Cooking @O'o Farm

Verenigde Staten, Hawaï

Om half 3 zijn mijn ogen weer wijd open... maar deze keer ben ik voorbereid en neem ik een melatonine in. Zo val ik snel weer terug in slaap, toch tot 8u30!

We pakken onze bagage weer in, want vandaag verhuizen we van de bergen naar de kust, en dat voor de komende 6 nachten. Naast onze B&B in Kula is de O'o Farm gelegen. Zij hebben 8,5 hectare aan land vol met fruitbomen, avocadobomen, koffiebomen, olijfbomen en heel wat groenten die ze oogsten. We doen er vandaag de Farm and Lunch tour, waar we heel wat van opsteken en vooral veel mogen proeven ;)

We krijgen een beetje voorgeschiedenis van de farm en lopen dwars door de boomgaarden met zo'n 15-tal mensen. We krijgen de coffeecherries te zien waarin een koffieboontje verstopt zit, maar ook allerhande kleine kruiden die fel geuren, en zelfs eetbare bloemen!

We krijgen een apple banana te proeven, maar die kenden we al :p De lekkerste banaantjes ooit! Ze hebben niks met appels te maken, maar ze noemen zo vanwege de superzoete smaak. Je herkent ze ook aan hun kleine vorm, het zijn echte mini-banaantjes.

Erna is het aan ons om onze eigen sla te plukken voor de lunch. Alles gaat in één mand: boerenkool, spinazie, romeinse sla, rucola, broccolini, koriander, peterselie, eetbare bloemen en nog wat slasoorten waarvan ik me de naam niet meer herinner. Daarna gaat de mand naar de chef die alvast druk in de weer is met het eten.

Terwijl de sla wordt gewassen en klaargemaakt krijgen we nog snel te zien hoe de koffie wordt gebrand. En die mogen we straks ook proeven.

Als we aan tafel gaan komt alvast de slaschotel eraan met heerlijk versgebakken focacciabrood. De salade heeft een speciale dressing van tangerine sinaasappels - ook uit eigen boomgaard - olijfolie en azijn. Mmmmm...

Daarna komt er een veganistische schotel bij met gemarineerde en gebakken tofu, quinoa, bietjes, enz...

De 3e schotel is een Mahi Mahi vis, gekruid met munt en peterselie, zoete bietjes en slascheutjes erbij. Ook weer heel lekker!

De laatste schotel was onze favoriet: kip in een sinaasmarinade, daarna geroosterd in de steenoven en op een bedje gelegd van boerenkool en pastinaak.

Ieder mocht zijn eigen fles wijn meebrengen en dat hadden we ook gedaan. Het was echt superleuk, lekker, en de tijd is voorbijgevlogen! Tours starten steeds om 10u30 en duren met lunch bij tot ongeveer 14u30.

Het leuke is dat je alles recht van het veld op je bord krijgt, dus supervers. We vinden het alvast een aanrader!

Naast de O'o Farm is er de Ali'i Lavender Farm, waar je uitgestrekte lavendelvelden kan bewonderen. Natuurlijk zijn we hier ook nog even gestopt, maar ze stonden niet meer in bloei. We hebben wel wat rondgelopen door de prachtige tuinen hier waar we weer bijzonder veel verschillende planten en bloemen hebben ontdekt.

Dan is het tijd om naar de kust van Kihei te rijden. We checken een dik halfuurtje later in bij Lance en Elaine. Ze zijn niet thuis, maar ze hebben met stoepkrijt pijlen naast het huis getekend richting onze 'studio'.

Even een kleine siësta en dan nog een happy hour gaan drinken bij de Ohana Bar op de boulevard van Kihei. Leuke afsluiter van deze dag ;)