The Three Peaks ⛰⛰⛰☀️

Portugal, Vila Baleira

Helderblauwe hemel met hier en daar een wolkje, kan niet beter zijn om vandaag onze eerste wandeling in te lassen.

The Three peaks hike, combineert Pico Juliana, Pico do Facho en Pico Castelo. Goed voor zo'n 10km met prachtige vergezichten 😊

We starten ter hoogte van de PR2 - Pico Juliana, waar we eveneens de auto parkeren. De eerste kilometer is voornamelijk stijgen, maar de wolken zijn ons gunstig gezind waar door we niet meteen in't zweet staan bij deze eerste klim 😄

Boven komen we bij een splitsing, links is de Pico Juliana en rechts volg je de Pico do Facho.
We kiezen ervoor om eerst de Pico Juliana te doen, en dat was geen slechte keuze. Wauw, wauw en nog eens WAUW! 😍

Een klein gravelpaadje slingert rondom de pico, waardoor we altijd een prachtig zicht hebben op de azuurblauwe oceaan. Hier en daar een fluitend vogeltje en voor de rest zijn we helemaal alleen op de wereld! Zo hebben we het graag 🤭

We keren om bij het eindpunt en gaan dezelfde weg terug tot de splitsing. Nu volgen we de Pico do Facho route "E" (=east) waarbij het er opnieuw heel anders uitziet. De zuidkust laat een glimps van zich opvangen tussen de bomen door en ook hier komen we geen levende ziel tegen 😄

Cactussen, distels, een verloren vetplantje en schoon bloemekes... ze behoren allemaal tot het prachtige decor dat Porto Santo herbergt 😉

We lopen nu door tot Pico Castelo, dewelke een serieuze klim vergt via trappen. Net voor de vakantie heb ik mijn knie overbelast en heb ik nog een kniebrace aangeschaft. Geen slecht idee, want met de brace gaat het wonderwel goed, voorlopig geen pijn 🤞

De zon straalt genadeloos terwijl we maar stijgen en stijgen. Puffen, zweten, vloeken en "zijn we der nu nog ni"?? 😂😂 is de slagzin van vandaag. Eens boven worden we getrakteerd op een grandioos zicht op de zuidkust, en het vliegveld met landingsbaan dat het eiland letterlijk in 2 deelt.

We zetten ons even, drinken iets, en ondernemen de tocht naar beneden. Dalen lijkt lastiger dan gedacht voor mijn knie, maar we doen op't gemakje.

Om 15u zijn we dan eindelijk weer aan de auto, met honger voor tien man! 🤣🤣
We nestelen ons op het terras van strandbar Pe Na Agua en bestellen ons een fris drankje. Ik start met vissoep van red snapper terwijl Ives smult van een bolo de caco, héérlijk! 🤤

Ives bestelt erna een slaatje Caesar en ik de ceviche van octopus. Er staat een stevig windje, maar we zien toch wel wat mensen op het strand. Het zijn allemaal locals, we hebben op het eiland nog maar weinig andere toeristen gezien...

Na het eten besluiten we nog even een uurtje op het strand te vertoeven. Ik lees een beetje en Ives snurkt het strand bijeen 😅
Wat hebben we genoten van vandaag, stevige wandeling en de zeelucht maakt dat we goed moe zijn... zo liggen we ook op tijd in ons bed vandaag.

Morgen weer een nieuwe dag!

Groetjes
Ellen en Ives

De goesting wordt groter … per verslag :-)

Dirk 2022-05-30 00:31:47

tof dat je alle plaatsnamen noteert, ik vind ze allemaal terug in google maps zelfs de strandbad Pe na Agua

paul en christiane 2022-05-30 06:15:15

Prachtige foto’s!

Magda swerts 2022-05-30 10:44:38

Wat zaaalig weer om jullie te kunnen volgen! Prachtige foto's 🏜😍😎

Sonia 2022-05-30 12:52:37

Ziet er weer prachtig uit! Nog een fijne vakantie.

Eva 2022-05-30 18:30:51

Ik geniet mee, wat een prachtige zichten toch!!