Venetie day 1

Italië, Venetië

Venice, de meest romantische stad van Italie :) althans, dat is wat er van wordt gezegd...

Vanochtend zijn we vroeg uit ons bedje gekropen, 4u ging de wekker af en auw dat prikt wel effe!
Maar goed, de koffers zijn al gepakt, dus enkele minuten later zijn we al op weg naar Charleroi Airport.
Een nadeel wat mij betreft dat een mens om dit uur nog een uur naar de luchthaven moet rijden, maar goed,
Ryanair bezorgt ons dan wel een leuk én budgettair weekendje, so I can live with that! ;-)

Om 7u05 vertrekt onze vlucht naar Treviso, dus we hebben nog even om een croissantje binnen te proppen.
Nog zoiets om krankjorum van te worden: de hetze “volwassenen” die staan te drummen om om ter eerst op da vliegtuig te geraken, mochten er een paar nen bazooka bijhebben der hadden doden gevallen... man man... echt ni normaal! En dan moogde gene stress krijgen zeker? :-)
Dat creeër je dus als plaatsen niet worden toegewezen: oorlog in de vlieger! :-p LOL

We hangen nog niet deftig in de lucht, of we landen alweer... 1u20 minuten en we staan al op Italiaanse bodem!
Het is klokslag 8u20 wanneer we arriveren in Treviso, en we zijn zo de luchthaven uit. Op het vliegtuig kochten we 2 ticketjes voor de Eurobus die ons brengt naar Piazzale Roma, de busplaats in Venetië. Héél makkelijk! De busrit neemt ongeveer een uurtje en zo komen we op een mooi uur aan (klaar om de dag te starten!) in Venetië stad :-)

Het eerste wat we kopen is een biglietta turistico voor de vaporetto, wat ons 23 euro pp. kost, maar wel 36uur lang rondbrengt in de stad. Als je weet dat een enkel ritje met de vaporetto 6,5 euro kost, dan kan je beter een 36h ticket nemen voor de tijd dat je er bent!

We lopen te voet naar het hotel, wat niet erg ver gelegen is van de Piazzale Roma (busstop). Na enkele bruggetjes over te hebben gelopen, en Ives aan zijn col te hebben getrokken omdat hij weer maar eens is afgeleidt door één of ander bootje :-p geraken we dan toch aan ons budgetair hotelletje genaamd ‘Hotel Dalla Mora’. Nothing fancy, maar heel clean en met zicht op het water/kanaal, dus perfecte uitvalsbasis voor een stad als Venetië en bovendien betaalden we maar 51 euro voor 1 nacht :-)

Stefano van het hotel is enorm vriendelijk en de kamer is bijna klaar! Wauw, en het is nog maar 10u30 :-)
We zetten onze koffers snel in de kamer. Heel standaard kamer met veel licht door de 4 grote ramen en een nieuwe douchecabine die letterlijk achter het bed staat ;-) Een wastafel met spiegel, en de toilet is op de gang. Ach, voor 1 nacht is dit meer dan voldoende!

We zetten er een vaartje achter, want de temperatuur loopt op naar 21°C en het is heerlijk in het zonneke!
Eerst stoppen we aan een coffeeshop omdat Ives vreselijke honger heeft, dus hij bestelt er een espresso en 2 tramezzini’s (driehoekige bookes met ei, hesp en boontjes).

Daarna besluiten we om de vaporetto te nemen naar Ca d’Oro één van de vele stops op het Canal Grande (het kanaal dat zich als een ring binnenin de stad vormt) het is dan ook heel makkelijk om je op deze manier te verplaatsen! En minder vermoeiend voor de beentjes ;-)

Ik ruil op de vaporetto al snel mijn stiletto’s voor ballerina’s, en wa plakkers uit voorbehoud :-) ik laat me niet kennen! Haha...
Omdat het vandaag vrijdag is en dus de grote drukte vooral te merken is op zaterdag en zondag (qua toeristen) gaan we vandaag eerst met de vaporetto naar Burano (eiland op een uur varen van Venetië). Burano is een eilandje met de meest prachtig, felgekleurde huisjes! Het is wel een eindje varen, maar toch meer dan de moeite om eens door de struinen op een zonnige dag!

Hier verkoopt men ook alles van kantwerk, van parasollekes tot waaiers, tot prachtige tafellakens, etc...

