De bosjesmannen nabij Spitzkoppe 🛖

Namibië, Spitzkoppe

Ons laatste nachtje in een bed, genooooten! 😄
We pakken onze spullen in en doen op het gemakje. Om 9u30 halen we nog snel een smoothie, Ives eentje met spinazie, banaan en pindakaas en ik eentje met chia, bosbes, gojibes en amandelboter.

De rit van vandaag is op zijn zachtst gezegd een heuse rollercoaster. De weg naar Spitzkoppe is erbarmelijk. Je gaat letterlijk elke 200m omhoog en omlaag, en zo bijna 2u aan een stuk. 🤢

Het is zo erg dat we zijn moeten stoppen omdat ik moest overgeven (go figure!) 🙈
We zijn rond half 2 bij onze eerste stop, en eens uit de auto voel ik me lichtjes beter.

Het San Living Museum is eigenlijk een openlucht ervaring, je kan hier kennis maken met de San, oftewel de bosjesmannen.
Wanneer we ons parkeren zien we al één van de bosjesmannen toelopen. Hij stelt zich voor als Démi.

Je kan deelnemen aan verschillende programma's varierend van 30 minuten tot 2,5u - afhankelijk van hoeveel tijd je hebt.
Jammer genoeg hebben we veel te veel tijd verloren in onze rollercoaster 😅 waardoor we maar maximum 30 minuten tijd kunnen vrijmaken... Démi laat ons zien hoe de vrouwen van struisvogeleieren kraaltjes maken, voor sieraden. Wat een engelengeduld! 😱

Daarnaast mogen we ook kijken hoe van een Sanseveria plant, een koord wordt gemaakt.
Ze schrapen met een stok de sappige delen van het blad weg waardoor de draden vrijkomen.
Daarna rolt hij de draden op met zijn handpalm waardoor je een getorste draad krijgt. Zo cool! 🤩

We krijgen ook te zien hoe de San een valstrik maken voor vogels. Voor vogels? 🤨 "Ahja, lekker snack, zegt hij" 🙈😂😂😂
Ge zit in de brousse Vervloet, niet vergeten! 😆
Met uitgestreken gezicht vraag ik dan nog of ze het bbq-en? "Yes yes", zegt hij. We eat everything.

Ik neem nog een kijkje tussen de sieraden die ze verkopen en koop een armbandje van struisvogelei 😁 zij content, ik content!

Daarna gaat de rollercoaster verder richting Spitzkoppe, een campsite tussen prachtige boulders. We koken ons potje, drinken een wijntje en zien de (bijna) volle maan boven ons schijnen.
Op dit moment zouden we ook hier nog wel een nachtje extra kunnen spenderen 😊

Maar morgen rijden we weer door richting Twyfelfontein.

Heel veel liefs van ons!

Ellen & Ives

Weer mooie foto’s

O&c 2023-07-01 12:11:59

Ja.is weer mooi.kunde we niet doen daar we een volkwagenbusje hadden zonder 4x4.altijd mooie fotos van de locals.bak tot basic maar zeker de moeite.prachtige avondfotos

Vera 2023-07-01 12:51:05

Prachtig avondlicht!! ❤️❤️

Annik 2023-07-01 15:41:35

Ohhhh Spitzkoppe, samen met Bloedkoppie mijn favoriete Campsite daar!

Sandra 2023-07-02 13:47:58

Die views, elke keer anders, prachtig