Freeport - Nassau

Bahama's, Nassau

Ook vandaag is het lekker vroeg... zou het nog aan de jetlag te wijten zijn? Meestal is het over na 1 dag bij ons, maar nu zijn we alweer wakker om 6u30 :-s
Het schip ligt inmiddels al aangemeerd in Freeport (Grand Bahama Island) :)

Nou ja, we kunnen er dan maar beter van profiteren en ons alvast douchen en een vroeg ontbijtje meepakken. Dat is nu het probleem aan bufetten en all-inclusive vind ik: ik word al mottig bij het aanzien van ZOVEEL eten!! Je ziet ook dat er enorm veel wordt weggegooid aan eten, mensen kappen maar bij, en hier in Amerika scheppen ze borden vol tot eindeloos... We eten buiten aan de bar, ik neem een bord vol fruit, Ives de pancakes met siropeke ;) Heb veel zin in een bord met omelet en toast, maar over amper enkele uurtjes krijgen we een mega-lunch tijdens de excursie en ik wil absoluut plaats houden! :p

Je kan voluit excursies boeken via het schip, maar ze zijn duur, en ik heb geen zin om met 20 mensen van het schip in een busje geduwd te worden... Geef mij dan maar liever iets persoonlijkers ;) Dus ben ik op zoek gegaan via Tripadvisor en daar kwam ik uit op Chad4Nature, een mini-organisatie die 2 verschillende excursies aanbieden op het eiland. Enerzijds de Westkant, of anderzijds de Oostkant van het eiland.

DAngelo staat ons al op te wachten met zijn bordje, buiten aan het schip. We gaan de Oostkant van het eiland verkennen, en wel met nog 4 andere mensen die we gaan oppikken aan een ander cruiseschip Carnival Ecstasy. Chad4Nature gaat enkel op pad met groepjes niet groter dan 6 :) De 4 andere mensen zijn Amerikanen uit New Mexico, vader en moeder (74 en 79, jawel!) en dochter en schoonzoon (55 en 56). We rijden ongeveer een uurtje naar Pelican Point, helemaal aan de Oostkant en bewonderen het blauwe water, terwijl DAngelo heel veel vertelt over de Bahamas.

Voormalig president Bush heeft hier letterlijk mega grote opslagTONNEN met olie gestockeerd, je moet ni vragen... We stoppen ook even om bij te tanken, en de meter hier op de Bahamas geeft 5,60 dollar aan per gallon!! Als je weet dat het in Amerika hangt rond de 3,85 dollar, dan is dat echt wel een groot verschil. Maar DAngelo zegt ook dat alles op de Bahamas véél duurder is, omdat het ook geimporteerd wordt vanuit Amerika. Ze hebben hier echt niks.

Na dat uurtje rijden komen we aan helemaal aan de oostzijde van het eiland, en het plan is van hier te snorkelen en te kayakken. Op dit stukje van de oceaan zijn heel veel blue holes, zogezegde diepere donkere 'holes' waar heel veel kreeft te vangen is :) Nathan is een andere man van organisatie van Chad4Nature en hij is hier met de kano's. Die kerel had een wetsuit aan, en ik weet waarom!! GRRRRRRR... KOUD!!! Ik heb ff gebruld in mijne snorkel onder water van de kou... MAN!!

We snorkelen en zien niet zo heel veel vissen, maar wel conchs (van die leuke hoorn-achtige schelpen met slak in) en ook kreeft uiteraard! Nathan vangt er 4! Lekker voor de lunch van straks :p njam njam...

Na de snorkeltrip geven we onze keuze van de lunch door, Ives gaat de conch proberen ik de lobster. Daarna gaan we nog effe kayakken, op zoek naar starfish :p en die vinden we! Zoveel diertjes hier in dit blauwe water... ongelooflijk :)

We hebben het echt naar onze zin, we praten met onze groepsgenoten over Obama en Mit Romney, hét gespreksonderwerp nu in Amerika. En voor zover ik al gehoord heb van vele Amerikanen ligt de voorkeur toch meer bij Obama. Daarbij vroeg ik me dan af: waarom is het dan een nek aan nek race??
Als je zoveel Obama hier en Obama daar hoort, waarom stijgt die pipo van een Romney dan in achting?

Nu hoor ik dus van onze Amerikaanse vrienden dat elke staat een ellectorial college heeft, dit is - afhankelijk van de populatie van een staat - een aantal mensen die de final vote doorgeven. Bvb New Mexico is niet straf bevolkt dus die hebben 4 mensen in de ellectorial college, terwijl NY er 16 heeft. En t zijn DIE mensen die desondanks bvb een popular vote naar Obama toe, toch nog de laatste bepalende vote hebben om nog voor Romney te kiezen. Dan vraag ik me toch af wat voor
nut het heeft om te gaan stemmen :(

Enfin, ik ben - net zoals vele Amerikanen hier - héél erg benieuwd wie het gaat halen. Voor mij is het duidelijk: Obama for President! Naart schijnt hadden ze in een bepaalde staat aan een Shell tankstation zelfs een kartonnen foto van Obama aan een wurgkoord opgehangen. Net zoals de Klu Klux Klan... degoutant! Tijdens deze duchtige gesprekken over de presidentsverkiezingen hebben we superlekker gegeten! Mijn kreeftje was wel gepaneerd, maar wat een homp vlees! Het heeft me gesmaakt, en dat met echte Bahamian 'dirty rice', haha :-D (bruine rijst met bonen) We drogen ons af en moeten jammer genoeg onze trip terugzetten naar het schip. We willen niet dat ie vertrekt zonder ons ;)

Onderweg is er nog wel een korte stop voorzien bij 2 batcaves, het is momenteel winter, dus de bats zijn er niet, in de zomer wél! De batpoop was er wel hoor... ieuww... :p

Rond 16u zijn we alweer terug aan het schip, boarding duurt niet lang, geen rijen, niks :) gewoon binnenwandelen en een uitgebreide douche nemen, want mijn haar is precies een klittebol van al dat zout water!! We zijn zo moe en relaxt (en misschien ligt het wel aan het water) maar we dachten even siësta te houden, en zijn (echt schandalig!!) in slaap gevallen heel de nacht door! :O haha...

Anyway, een behouden nachtrust aan iedereen, en VOTE FOR OBAMA!!!