Seas the day! Manta adventure @Kona

Verenigde Staten, Kona

We starten de dag traag, vooral omdat het altijd zonnige Kona er vandaag maar grijs uit ziet.

We rijden de Alii Drive op, 'den boulevard van Kona'. πŸ˜„ Wat ons meteen opvalt is dat het hier heeeel hard is toegespitst op toeristen. Blankenberge was an understatement πŸ˜‚πŸ˜‚.

Vlak voor de kustlijn ligt een reusachtig cruiseschip aangemeerd en op de boulevard vindt je de ene souvenirshop naast de andere - selling the same things. Niet onzen dada dus πŸ˜‰

Maar goed, we kwamen eigenlijk naar hier voor breakfast! Basik Cafe maakt namelijk ook Acai Bowls, alleen... niet zo'n lekkere als de Big Island Juice Company.

Na het ontbijt rijden we naar Walmart. Gevaarlijk πŸ˜‚πŸ˜‚ Ik moet Ives na een uur echt buitentrekken uit zijn favoriete winkel, we kunnen hier anders wel een ganse dag vullen...

In Kona is elke dag een Farmer's market, en dat vinden we wel leuk. We wandelen hier wat door en zien felgekleurde salamandertjes kruipen tussen de dozen fruit 😊 Verder wordt hier vanalles verkocht; van souvenirs tot bloemen, juwelen van seaglass, etc... heel gezellig!

Het is al bijna middag en we hebben een klein hongertje gekweekt 😍 We stappen binnen bij de Foodland voor een Poké bowl, we never get tired of it 😜

Omdat we om 16u30 moeten inchecken bij Big Island Divers voor onze nachtsnorkeltrip, hebben we nog een klein beetje tijd om kortbij Kekaha State Park te bezoeken. De weg is op zijn zachtst uitgedrukt slecht, we worden bijna zo mottig als een krab door de diepe putten. De weg is ook enkel te rijden met een 4WD.

Aan het einde van de zwarte lavaweg, kom je uit aan het strandje van Kekaha Park, wat eigenlijk niet zo bijzonder is, vinden wij. We blijven dus niet lang en rijden weer terug over de hobbelweg.

Een korte tussenstop bij de Kona Coffee en tea voor een lemongrass iced tea en een plakje banana bread en mango bread. We waren niet echt overtuigd, volgens mij lag het er al enkele dagen (droog). πŸ‘Ž

We arriveren een halfuurtje te vroeg bij Big Island Divers. Ives ziet een barbershop en wil zijn haar nog wat laten bijsnoeien πŸ˜†. Voor een kappersbeurtje van 15 dollar is hij weer kortgewiekt, ready to see some Manta's! 😝

We krijgen eerst uitgebreid safety instructions van Captain Andy. We zijn met een klein groepje wat het voor mij persoonlijk aangenamer maakt. 3 mensen komen om te duiken in het donker, en wij samen met 5 anderen gaan snorkelen.

De boot vaart een kleine 45 minuten de haven uit, richting het zuiden. Mijn buik kriebelt al, wat gaat dit geven! πŸ˜† Wetsuits worden uitgedeeld, snorkels hebben we zelf bij. Spannend!

Ik hijs mij in de wetsuit en voel mij een in vacuum getrokken visje πŸ˜‚ Opnieuw bespreekt Josh met ons de details over hoeveel manta's hier zitten, spanwijdte van sommigen onder hen, etc... Wanneer hij over hun bijnamen begint ben ik het spoor kwijt. Ik begin een beetje groen uit te slaan van ons bootje dat redelijk neig kabbelt van links naar rechts 😳 Voeg daar nog een overvolle blaas aan toe and you know how I was feeling πŸ˜‚πŸ˜‚.

Flink als ik ben, baan ik mij nog een weg naar het benedendek om te gaan plassen. Ik hoef er verder geen tekening bij te maken denk ik.

Zo blij als wat dat ik in de pikkedonkere de oceaan mag inspringen! Alles liever dan die swingende boot! πŸ˜…

Er wordt een mini-vlotje gelegd in het water waar je kan gaan aanhangen. Onder dat vlotje hangen 2 grote lampen om plankton aan te trekken, dat vinden Manta's lekker πŸ˜›

De eerste 20 minuten is het allemaal nogal 'braaf'. Je ziet beneden onze 3 divers, en 2 kleine manta's. Naargelang ons vlot wordt weggetrokken door Josh - onze instructor - naar méér plankton, begint Ives ineens boven water te roepen naar mij. Hij voelt zich niet lekker, en hij gaat terug naar de boot.

Nu is het wel zo dat dat vlot ook kabbelt door de golven. Maar adrenaline en nieuwsgierigheid hebben bij mij zo de overhand dat ik wil blijven kijken. Een 5-tal minuten na Ives' vertrek komt er een waanzinnig grote Manta langs onder ons, met een spanwijdte van wel zeker 4 meter! 😱

Ik roep keihard onder het water met die katsjoe slurf in mijne mond! Ge kunt het u voorstellen πŸ˜‚ Daar waar hij net onder ons zwom, maakt hij nu net een salto met zijn mond wagewijd open naar ons.. ohhhhh boy...

Het was GE-WEL-DIG! 😍😍😍

Ik ben zelf ook 10 minuten eerder uit het water gegaan. Meer en mooier dan dat kon ik niet wensen, dus het was genoeg geweest.

Ondertussen hangt Ives overboord, zijn bananenbrood intussen ook πŸ˜‚πŸ˜‚

Ik voel mij ook niet zo geweldig nadien, opnieuw op dat kabbelende bootje is geen pretje. Weer happy om met beide voetjes op aan land te gaan. Hop auto in, en ons bedje in! Steendood maar ook zo voldaan 😊 Onvergetelijk! ❀

Ellen & Ives

Wat een megagroot beestπŸ™ˆπŸ™ˆπŸ™ˆπŸ™ˆ Geniet vd trip schatties xxxx

Sophie 2017-06-05 18:36:29

Wat een onvergetelijke ervaring!!!! Super!

Elisa & Tim 2017-06-05 20:39:28

Woooooowwwwww! πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ» Na 4u op mijn werk zou k nie liever willen dan misselijk zijn in HawaΓ― πŸ˜‰