Thingvellir - Selfoss

IJsland,

Het regent dat het giet... en dat heeft het de hele nacht gedaan: GEGOTEN! We denken dan ook om 7u in de ochtend 'we blijven nog wat liggen' missschien is het zometeen dan wel over... NOT! Als ook nog eens mijn blaas begint te spannen besef ik plots dat we aan het meer staan zonder toilet-opties én regen! GREAT... ochtendhumeur rules :-D haha...

We vertrekken maar meteen na het aankleden en rijden - hopelijk - naar wat beter weer. Ons plan van vandaag is om de Golden Circle te doen, dit is een gebied dat verschillende bezienswaardigheden bij mekaar heeft liggen (Gulfoss waterval, Strokkur en Geysir (geisers) en ook Thingvellir National Park waar we dus vannacht hebben geslapen).

Ineens stopt het ergens - heel even - met regenen en zie ik een verlaten boerderijschuur met typisch Ijslandse paarden. Ik vraag Ives om te stoppen en haal mijn toestel (eindelijk) even boven om ze te fotograferen. Mooie locatie, de bergen op achtergrond... het lijkt wel een fake decor hier :)

Onze volgende stop is Geysir, hier wandelen we even door het visitorcenter... waarna we naar de geyser wandelen door de regen :) Het is jammer dat ik mn eigen fototoestel nog niet heb kunnen bovenhalen, al veel mooie uitzichten gezien ondanks de regen, maar ik riskeer het liever niet met mn toestel. Dus we gebruiken dan maar onze onderwatercamera, maar die geeft de kwaliteit niet helemaal weer zoals het hoort :(

Omdat we al véél geisers hebben bewonderd in Yellowstone vinden we Geysir helemaal niet spectaculair, maar altijd leuk om te zien natuurlijk ;) Amper enkele kilometers verder ligt de 32m hoge waterval Gulfoss, die in een 2,5 km diepe canyon stort. Mooi, maar niet overweldigend gezien ze zonet 5 bussen Japanners en andere toeristen hebben gedropt. Als ik een plek uitzoek om de waterval te fotograferen zonder mensen, volgen ze me op de voet om toch ook daar in mijn beeld te komen staan :) LOL

We blijven hier dan ook niet zo lang en met de regen heeft het ook niet veel zin... gezien is gezien. We rijden nu helemaal terug via Fludir naar Kerid (krater) maar stoppen eerst nog even bij een tankstation onderweg om de befaamde hotdog hier te proberen. In elk tankstation maken ze hotdogs, dewelke volgens bronnen, superlekker zijn. Natuurlijk moeten we deze dan ook getest hebben! ;)

MY God... ik dacht: wat kan er nu anders zijn aan een hotdog dan anders?? Maar eerlijk waar: KEI lekker!! Even better than in New York ;)

We stoppen na een halfuurtje bij Kerid, een 55m diepe explosiekrater waarin een klein blauw meertje ligt. Je kan hier over de rand van de krater rondlopen en dat doen we dan ook, maar niet meteen... het regent dat het giet, en deze keer zo hard dat we nog een tijdje in de auto blijven zitten. Gelukkig is er een relax-ruimte achteraan :p Wanneer het nog druppelt maar niet meer met bakken uit de lucht valt, besluiten we het er op te wagen en springen in onze regenjas :)

De krater is mooi van kleuren, maar ook weer hier: de onderwatercamera is niet echt geweldig van kwaliteit om hem op beeld te zetten. Jammer...

Zowel Ives als ik hebben eigenlijk nood aan een warme douche, OF een zwembad met douches :) Overal in de buurt zijn er hier openbare zwembaden waar je ook kan douchen. Dus als je bvb een zwembad zou bezoeken, kan je dat meteen combineren met een douche, zo kan je 's avonds weer wildkamperen ipv verplicht op een camping te moeten gaan staan. We zoeken in Selfoss een zwembad maar rijden er rondjes en rondjes en rondjes... die namen van de straten hier zijn om gek van te worden! haha... We kunnen ze niet eens onthouden :-D

Dan maar naar een camping :) Gesthus Selfossi heeft free WiFi (yeah!) en warme douches en toiletten... zucht ZALIG!

We parkeren ons meteen voor de deur van de douches, betalen 12 euro voor een nachtje op de camping en genieten uuuuuuuuuuuuren van de douche :) Mannen en vrouwen moeten apart douchen, dus zowel ik als Ives hebben volgens mij AL het warme water opgedoucht :p

Na de douche zoeken we iets om te gaan eten in Selfoss. Ik kijk even online, en er blijkt een Kaffi (café) te zijn in het centrum dat enorm wordt aangeraden: Kaffi Krus. Hier rijden we dan ook naartoe en nadat we plaats nemen zit het luttele minuten later al bomvol :) We bestellen de nachos met ground beef en jalapenos om te delen als apero en delen - vanwege de reuzeportie - daarna wijselijk een pizza ook samen :)

De pizza die we bestellen is er ééntje met kreeftenvlees: YUM YUM YUM!!! Weeral een pareltje van een plek om te eten... het smaakt allemaal super.

Naast het café is de supermarkt Kronan, waar we nog even boodschappen doen. Skyr, de typische kwark van Ijsland nemen we mee (zullen we morgen proberen voor het ontbijt) en Ives koopt ook nog pasta, tomatensaus, champignons en gehakt (al staan er 1001 soorten gehakt) nu maar hopen dat het van het juiste beest is ;)

Ives wil morgen koken (!!) dus ik ben benieuwd :))

Het is echt jammer van het weer, hoe hard we het ook gehoopt hadden, het heeft vandaag gewoon niet gestopt met regenen :(

We duiken er alweer op tijd in (21u) al blijft het nog lang licht... de gordijntjes in onze auto zijn ook niet lichtwerend, maar goed... Morgen gaan we vroeg opstaan omdat we naar een Power Plant gaan waar ze aardwarmte omzetten naar elektriciteit. Ives wil daar graag zijn tegen dat het zijn deuren opent :)