UNESCO World Heritage: Anuradhapura πŸ›•πŸ•Œ

Sri Lanka, Anuradhapura

Vandaag op tijd uit de veren want we bezoeken het Unesco Werelderfgoed Anuradhapura.

But first: breakfast! πŸ˜‹

Ook hier worden we verwend met pancakes, vers fruit, en een omeletje. We komen niks tekort.

We vatten onze trip aan rond 8u30, en hopen zo de warmte voor te zijn. Om stupa's of tempels te betreden moet je namelijk je knieën en schouders volledig bedekken.

Wit dragen de locals uit respect voor Buddha. Aangezien ik Ives zijn linnen broek heb meegesleurd en een linnen hemdje, lijkt hij hier mee op te gaan in de massa πŸ˜…

De heilige stad Anuradhapura werd gesticht in de 5e eeuw voor Christus en was lang verstopt in de jungle, maar deze prachtige stad is dus nu ook toegankelijk voor toeristen.

We verwonderen ons om de gigantische stupa's.
De eerste koffiebruine stupa die we bezoeken is dan ook gi-gantisch! Ives vind het net een grote pizza-oven πŸ˜‚πŸ‘Œ

De heilige grond rondom een stupa mag nooit met slippers of schoenen betreed worden. We doen dus ook alles met blote voeten 🦢

De volgende stupa is de Ruwanweliseya, dewelke herkenbaar is aan de spierwitte kleur. Dit met zijn 100m hoogte meteen ook de grootste stupa in het gebied. Eén keer per jaar wordt de stupa gepoetst met de hand, een proces dat 3 maanden duurt.

De locals komen offers brengen in de vorm van: rijst, rozijnen, bloemen, een gewaad voor buddha, enz... Families steken geurstokjes aan en deze worden rondom de tempel in zandbakken gestopt. Er wordt hardop gebeden, gezongen, allemaal voor Buddha.

De schoolvakantie is net begonnen, dus het is superdruk. Ik krijg wel 2x de vraag van jonge schoolmeisjes of ik met hun op de foto wil πŸ˜„
Volgens een gids die we spreken zijn wij voor hun "de buitenlanders", een uniek gegeven. Aangezien zij waarschijnlijk nooit zullen reizen buiten eigen land. We zijn dus een beetje celebrities in Sri Lanka die zij bewonderen πŸ€ͺ

Het is half 11 en je voelt de temperatuur omhoog gaan, zowel onder onze voeten als in ons hoofd πŸ₯΅

Nog eentje dan: de Sri Maha Bodhi Tree, oftewel de heilige vijgenboom. Met meer dan 2000 jaar op de teller gelooft men dat hij geluk en voorspoed brengt als je het vraagt.
Locals offeren ook hier en bidden massaal.

We krijgen een wit polsbandje van de monnik en een witte stip op ons voorhoofd , "for good luck" πŸ€πŸ˜Š.

Tijd om te rusten en een koele plons te nemen.
Het zweet rolt van onze neus en lippen, niet normaal! πŸ˜„ We rijden dus weer terug naar onze guesthouse, zwemmen, lezen... en tegen 16u30 zitten we weer in onze Tuk voor een zonsondergang bij Mihintale.

Mihintale ligt op een kwartiertje rijden, en is een berg met een stupa, klooster en een Buddhabeeld. Mihintale rock ligt ook op de site en van hieruit heb je een fantastisch panoramazicht op de omliggende rijstvelden.

We wandelen hier wel een uur en half rond en tov Anuradhapura vinden we deze plek nog meer magisch. Waarschijnlijk vanwege de jungle-achtige omgeving. Het is werkelijk prachtig ❀️

Rond een uur of 7 worden we in het guesthouse weer verwacht voor dinner.

Vandaag is het Sri Lankan Rice table: chutney, Dahl, papadums, rijst, curry met kip, okra met saffraan,... het is allemaal vingers van af te likken πŸ˜‹ en spicy! Just the way we like it ❀️

Opnieuw op tijd ons bed in, want morgen reizen we door voor 3 nachten in Sigiriya.

Leuk dat jullie volgen! πŸ˜‰

Ellen & Ives

Mooi !!

Dirk 2024-01-04 19:54:05

Wow … wat een boeiend verslag en mooie foto’s!😍

Christiane en Paul 2024-01-04 20:03:31

Hoe leuk Seg! Ik kon niet tegen die pikante dingen en nam dan altijd iets zoet ma dat eet ik eigenlijk niet graag maar was het enige dat niet pikant was β˜ΊοΈπŸ™ˆ Veel plezier!!!

Tinne 2024-01-04 20:11:07

Prachtig gewoon!! 🀩😍β™₯️

Katleen 2024-01-04 20:19:13

Oooh, hoe leuk dat jullie genieten. Eten, bidden en beminnenβ™₯️

Marinaatje 2024-01-04 20:23:02

Sri Lanka was ook 1 van de opties die we voor ogen hadden om onze huwelijksverjaardag te vieren... Heb hier zelfs een reisgids liggen dus kan je blog nog beter volgen. Alleen... Lig ik sinds 1 janu in 't ziekenhuis met' diverticulitis ', een ontsteking in de darmen en je weet met m' n prikkelbare darm en intoletanties is 't sowieso al opletten op reis. Als ik 't zo lees (en ook de reactie van jullie vrienden dat alles wat niet zoet is, pikant is) dan denk ik dat ik die plannen kan opbergen. 't ziet er wel weer prachtig uit. Geniet er tenvolle van. πŸ˜πŸ’šπŸ’œπŸ˜ŽπŸ˜˜

Ilse 2024-01-05 11:55:28

Zalig meegenieten😍. En de tuktuk, echt super. Hoe zot zou het zijn als jullie er hier mee zouden rondrijden πŸ˜€πŸ›Ί. Geniet geniet geniet... 😘

NatinA 2024-01-05 16:41:39

Leuk om jullie te volgen! Geniet ervan😘