The trip to Porto Santo Island β˜€οΈπŸŒ΄

Portugal, Porto Santo

Om 6u15 gaat de wekker en het is bloedjeheet in de kamer. Zo warm dat er amper zuurstof is, het lijkt wel of iemand vannacht stiekem de chauffage heeft aangezet!

We slepen ons uit bed, douchke, tanden poetsen en de valies gaat weer dicht. Vandaag gaat het richting Porto Santo, een kleiner eiland dat toebehoort aan Madeira met een lengte van 11km en breedte van 6km.

Op Porto Santo wonen zo'n 5500 mensen en het is vooral een geliefde vakantieplek van de Madeirezen. Daar waar Madeira weinig tot geen zandstranden kent, heeft Porto Santo een prachtig langgerekt zandstrand.

We hebben er een huisje gehuurd voor de komende 5 dagen om het eiland te verkennen.

De ferry ernaartoe vertrekt vanuit Funchal en doet er zo'n 2,5u over. We varen uit om 8u stipt, en er zijn heel wat mensen aan boord, voornamelijk Portugezen. Een bica (koffie) helpt ons om wakker te worden, want onze oogskes zijn nog klein deze morgen πŸ˜„

Rond 10u30 arriveren we in de haven van Porto Santo, waarna we meteen naar ons huisje rijden. Aangezien het eiland niet zo groot is zijn we er al in 10 minuten 😁 Elia de housekeeper staat ons al op te wachten en laat ons het huisje zien. Al snel vertelt ze honderduit dat haar man van Brazilië komt en zij hier geboren is op Porto Santo. Ze hebben 4 kinderen waarvan één zoon die in Porto op vasteland voor arts studeert. Ze glimt van trots πŸ₯°

Ze zegt wel 3x dat ze ons zo'n lieve gasten vindt, heel anders dan de Madeirense beweert ze πŸ˜„πŸ€­ Daarna schakelt het gesprek ineens naar: "Do you like cake?" Euh... yes?

"Okay, you are so kind that I'm baking you a cake! It's my day off so I have the time", zegt ze parmantig en vastbesloten πŸ™ˆ

Ze laat ons achter in het huisje en we frissen ons op om te gaan eten. Het is inmiddels zo goed als middag en we krijgen een hongertje πŸ˜‹
Snel googlen en we prikken "Restaurante Grill Torres" eruit om te gaan lunchen. Een goeie keuze, zo blijkt!

We starten met een groentesoepje om wat op te warmen, want het is een beetje kil van temperatuur. Desalniettemin eten we wel buiten op het gezellige terras. Luna, de hond van de zaakvoerder, houdt ondertussen een oogje in het zeil πŸ˜„

Bolo do caco, beter gekend als "lookbol" kunnen we maar moeilijk weerstaan, en gaat er vlotjes in. Knisperend warm platbrood besmeerd met lookboter en verschillende verse kruiden, mmmmmm... héérlijk! 🀀

Als hoofd nemen we allebei een halve kip op de bbq. Dieje geur mannekes! πŸ™ˆ Een zoete aardappel erbij en onze buikskes zijn goe rondgegeten πŸ˜‹πŸ€­

We rijden een scenic route langs het oosten en stoppen hier en daar bij een miradouro (viewpoint) om wat foto's te nemen. Zo waren Miradouro Pederegal en Miradouro da Portela onze favoriet! Prachtig zicht op zowel de haven als Porto Santo Beach.

Het is nu bijna 15u en we doen nog enkele basic boodschappen bij de Pingo Doce supermarkt. Vooral drinkwater, watermeloen en gembershotjes gaan in het mandje voor de komende dagen. We zijn niet van plan zelf te koken op het eiland, daarvoor zijn de restaurantjes veel te lekker en niet duur πŸ˜‰

In het café van de superette zetten we ons nog even neer voor een koffie'tje en een klein dessertje. Onze ogen blijven nog amper open, het jong geweld moet forfait geven πŸ˜‚πŸ˜‚

We rijden dus terug huiswaarts en besluiten een siesta te houden. Zo hopen we morgenvroeg op tijd en fris uit de veren te zijn voor een nieuwe dag vol avontuur 🀩

Bij aankomst ligt er iets op onze terrastafel: een gigantische (nog warme) cake van Elia. Ongelooflijk, maar oh zo lief! We voelen ons verwend ❀πŸ₯°

Vejo você amanhã!

Ellen & Ives

ik had nog nooit van Porto Santo gehoord, bedankt voor t verslag tot morgen

Paul en Christiane 2022-05-28 20:20:00

Zo dicht bij en toch zo verschillend van Madeira. Lijkt landschappelijk meer op de Canarische?

Dirk Swinnen 2022-05-28 20:51:03

zie je wel dat het jong geweld al op zijn vesten davert...eens goed slapen kan wonderen doen en aangezien het eiland nog kleiner is dan Madeira kunnen jullie rustig de tijd nemen , met andere woorden ; GENIETEN MAAR !

andre 2022-05-28 21:35:20

Geniet van jullie verblijf. Met zo’n start kan het niet meer stuk!

Klaar 2022-05-29 18:24:34

Vakantieeeeeeee πŸ₯°!! En de cake...zalig! Jullie lieverds!

Elisa 2022-05-29 20:22:12

Oh zo leuk! Geniet er van! Ps : ik zou ook nooit koken en elke dag gaan eten 😜X

Tinne 2022-05-30 07:00:25

Ik categoriseer mij ook nog onder jong geweld, maar ik heb van tijd tot tijd ook ne siΓ«sta nodig (Bart trouwens ook zene, al geeft β€˜m het niet graag toe πŸ€«πŸ€­πŸ˜‚). πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜œπŸ˜‰ Ik zou zeggen: op vakantie is β€˜t genieten, dus schattekes doe zo voort! En ik krijg al goesting in een stukske cake nu! πŸ˜‹ Dikke kussen uit Damme x