensen van het tankstation sturen ons door naar de 'shop' van de N1, meer zoals een Auto5 bij ons, dus alweer een kilometerke terugrijden en als we daar binnenwandelen en onze kapotte inverter tonen, schud die man zijn hoofd al van 'nee...'

Wat een moeite voor een inverter!! Anyway :) hij stuurt ons nog 2 straten verder naar een andere winkel, en joepiekajee!! daar hebben ze er één. Weeral 80 euro armer, maar wel een omvormer rijker ;) Mijn laptop houdt niet zo van de inverter zo blijkt, want da machientje 'tikt' als je hem insteekt, en we vermoeden dat dat het probleem was waardoor de vorige het begeven heeft (ook al staat op de doos dat er geen probleem mag zijn met laptops.) Gedaan dus met het laden van de laptop in de auto. Grrrrr...

Ze maken het ons hier niet gemakkelijk, maar ik geef niet op!! haha...

We rijden nu richting het noorden om tot in Grenivik en Laugar naar de turfwoningen te gaan kijken. De wind staat superstrak, we moeten de deur tegenhouden, of ze waait eraf :-O Sverrir van het verhuurbedrijf had er ons nog voor gewaarschuwd, elke maand moet hij wel een auto laten repareren waar de deur is afgevlogen omdat toeristen niet in de gaten houden hoe sterk de wind hier kan zijn. Hij heeft alvast niet gelogen ;)

We nemen enkele kiekjes, het moet snel gaan want onze oren, handen en billen vriezen eraf (zelfs met thermo underwear!!).

Het is natuurlijk al vrij laat (16u) als we bijna aankomen bij de Godafoss, een bekende waterval die op de route ligt naar Myvatn. Jammer genoeg belanden we heel ineens (en dat gaat echt INEENS) in pakdichte mist. Je ziet niks voor jou tot een meter verder... heel bizar. En jammer genoeg is dit 10 km verder als we bij de Godafoss aankomen ook zo, we zagen niet eens de parking! Geen Godafoss dan maar. We rijden door tot Myvatn en wauw! de mist is ineens weg, alsof je door een deur bent gereden en ineens in de bewoonde wereld weer bent :-D

Het meer is nog half bevrozen en er ligt ook nog redelijk wat sneeuw. We hoorden al dat er in de laatste 20 jaar zoveel sneeuw niet meer is gevallen als de afgelopen maanden hier :) Het heeft zeker zijn charme, maar ook de niet-sneeuw foto's die we zien op foto's zijn prachtig. Het is gewoon anders nu :)

We parkeren ons bij Vogafjoss Café, aan de oever van het meer van Myvatn. Het is een café gebouwd in een koestal waar je lekker kan eten. We besluiten hier al een soepje een een hapje te bestellen als apero, want we hebben even geen geduld om te koken omdat we scheuren van de honger :)

Dat koken doen we sebiet dan maar ;) We bestellen een biertje, een wijntje en een goulash soep én een lava-booke met een gerookte forel uit het meer van Myvatn :) Mjam! De soep was heerlijk, het brood met vis was... speciaal :) Het was niet bereslecht, maar het brood wordt als rauwe deeg in de grond gestopt in een afgesloten zak (waar het dan 24 uur in de warme grond 'bakt') en het smaakt ook naar verbrand en grond :) moeilijk te omschrijven.

Daarna koken we ons eigen potje in de camionette en vallen als een blok in slaap... maar het is berekoud. Ik lig al snel met thermo-pyama in een fleece slaapzak, die dan nog eens in een mummyslaapzak steekt. En nog: KOUD!!! Moet je weten dat de chauffage in de camionette heel de tijd draait :s

Slapeloze nachten, I'm telling ya!