From black to green: Papakolea Beach

Verenigde Staten, Papakolea beach

De jetlag blijft aanhouden. 'S nachts ontwaken om 1u om daarna weer in te dommelen tot 6u. Voordeel is wel dat we dan vroeg van start kunnen gaan πŸ˜‰

Ontbijtje weer klaargemaakt met al het lekkere, zoete fruit van de farmers market.

Vandaag kiezen we voor afwisseling en besluiten te rijden naar de westkant van Volcanoes NP. Als je het park verlaat langs deze kant en op de Highway 11 de 'South Point' weg neemt tussen milemarkers 69 en 70 kom je aan bij Papakolea Beach, ook wel gekend als Green Sand Beach.

Op de hele wereld zijn maar 4 groene stranden te vinden, nl. Guam, Galapagos, Noorwegen en Hawaii Big Island.

Ook niet te vergissen, het is olijfgroen en geen gifgroen zoals velen verwachten πŸ˜†
We parkeren onze auto aan het einde van de weg en hiken dan een goeie 90 minuten tot aan Green Sand Beach. Mijn onoplettendheid heeft er voor gezorgd dat ik op de laatste 100m keihard met mijn teen tegen een steen aanknal...

Het uitzicht dat we te zien krijgen op het strand, weegt niet op tegen de pijn dus ik pikkel dapper door 😜

We genieten vanop een nabijgelegen picknickbank van het zicht op het groene strand. Zwemmen wordt heel erg afgeraden door de sterke golven en stroming, maar toch liggen een handjevol mensen beneden op het strand te zonnebaden.

Nadat ons flesje water is leeggesloeberd en de powerbar is opgesnoept, keren we terug. Mijn teen begint behoorlijk rood en blauw uit te slaan, al is hij volgens mij niet gebroken. Ik heb wel mijn best gedaan om er ni ver naast te zitten denk ik πŸ˜‰

We stoppen onderweg voor ijs om erop te leggen, en wat band-aid. Misschien straks na een douch'ke even spalken 😊

Onderweg zien we bordjes naast de weg met "free coffee tasting" - "visit greenhouse" - "fruitfarm". Nieuwsgierig als we zijn, nemen we hier even halt.
Ives proeft een Slow roasted Peaberry koffie en ik koop een Kula Orange. "Ugly on the outside, but sweet on the inside", zoals de verkoopster vertelt πŸ˜„

Na onze fruitstop, passeren we ook nog Black Sand Beach. De locals steken echt af met hun felle kledij en het zwarte zand πŸ˜… De grauwe wolken van Volcanoes NP zijn niet veraf meer en dat merk je van hieruit al... we gaan dus terug naar enkele graadjes minder en spijtig genoeg ook wat raindrops. Maar het maakt ons niet uit, we hebben al prachtig weer gehad vandaag.

We hebben een hongertje gekregen. Als je zo vroeg begint als wij, dan ligt je hele eetschema overhoop πŸ˜‚ Het wordt dus een late lunch/vroeg diner om half 4.
Bij Thai House in Volcano stoppen we en bestellen een lekker pittig gerecht terwijl het buiten regent.

Na het eten besluiten we toch om de Chain of Craters te gaan rijden, al is de timing qua weer niet zo ideaal. De zwarte lava komt niet helemaal tot zijn recht met de grijze lucht en mist overal πŸ˜”

Morgenvroeg als we uitchecken proberen we het gewoon opnieuw. Het is hier al elke dag zonnig geweest van 's ochtends tot 14u, dan trekken de wolken over het park met een spatje regen.

Als afsluiter gaan we opnieuw aan de open haard schommelen met een warme chocomelk. Reisverslagje uploaden en hop bed in! Ready for a new piece of the island: Waimea (in het noorden) 😍

See you tomorrow...
Ellen & Ives

Van de vingers naar de teentjes... t is nu goed hé! Ziet er op de teenkwestie na fantastisch uit. Knap die green beach. Ben benieuwd of jullie vanmorgen de 30ste meer geluk hadden/hebben met het weer voor de 'chain'. Enjoy! Ps wat goed helpt tegen jetlag is circadine een natuurlijk middel. In usa verkrijgbaar zonder voorschrift en goedkoper dan thuis. Misschien vind je het in hawai ook... 😘 xxx