Martina Franca - Matera

Italië, Matera

GEEEEEEEEUUUUUWWWW….. mijn god… wat een slapeloze nacht :-s

De honden van de vallei (lees: zwerfhonden) hebben heel de nacht tegen elkaar op gehuild en geblaft… wat een nacht. We voelen ons stikkapot en de spiegel liegt er ook niet om de zakken onder ons ogen zijn niet te verbergen!

We gaan eerst even ontbijten of ‘bekomen’ en checken daarna uit om onze reis verder te zetten naar Matera. Jammer genoeg hebben we nog niks gezien van de Westkust, Gallipolli blijkt nu een beetje te ver uit de richting te liggen, hadden we beter gedaan vanuit Lecce.

Maar we hebben geen planning, en een hele dag tijd, dus waarom niet even ‘om’rijden via Taranto? 40km en we zitten toch weer lekker aan het water :) Matera is een stadje gemaakt in rotsformaties, héél erg mooi om te zien, en vandaar wou ik hier toch één nachtje spenderen. Taranto daarentegen is een badplaatsje, maar eens aangekomen redelijk ‘groots’ en industrieel.

We winkelen hier vooral en rond 13u sluiten de winkels alweer hun deuren om te gaan slapen NEEN wij willen shoppen!! haha… niks aan te doen we gaan dus een pasticcheria binnen op de grote piazza van Taranto en drinken er een espresso met een klein patéeke, zoals ze bij ons zeggen :)

En JA, mijn allereerste koffie die ik ooit heb gedronken! Ik moest het toch ooit eens proberen he ;) Ik vind de geur van koffie eigenlijk maar niks… maar ik ging de uitdaging aan en nam samen met Ives een ‘piccolo espresso’. Al een geluk piccolo, want mijn haar stond recht omhoog! haha… :D

Daarna wandelen we nog even naar de andere kant van Taranto, verbonden met een bruggetje. Deze kant is waar de vissers leven en hun visi binnenhalen. Wat een troep hier! Echt veel vuilgheid op de straat (alsof de vuilnisbakken hier zo zijn uitgeschud) en de mensen leven buiten naast de straat…

Het is een groots verschil met de shoppingstraten van daarnet, we vinden het maar niks en halen onze auto op om naar Matera te rijden.
Na een halfuurtje zijn we in Matera, de stad heeft een wijk ‘Sassi’ waarbij de woningen, hotels en winkels deels uit de bergen gehouwen zijn. Heel speciaal! Ook de film van Mel Gibson’s Passion of the Christ werd hier opgenomen.

Na amper 10 min geparkeerd te staan begint het al te druppelen… joepie :( De volgende 3u stopt het niet met gieten en zitten we dus 3u aan de wijn op een overdekt terrasje wat op zich niet eens zo erg was. Veel hebben we na de wijn niet meer gezien, of ‘t is te zeggen: ‘nog eens zoveel gezien’ haha…

We zijn dan ook ingecheckt in ons hotelletje, ook gehouwen uit de bergen, maar heel modern en strak ingericht. Toppertje! :))

We dineren om de hoek bij Ristorante Francesca en eten hier een pasta met munt, basilicum, tomaatjes en mosselen… mjammie!!

De wijn laten we aan ons voorbij gaan, die hebben we wel genoeg gehad deze namiddag dus we zoeken al snel ons bedje op na het diner, zodat we morgen uitgebreid de stad kunnen verkennen (hopelijk zonder regen!) en dan is het weer verder naar ons volgend hotelletje aan zee…