Lüderitz & Kolmanskop ghosttown

Namibië, Luderitz

Vannacht heb ik minder goed geslapen, Ives daarentegen springt uit de tent om 7u alsof het niks is! 🙈

Het gaat me niet vandaag, ik wacht tot de zon op is... Om half 8 voel ik de warme zonnestralen op de tent en sta ik ook op. I need a shower 😆 anders ga ik precies nooit deftig wakker worden.

We gaan een dagtripje ondernemen naar Luderitz, een kuststadje op 100km van hier. Het wordt ook de langoustinemetropool genoemd, aangezien de vangst en verwerking hier de belangrijkste nijverheid is, al rekent dit armere stadje ook vooral op toerisme.

Het is warmer dan gisteren, de temperatuur geeft 23°C aan, en dat voelt heerlijk! 🤩
Na zo'n 20 km passeren we Garub, dé plek om wilde paarden te spotten naast de autoweg. Eerst zien we er enkele, héééél ver weg. Tot er plots eentje over de weg stapt 😅

Na anderhalf uur arriveren we in Luderitz, maar zoals altijd, eerst: koffie! 😁
Die drinken we bij Desert Deli, een prachtige, hippe koffiezaak. Hier moeten we ook onze tickets kopen om buiten de normale uren rond te mogen lopen in het spookstadje Kolmanskop.

Rechtover de koffiezaak ligt de Spar en daar kopen we gehakt, want morgen maken we (wilde) spaghetti 😜

We rijden een toertje tot Shark Island, waar we mooie zichten hebben op zowel de baai als Luderitz én de duinen in de verte 👌

Ondertussen is het middag en besluiten we te lunchen aan de pier bij Restaurant Essenzeit. We starten met 10 oesters voor amper 9 euro en daarna volgt kreeft met look voor amper 13 euro 🙈

Rond 13u30 verlaten we Luderitz en rijden we 10km verder naar Kolmanskop. Een ooit florerend diamantstadje, wat nu niet meer is dan een verlaten spookstad. Je kan hier ter plaatse tickets kopen voor de ochtend - want ze zijn maar open tot 13u. Of je blijft zoals ons in je bed plakken, betaalt wat meer en mag na de openingsuren jezelf de toegang verlenen tot 18u 😂👍

De zon staat al wat lager waarbij er door elk kiertje, spleetje of raam warm licht komt binnen stralen. We hebben hier toch bijna 3u ons amusement, en we checken echt elk huis dat hier ooit bewoond is. Onze favorieten: het Krankenhaus en het huis van de Ingenieur ❤️

Je voelt precies nog de spirit in die huizen hangen. Soms nostalgisch, soms ook heel creepy! 😂 We waren hier helemaal alleen.

Rond 17u gaat het weer huiswaarts naar onze campsite met ons muizekes 😜 maar niet voor we eerst nog halt houden aan de waterput van Garub. Een korte linksaf voor we thuis zijn, waarbij we hobbelen over de dirtroad richting waterput. Helaas geen wilde paarden, maar wel Ives zijn vriendjes: de struisvogels! 🤣🤣👌

Alweer niemand te bespeuren, complete stilte en een warme zonsondergang met zicht op de struisvogels aan de waterput. Ives tankt uit onze ottobar een glaasje wijn, vergezeld met een stuk cake 😄 Zo kijken we een halfuurtje voor ons uit op de vlakte.

We genieten zo hard! 🥰
Nambië is alles en meer wat we hadden verwacht, écht!

Nog voor we onze tent opzetten, gaan we eerst eten in de lodge van onze campsite. Deze keer à la carte, waarbij Ives toch opnieuw kiest voor Oryx steak en ik voor de butter chicken.
De porties zijn waanzinnig groot, ik krijg het gewoon niet op 🙈😅

Met 2 dikke buiken rollen we in onze tent (hopelijk ni eruit 🤣🤣) en gaan we alvast dromen van nog zo'n mooie dagen die mogen komen!

Tot morgen en heel veel liefs van ons,
(sorry voor de fotospam 🤭)

Ellen & Ives

Marinaatje 2023-06-21 23:21:19

Prachtige foto's 😍

Caroline 2023-06-22 06:51:34

Zo prachtig! Fijn om een beetje mee op reis te gaan met jullie! ❤️❤️

Annik 2023-06-22 08:28:45

Ja dat eten is echt geweldig he.zeker aan de kust.spoeki town vond ik ook leuk en zeker met die lichtinval en het zand.de beestje zijn altijd leuk.morgen spagetti?doe zeker de overschot niet in de vuilbak want dan slaap je geen oog die nacht.het is maar een tip.jullie slapen in tent op dak.wij sliepen met tentje op de grond....

Vera 2023-06-22 11:21:36

Zalig! Dat spookstadje is ook nog geen haar veranderd! Ik stuur je een foto via whats app, you’ll see! ☺️

Tinne 2023-06-22 17:20:55

Het voelt haast of we er zelf zijn. Keep the photo’s coming 😁🙌

Jill en Erik 2023-06-22 18:33:59

Ik heb genoten als ik die foto’s zag, dus keep ‘m coming! Vooral die van het spookstadje vond ik echt cool. Sommige lijken echt een beetje eery en toch mooi. Ik kan mij voorstellen dat je daar bij sommige nog de spirit kan voelen hangen! Mijn favoriet moet wel die Eisfabrik zijn. 😂😜 Ben al benieuwd naar de wilde spaghetti ook 😉😁 Dikke knuffel en hopelijk geen rare encounters meer deze nacht! 😉😘

Inge & co. 2023-06-22 23:14:28

Zeg niet dat we jullie niet gewaarschuwd hebben voor de verslavende pracht van Namibië he sjoekes :-). Heeeeeeeeeerrlijk om al die beelden terug te zien, door jullie ogen/fotolens. Zo genieten we nog ne keer mee. Het zand lijkt op sommige plaatsen in Kolmanskop zelfs nog op dezelfde plaats opgehoopt te liggen. Wij hadden het verlaten stadje niet voor ons alleen want hadden een gegidste rondleiding vóór we vrij mochten rondlopen maar zelfs dan was het heel rustig en een spooky sfeer. Vooral omdat er weinig zon maar halve zandstorm was, wat het nog creepy-er maakte. Bij Garub zagen wij enorm veel wilde paarden samen... soms heel erg gehavende. Enjoy your trip!