Roadtrip n°2 - East Bali 🌴🌴🌴

IndonesiΓ«, Jalan Kanggraksan

Het is vroeg, héél vroeg als de wekker gaat πŸ™ˆ We staan op om 5u30, want we willen graag de zonsopgang zien op 15 minuutjes hiervandaan.

Geen van ons beiden ziet het zitten om in de pikkedonkere buiten naar toilet te gaan in open lucht πŸ˜‚πŸ˜‚ Dan maar ophouden en straks langs de kant gaan!
We schrikken ons rot als we het licht aansteken in de kitchenette. Er hangt een vleermuis aan het plafond te bengelen πŸ™ˆ Omdat hier ook een spoelbak is, poetsten we hier onze tanden ipv in de buitenbadkamer. Je had ons moeten zien, nog nooit zo snel tandengepoetst! πŸ˜†

Toen we met ons zaklampje door de tuin slopen naar onze scooter heb ik ook nog eens goed gekrijst omdat er verschillende kikkers wegsprongen voor onze voeten. Gotta love nature πŸ˜„

Gelijk dieven in de nacht brommen we met gps in de hand naar een locatiepunt waar je in de rijstvelden de zonsopgang kan zien, met in de verte de Mount Agung. Geen kat te bespeuren om dit uur.

We kijken samen met een papa en zijn 2 dochtertjes naar de prachtige zonsopgang. Hij woont hier op 300m vandaan en kan dit iedere morgen aanschouwen... wauw! Hij vertelt dat ze ook meerdere malen per week komen kijken om dit uur.

We zitten hier zeker een uur te kijken, nemen wat kiekjes en vertrekken dan verder voor onze 2e stop: Tirta Gangga.

Omdat we nog wat te vroeg zijn, stoppen we bij de mini market waar Ives een booke Pandan koopt. Een groene boterham met palmsuiker. Ik heb nog geen honger, het is nog maar net 7u.

Tirta Gangga, het waterpaleis met prachtige tuinen. Het is nog tamelijk rustig. Als we de mensen hier mogen geloven ziet het er naar uit dat het hier straks overstelpt wordt met toeristen.
Veel waterpartijen met gigantische koi vissen, een supergrote fontein en een vijvers à volonté. We lopen hier een halfuurtje rond en dan rijden we weer door.

Onze volgende stop is de Yellow Bridge. Niet dat de brug op zich speciaal is, maar de rit ernaartoe en de plaats waar de brug gelegen is, is machtig! Na ongeveer een uur en een kwart onze ogen de kost gegeven te hebben aan de prachtige vergezichten, verlaten rijstvelden, enz... komen we aan bij de gele brug in Sidemen.

Jonge kinderen giechelen en wuiven naar ons. Je ziet ze kijken, hoe zijn jullie hier terechtgekomen?! Toegegeven... we zijn niet op de hoofdbanen gebleven πŸ˜„ maar dat is nu net het leuke! Op zoek naar avontuur 😜

Hierna besluiten we nog een uurtje verder te te rijden, meer noordelijk naar Lake Batur, via Besakih. Het wordt beduidend frisser, dus we stoppen om onze vestjes weer aan te trekken.

Ives heeft hier geluncht toen hij was komen motorrijden. De beste vis die hij heeft gegeten beweerde hij! 😁 We rijden dus de hele weg naar boven en om 11u15 komen we aan bij Amerta Sari restaurant. What a view! Spijtig van de vele grijze wolken en de mist, maar we genieten er alleszins van.

Grilled fish and Fish "njak njak" bestellen we. De ene gegrild en de andere gestoomd met verse kruiden. We smullen onze buikjes weer rond en zitten hier nog een tijdje.

Het is nog een uur terugsnorren tot het hotel, maar onderweg houden we nog één stop bij Pura Tirta Empul, de tempel van het heilige water. De tempel wordt dagelijks bezocht door Balinezen die zich willen reinigen met het heilige water dat in de waterbassins stroomt. Naar verluidt zou het water kwade geesten kunnen verdrijven, geluk brengen en lichaam en geest kunnen reinigen. Ook zou het je kunnen genezen van allerlei ziekten.

Voordat Balinezen zich reinigen met het heilige water in het waterbassin, brengen ze eerst een bezoek aan de hoofdtempel waar zij de goden offers brengen. Erna gaan ze in het bassin om te bidden en zich te reinigen. Sommige mensen nemen het heilige water ook in flessen mee naar huis.

Het is heel speciaal om te zien hoe de Balinezen in hun kleurrijke sarongs zich in de waterbassins reinigen met het heilige water. De offers in gevlochten mandjes aan de rand van het bassin maken het plaatje helemaal af 😊

Almost home! Wat een trip... 150 km, alleen voor vandaag πŸ˜‚πŸ˜‚ Maar we hebben er van genoten. We gaan in de namiddag nog wat soezen aan het zwembad, en in de vroege avond eten we bij PBL in Ubud City. Pizza! πŸ•

Tot morgen maar weer,
Ellen & Ives

waaaw, mooie fotookes Ella!!! Vooral op dat bekende gele bruggetje! ;) :D en de Balinezen in dat water...mooi!!! geniet mee hoor! xxx

Pascallie 2019-06-25 04:24:09

prachtige practige foto's !