In het weekend is het hier een toeristenmekka van jewelste, dus ik ben blij dat we vandaag Burano kunnen verkennen zonder overrompeld te worden door een horde toeristen die onbewust mee staan te showen op de foto :-/ Burano heeft grachtjes die tussen deze felgekleurde huisjes lopen, temidden van alles. Dat komt omdat hier ook alles wordt aangeleverd per boot. Restaurants krijgen hun toiletpapier, verse etenswaren, linnen, etc... allemaal per boot :-) heel anders dan bij ons!

Heel groot is het absoluut niet, dus perfect voor een daguitstapje. En gezien Venetië ook niet zo groot is, plannen we gewoon een dagje Burano en een dagje Venetie (dewelke we morgen uitgebreider gaan verkennen.)

We fotograferen heel wat leuke plaatsjes, kopen een lekkere gelato... en hebben ondertussen na 2 uurtjes toch wel een beetje honger gekregen!
Van de enkele restaurantjes die er zijn, pikken we er ééntje uit die wat in de zon ligt. Ives bestelt een Spaghetti alle vongole en ik neem de pasta met tonijn, kappertjes en kerstomaatjes.

Een glaasje wijn erbij en we zitten weeral te genieten se :))

Daarna nemen we de vaporetto weer terug naar Venetie en ik val in slaap op weg naar daar... het geronk van de motor, het zonnetje op je snoet, de geur van het zilte zeewater, én het feit dat we al wakker zijn van 4u vanochtend... meer heb je dus niet nodig om in en een heuse siësta te vallen :-D
Wanneer we arriveren in Venetië (aan dok van San Marco) lopen we door langs de kade waar alle gondola’s liggen aangemeerd.

Er heerst een gezellige drukte van jewelste en er staan tal van karretjes waar allerlei souvenirs worden verkocht, alsook prachtige Venice-tekeningen. De zon schijnt nu veel lager en mooi op het Dogenpaleis, het San Marcoplein is groots en er loopt niet heel veel volk, veel leuker dan dat er een massa aan mensen is :-)

Ondertussen zijn de nodige blaren al voorzien op mijn voeten en zijn ze ook serieus opgezwollen van de kilometerkes die we hebben afgelegd :-)
We nemen dus de vaporetto tot S. Toma, en stappen daar af om te voet nog een klein stukje verder te lopen tot aan het hotel.
Het koelt ook redelijk af nu de zon lager staat, en de meeste straatjes in de schaduw liggen.

Douchke, even een siesta doen van een uurtje... pik pik pik als de wekker afloopt (nu al???) LOL maar het kan niet anders, want we hebben gereserveerd aan Fondamente Nova, een restaurantje genaamd “Algiubagio” waar veel mensen tijdens het hoogseizoen hun plekje reserveren om te kunnen gaan eten. Nu is het er heel kalm, en buiten 3 andere tafels is er verder niemand.

Het is er niet echt groot, eerder klein met een tafel of 10 van 2 personen en heel huiselijk en warm ingericht. We bestuderen de menukaart en nemen als antipasti eerst een bordje met Parmaham van meer dan 20 maanden oud, dewelke temidden van het restaurant vers van de vleesmachine in flinterdunne plakjes wordt afgesneden. Hééééééééééééérlijk! Ik heb er geen woorden voor... zo lekker!

Daarna nemen we elks nog een voorgerecht (we konden gewoon niet kiezen!) en Ives kiest voor een rundscarpaccio en ik de tartaar van tonijn met wasabi en honing. Heel speciaal, maar wel lekker! Als hoofdgerecht neem ik de groene tagliolini met stukjes kreeftenvlees en aardbeien, vreemde combinatie maar gewoon super! En Ives verorberde een ravioli met eend en truffel, dewelke ook ongelooflijk lekker was...

Natuurlijk mocht een tiramisu niet ontbreken om de avond af te sluiten ;-)
Gelukkig konden we nog een eindje wandelen zodat we het eten een beetje konden laten zakken... we hebben toch redelijk wat gegeten!
Spijt hebben we hoedanook niet, het was een memorabel avondje :-)

We duiken ons bedje in, en gaan dromen van Italiaanse lekkernijen, vino bianco en nog véél meer... :)