Pai

Thailand, Mae Hong Son

Welcome to Pai-radise! Wat een leuk dorpje hier in de bergen van de provincie Mae Hong Son :) Pai ligt heel noordelijk in Thailand, en is geen 150km meer verwijderd van Myanmar.

Het eerste wat ons opvalt is dat het zo landelijk en groen is hier, gezelliger ook. Mensen wonen kort op elkaar, maar hebben bloemen in hun voortuin, of zwaaien als je voorbij komt snorren met de scooter :)

Deze ochtend zijn we opgestaan om 9u, klaar voor een hapje bij Earth Tone Café. In Pai zijn heel wat koffie en theebarretjes, maar ook organic food en healthy detox cafeetjes. Earth Tone Café is er daar één van. We stoppen hier op de weg naar de tempel Wat Phra That Mae Yen, een reusachtige witte Buddha die uitkijkt over het dorpje, heel hoog op de berg.

Ik bestel een Dried Butterfly Pea Tea en Ives de Tiramisu koffie met een wafel en chocoladesaus, njam! Ik hou het sober met een toast en avocado en bestel er een chocolade cheesecake bij, die er superlekker uitziet. Zo cosy hier met kleine bambootafeltjes, hangvarens, en iedereen loopt op zn blote voeten :) Pai is echt laid-back.

Wanneer onze buikjes weer gevuld zijn, is het tijd voor wat actie! We rijden nu 400m verder van het café naar de tempel. Hiervoor moet je wel eerst 353 trappen trotsen, ne serieuse work-out!:D Ives zucht en puft en vraagt me waar ik altijd die geweldige ideeën haal, maar ik motiveer hem en zo zijn we een kwartiertje later helemaal boven. De zon brandt heel fel, zelfs deze ochtend al, en we zetten ons even op de trappen zodat we even kunnen uitblazen bij dit uitzicht.

Daarna begint de afdaling, en wanneer we beneden zijn heb ik de benen van een elastiekje ;) Tijd voor een watertje, dat we lekker koud beneden aan de trappen kopen bij één van de stalletjes. We wandelen weer op ons gemak naar de scooter en rijden naar the Fluid Swimming Pool. Het enige openbare zwembad, zeg maar, waar je een heerlijk frisse duik kan nemen. De toegang kost je 60 baht per persoon en je kan er gratis rieten ligmatjes nemen om je op de grasweide neer te vleien. Er wordt leuke muziek gedraaid, drankjes worden geserveerd, en je kan er ook een kleinigheid eten. ls je komt, best voor 14u, daarna ligt het zo vol dat je enkel nog kan zwemmen en nergens meer kan gaan liggen ;)

Het is vandaag om en bij de 40 graden, het voelt op de scooter alsof ze met de haardroger op je gezicht blazen. Het doet ons qua gevoel heel erg denken aan Death Valley :)

We bestellen een Mojito aan het zwembad, en tellen hier 100 baht voor neer :) en daarbij ook nog een schotel met vers fruit (mango, watermeloen en ananas) voor amper 60 baht. Na een uurtje of 3 houden we het voor bekeken en gaan we ons in The Dog House even douchen, om daarna weer op de scooter te springen ;)

We willen graag de zonsondergang zien bij Pai Canyon, een kleine 15 minuutjes rijden van hier. Het is nu 16u15 als we richting Pai Canyon zetten, en eerst nog een tussenstop maken op een kilometer ervoor (op de weg 1095) bij Love Strawberry Farm Pai. In Pai worden enorm veel aardbeien geteelt, en er wordt uiteraard ook vanalles mee gedaan. Men draait er smoothies van, shakes, dried fruit, maar ook snoepjes, etc... We stoppen hier even voor de typische Strawberry Pai picture en bestellen - uiteraard - een strawberry smoothier. Die kan ik meenemen naar de sunset :)

Pai Canyon is slechts 2 minuutjes verder rijden en daar moeten we weer wat klimwerk verrichten! Onze kuiten worden vandaag op de proef gesteld, amai! :D

Onze verwachtingen werden absoluut ingelost, wat is Pai Canyon mooi!!! Het gele zandgesteente met de groene bomen, het deed me een klein beetje denken aan Bryce Canyon qua materie, maar uiteraard geen pieken ;) Voeg daar nog de bergen op de achtergrond bij van Pai die lichtjes mat zijn van de smog in verschillende deeltjes oranje en geel van de zonsondergang: prachtig! Kom zeker op tijd, want rond 18u00 durft het behoorllijk - minder leuk - toeristisch te worden.

Hierna gaan we lekker eten bij Na's kitchen. Een echte aanrader! Na is de (enige) keukenprinses en staat dus in haar eentje achter het vuur om heel wat tafels te bedienen. Er wordt dan ook gezegd dat je vanaf 18u vaak moet aanschuiven, tot een uur toe! Wij hebben gelukkig om 18u nog een laatste tafeltje voor ons, en kunnen onze bestelling noteren. We kiezen eerst voor eens spicy chicken salad en tuna salad. En daarna voor een fried fish. Tip: bestel in Thailand nooit je voor en hoofdgerecht in één keer: je krijgt namelijk alles in één keer en das echt niet leuk. Intussen zijn we geleerd... anders zit je te bouffen om alles in één keer op te eten tegen dat het koud is, en ga je naar huis met een indigestie :)

Alleszins: Na's kitchen was heerlijk, alweer. We sluiten af met een massage. Ives een fulll body, ik een voetmassage. Duurt allebei een uurtje, maar dat was voor mij een uur afzien! Met die trappen te doen van vandaag zijn mijn spieren een beetje pijnlijk, en de masseuse wil het er allemaal uitduwen, mijn God! De tranen liepen net niet over mijn kaken. Moet wel zeggen: de dag erna geen stijve spieren voor mij ;)

Dan is het eindelijk bedtijd... lange dag vandaag én late avond.

Slaap lekker en tot morgen!