On top of the vulcanoes: Mauna Loa & Mauna Kea

Verenigde Staten, Mauna Loa

Na zo'n avondje als gisteren, geraken we wat moeizamer uit ons bed. Het is dan ook 9u als we ons uit bed slepen ๐Ÿ˜

Ives heeft een date met de gingerade-madam in Pahoa. Aangezien we normaal deze morgen in Kalapana een boat tour gingen doen, was het makkelijk om even langs daar te passeren.

Ives heeft sinds de vakantie een gemberverslaving en er kan geen enkel ander gembersapje tippen aan dat van die mevrouw op de markt in Hilo.
Na enkele mails over en weer met haar komen we te weten dat ze dus in Pahoa woont.

Nadat onze lava boottocht werd gecancelled door té ruwe zee, moesten we een nieuw plan bedenken om niet énkel voor dat sapje terug naar de andere kant van het eiland te rijden ๐Ÿ˜‰

We gaan eerst ontbijten bij Denny's. Ik neem een Fit Slam met roerei van eiwit en spinazie, hash browns en reepje kalkoen (wat overigens niet te vreten is ๐Ÿ˜‚). Ives geniet van zijn sunny-side-up eitjes met hash browns en worstjes ๐Ÿ˜Š

De percolatorkoffie laten we aan ons passeren en we rijden om een espresso aan de overkant van de straat bij de Starbucks Drive in ๐Ÿ˜›

Dan is het echt tijd om te starten met onze roadtrip. We beginnen met Kealakekua Bay Park, een klein parkje met dikke zwarte stenen om op te zonnebaden en eventueel pootje te baden, maar zwemmen is hier niet toegelaten wegens 'too high curves'.

Een halve kilometer verder komen we uit bij Pu'uhonua o Honaunau Historical Park. Hier staan prachtige sculpturen uit hout gehouwen. Naast het historisch park zie je superveel mensen snorkelen. Volgens ons is het wel de moeite, omdat we hier en daar echt knalgele en knalblauwe vissen zien ๐Ÿ˜Š

Morgen komen we terug om dit te testen, vandaag is het zondag en het is naar ons gevoel de drukste dag vandaag.

De GPS wordt ingesteld op Mauna Loa Road in Volcano NP, omdat we er toch passeren richting Pahoa pikken we deze scenic road even mee. De weg gaat slingerend tussen groene bomen en struiken naar boven, tot 5000 feet.

Het zonnetje straalt, en wanneer we boven zijn kunnen we het lavameer van vorige week (met de rode gloed) goed zien roken. We nemen wat kiekjes en rijden terug naar beneden.

Rond half 5 komen we aan in Pahoa, en rijden we naar de Upper Puna Road naar het huis van onze Gingerade-madam, Elizabeth. We worden hartelijk ontvangen bij aankomst, en slaan nog een babbeltje met Elizabeth en haar man Walter in hun tropische tuin. Het heeft het laatste halfuur voor we arriveerden goed geregend, so that means: mosquitos ๐Ÿ˜’ grrrr... na zowat een halfuur kletsen ben ik helemaal lekgeprikt!

We rijden snel door, tanken nog even de wagen vol en rijden dan via de Saddle Road naar de 2e vulkaan van vandaag: Mauna Kea. Vanop deze vulkaan kan je honderdduizenden sterren bewonderen. Het gaat van 25 graden naar 12... brrrr... Gelukkig hebben we onze lange broek en fleece in de auto om ons snel even om te kleden.

We rijden het geasfalteerde stukje tot aan het visitorcenter. Je kan ook een stukje verder naar boven rijden via een gravelroad naar het platform waar de telescopen van Nasa staan. Al wordt dit ten zeerste afgeraden, het zou niet de eerste toerist zijn die met zijn rental van de berg naar beneden dondert... en er zijn ook geen vangrails meer daarboven.

We luisteren een halfuurtje naar de uitleg van een ranger over astrologie, maar ook over het feit dat Mauna Kea een slapende vulkaan is. Wat niet wil zeggen dat hij niet meer zal uitbarsten, maar dat zal pas over duizenden jaren zijn. De Mauna Loa waar we vanmiddag waren is nog heel actief.

We stappen buiten rond een uur of 9 en de hemel is klaar, maar dan vooral door al die schitterende sterren en de - bijna - volle maan. Het is echt zo mooi ๐Ÿ˜

We schieten weer wat plaatjes en dan rijden we de vulkaan weer naar beneden. Ongeveer anderhalf uurtje tot ons appartement, en dan is het half 11 wanneer we ons bed opzoeken. Dodo-time! ๐Ÿ˜‰

Mahalo,
Ellen & Ives

mmmm, dat gembersapje willen wij ook proeven ;)! We komen op cooking class bij jullie ze ;)! Die groene palmbomen contrasteren super bij die zwarte lava op de fotootjes. En wat een zalige afsluiter van de dag, genieten van de sterren en de volle maan... another day in paradise :)!!

Elisa & Tim 2017-06-05 20:44:56

Ik wil dat recep^tje ook wel van dat gembersapje ! ;)